Ik wil jullie iets vertellen over mijn beslissing om van een bromscooter naar een motorscooter te gaan. Daarvoor gaan we ongeveer een anderhalf jaar terug in de tijd.
In begin 2021 werd de euro5 norm ingevoerd voor 50cc scooters. "Nou mooi toch", zou je zeggen. Misschien wel, al bleek heel snel dat met die invoering er weer meer werd geknepen om aan die norm te voldoen, zodat het blok niet meer vooruit te branden was. Alleen met technische hulpmiddelen kon dat enigszins teniet gedaan worden.
Nu is het van de zotte, dat je gemiddeld €2800,- neer moet tellen voor een scooter, en vervolgens nog eens een €300,- om hem iets beter te laten lopen. Ik zat er toen aan te denken om van euro4 naar euro5 te gaan. Maar getuige de perikelen van sommige leden hier met hun nieuwe scooter, heb ik dat plan laten varen.
Ook was er bij mij nog de hoop dat hier, net als in de rest van Europa, het 125cc rijden met een B rijbewijs ingevoerd zou worden. Maar de toenmalige minister van verkeer en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, Liet duidelijk merken dat dit niet ging gebeuren. Iets met veiligheid of zoiets, terwijl ik hier wel met een 500cc mp3, of met een uit de kluiten gewassen tractor met dito aanhanger mag rijden. ijdele hoop dus.
Bleef er niets anders over dan een motorrijbewijs. Samen met Henk overleggen, en de beslissing was gemaakt. Het motorrijbewijs moest er hoe dan ook komen.
Nu was het al hartje winter, dus de planning om te lessen zou dan in het voorjaar zijn. Ik begon op internet alles over het motor rijden op te zoeken. Ik kon kiezen tussen A, A2 en A1. A was lessen op een schakel motor, en zou onbeperkt aan kW zijn. A2 kon ik lessen met een automaat, met een maximum van 35 kW. en tenslotte A1 was voor 125cc met een maximum van 11 kW. Een schakelmotor zou ik toch niet kopen, en A1 vond ik te licht. Mijn besluit was genomen. A2 zou het worden.
De volgende stap was het zoeken naar een rijschool. Dat viel eigenlijk vies tegen. De meesten hadden alleen schakelmotoren tot hun beschikking, dus volledig A of A1 schakel. Na lang zoeken kwam ik terecht bij Rijschool Roy in Knegsel. Zij waren, en zijn dat nog steeds, de enigste die A2 automaat aanbieden hier in de regio. En het was ook nog eens een voordeel dat hun gespecialiseerd waren in motorlessen, en een slagingspercentage hadden van 85%. Dan maar even een belletje eraan wagen. Na een lang gesprek zou ik in het voorjaar een proefles nemen, zodat zij konden inschatten hoeveel lessen ik nodig zou hebben, en voor mij, of ik het wel iets zou vinden, dat motorrijden. Ik heb gezegd dat ik zelf zorg zou dragen voor het theorie-examen.
Nu is het theorie examen aanvragen geen probleem. Dan kun je zelf doen bij het CBR. Dat kost € 37,- en je kunt zelf aangeven waar je examen wilt doen, en dan komen de beschikbare data's op je beeldscherm. Dat was in mijn geval op 22 februari van dit jaar. dat duurde nog wel een 4 maanden, dus ik had nog tijd genoeg. Echter, de maanden vlogen voorbij, en voor ik er erg in had was het nog 4 dagen tot aan mijn examen, en ik had er nog helemaal niets aan gedaan. SLIK. Ik heb toen maar vlug een heel pakket online proefexamens gekocht voor een week, en ben aan de slag gegaan. Ronduit slecht was het eerste proefexamen wat ik deed. Meer dan 15 fouten, en het volgende examen was nog slechter. Nu kun je na elk proefexamen zien wat de foute antwoorden zijn, en waarom dat het fout is. Daardoor ging het iedere keer beter, en beter, en op het laatst had ik nog maar 0 of 1 of 2 fouten. Ik was er klaar voor, en op 2 februari toog ik naar het CBR in Eindhoven voor mijn examen. Nu zal ik jullie niet lastig vallen hoe het daar aan toe ging, maar het resultaat was wel dat ik een kwartier na aanvang van het examen, al klaar was, en met een big smile weer naar buiten liep. Het eerste deel van mijn rijbewijs was binnen. Geslaagd.
-
- Beheerder
-
-
Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
Op weg naar een mooi & nieuw begin!
VAN 50CC NAAR MEER.....
En verder gaat het weer.
Nu het theorie examen er op zat, was het tijd om weer contact op te nemen met de rijschool voor de rijlessen. Telefonisch had ik een afspraak gemaakt voor een babbeltje, en de zaterdag daarop toog ik naar Knegsel, naar de rijschool. Daar werd ik te woord gestaan door de Roy, de eigenaar, en die vertelde mij dat ze het erg druk hadden met motor rijlessen. De 6 motor instructeurs werkten ook op zaterdag en soms ook op zondag. Maar hij kon mij er nog wel ergens tussen zetten toen ik hem vertelde dat het eigenlijk de planning was om met de motor op vakantie te gaan. Op mijn vraag of ik de motorscooter mocht zien, werd de loods deur open getrokken, en daar stond hij. Een Kawasaki J300 in het wit, met hier en daar duct tape om de kappen die los zaten, door het vallen van kandidaten, weer bij elkaar te houden. maar ik vond hem prachtig.
Een paar weken was ik weer in Knegsel voor mijn proefles. Ik werd voorgesteld aan Paul, mijn leraar. Een struise kerel van middelbare leeftijd, lekker grof gebekt, en goedlachs. Helemaal mijn type. Ik kon het ook meteen goed vinden bij die kerel. Wij gingen naar buiten en liepen naar de scooter. "Je rijd zelf scooter, dus ik hoef jou niets uit te leggen over de werking van de knoppen "was zijn reactie. dat beaamde ik dus ik smeet mijn been over de buddy, en startte dat ding. Hij was intussen naar zijn eigen motor gelopen en vervolgens reden we weg. In het oortje dat ik van hem gekregen had, dirigeerde hij mij over buitenwegen naar een groot parkeer terrein, alwaar hij wat pionnen neerzette, om een paar behendigheids oefeningen te doen, zoals een slalom, een uitwijkmanoeuvre en een noodstop. Vervolgens gingen wij weer de weg op, en werd het gas flink opengedraaid. Wat was dat een machtig gevoel, en toen we terug kwamen op de rijschool was ik compleet verkocht. Afspraken werden gemaakt, en mijn eerste examen, het examen voetuigbeheersing (AVB), werd aangevraagd. Dat zou op 3 mei in Eindhoven plaatsvinden. Lessen werden ingepland, en het was oefenen geblazen. in 3 lesblokken werd mij geleerd hoe ik mijn oefeningen moest doen, en vertrouwen te krijgen in de motor.
Nu kan ik wel helemaal gaan uitleggen wat dit examen precies inhoud, maar ik geef een link naar het CBR waar alles uitvoerig behandeld wordt.
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/m ... ng-avb.htm
Voor dit examen ben ik ook voor de eerste keer geslaagd. Ik had 7 uit 7, dus alle 7 oefeningen die ik moest doen waren goed, zodat het laatste deel van mijn examen aangevraagd kon worden, het motorexamen verkeersdeelneming (AVD). Dit kon pas op 25 juli in Blerick, omdat het CBR nog steeds een gigantische achterstand heeft, die maar niet weggewerkt wordt.
Nu hing er een gigantische druk op mijn schouders omdat de 25e net een week voor Henk en ik op vakantie zouden gaan. En dat werd alleen maar meer omdat Henk slaagde voor zijn rijbewijs, en ik het niet zag zitten om met een 50cc achter een motor te gaan hangen. Na een 3 tal lessen en een heerlijk dagje Limburg met de motor, wat optioneel was, was ik klaar om mijn examen te doen. De 25e ging ik met een leraar, en nog een examenkandidaat, op weg naar Blerick. Ik was gelukkig als eerste aan de beurt, en hoefde daarom geen uur te wachten op mijn beurt, wat mijn zenuwen alleen maar ten goede kwam, dacht ik.
Zenuwen had ik niet, totdat ik van de parkeerplaats afreed, en in de spiegel de auto van de examinator zag, die achter mij reed. het zweet brak mij aan alle kanten uit, en dat kwam mijn rijden niet ten goede. Bij terugkomst op de parkeerplaats vroeg de examinator mij hoe ik vond dat het gegaan was. Ronduit slecht riep ik uit, en hij zei dat het nog wel meeviel. Het resultaat was dat ik, ondanks een paar fouten toch geslaagd was. ik was als een kind zo blij. Alle 3 de examens in een keer gehaald. Nu was ik niet de enigste, want de kandidaat die achter mij kwam, (degene die met ons meegereden was) was ook in een keer geslaagd. Dus weer een fijne dag voor de rijschool.
De dag erop ben ik naar het gemeentehuis gegaan om een spoedaanvraag voor mijn rijbewijs te doen. Het kostte mij €30,- extra, maar ik kon de dag erop mijn rijbewijs af gaan halen, zodat dit hoofdstuk afgelopen was. Rest mij alleen nog maar te vertellen wat de kosten waren. Voor het lessen en examens was ik ongeveer €1450,- kwijt. Plus nog eens €350 ,- voor een dagje Limburg inclusief lunch. Maar zoals gezegd, dat was optioneel, en niet verplicht. Ik vond het gewoon leuk om te doen.
Nu het theorie examen er op zat, was het tijd om weer contact op te nemen met de rijschool voor de rijlessen. Telefonisch had ik een afspraak gemaakt voor een babbeltje, en de zaterdag daarop toog ik naar Knegsel, naar de rijschool. Daar werd ik te woord gestaan door de Roy, de eigenaar, en die vertelde mij dat ze het erg druk hadden met motor rijlessen. De 6 motor instructeurs werkten ook op zaterdag en soms ook op zondag. Maar hij kon mij er nog wel ergens tussen zetten toen ik hem vertelde dat het eigenlijk de planning was om met de motor op vakantie te gaan. Op mijn vraag of ik de motorscooter mocht zien, werd de loods deur open getrokken, en daar stond hij. Een Kawasaki J300 in het wit, met hier en daar duct tape om de kappen die los zaten, door het vallen van kandidaten, weer bij elkaar te houden. maar ik vond hem prachtig.
Een paar weken was ik weer in Knegsel voor mijn proefles. Ik werd voorgesteld aan Paul, mijn leraar. Een struise kerel van middelbare leeftijd, lekker grof gebekt, en goedlachs. Helemaal mijn type. Ik kon het ook meteen goed vinden bij die kerel. Wij gingen naar buiten en liepen naar de scooter. "Je rijd zelf scooter, dus ik hoef jou niets uit te leggen over de werking van de knoppen "was zijn reactie. dat beaamde ik dus ik smeet mijn been over de buddy, en startte dat ding. Hij was intussen naar zijn eigen motor gelopen en vervolgens reden we weg. In het oortje dat ik van hem gekregen had, dirigeerde hij mij over buitenwegen naar een groot parkeer terrein, alwaar hij wat pionnen neerzette, om een paar behendigheids oefeningen te doen, zoals een slalom, een uitwijkmanoeuvre en een noodstop. Vervolgens gingen wij weer de weg op, en werd het gas flink opengedraaid. Wat was dat een machtig gevoel, en toen we terug kwamen op de rijschool was ik compleet verkocht. Afspraken werden gemaakt, en mijn eerste examen, het examen voetuigbeheersing (AVB), werd aangevraagd. Dat zou op 3 mei in Eindhoven plaatsvinden. Lessen werden ingepland, en het was oefenen geblazen. in 3 lesblokken werd mij geleerd hoe ik mijn oefeningen moest doen, en vertrouwen te krijgen in de motor.
Nu kan ik wel helemaal gaan uitleggen wat dit examen precies inhoud, maar ik geef een link naar het CBR waar alles uitvoerig behandeld wordt.
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/m ... ng-avb.htm
Voor dit examen ben ik ook voor de eerste keer geslaagd. Ik had 7 uit 7, dus alle 7 oefeningen die ik moest doen waren goed, zodat het laatste deel van mijn examen aangevraagd kon worden, het motorexamen verkeersdeelneming (AVD). Dit kon pas op 25 juli in Blerick, omdat het CBR nog steeds een gigantische achterstand heeft, die maar niet weggewerkt wordt.
Nu hing er een gigantische druk op mijn schouders omdat de 25e net een week voor Henk en ik op vakantie zouden gaan. En dat werd alleen maar meer omdat Henk slaagde voor zijn rijbewijs, en ik het niet zag zitten om met een 50cc achter een motor te gaan hangen. Na een 3 tal lessen en een heerlijk dagje Limburg met de motor, wat optioneel was, was ik klaar om mijn examen te doen. De 25e ging ik met een leraar, en nog een examenkandidaat, op weg naar Blerick. Ik was gelukkig als eerste aan de beurt, en hoefde daarom geen uur te wachten op mijn beurt, wat mijn zenuwen alleen maar ten goede kwam, dacht ik.
Zenuwen had ik niet, totdat ik van de parkeerplaats afreed, en in de spiegel de auto van de examinator zag, die achter mij reed. het zweet brak mij aan alle kanten uit, en dat kwam mijn rijden niet ten goede. Bij terugkomst op de parkeerplaats vroeg de examinator mij hoe ik vond dat het gegaan was. Ronduit slecht riep ik uit, en hij zei dat het nog wel meeviel. Het resultaat was dat ik, ondanks een paar fouten toch geslaagd was. ik was als een kind zo blij. Alle 3 de examens in een keer gehaald. Nu was ik niet de enigste, want de kandidaat die achter mij kwam, (degene die met ons meegereden was) was ook in een keer geslaagd. Dus weer een fijne dag voor de rijschool.
De dag erop ben ik naar het gemeentehuis gegaan om een spoedaanvraag voor mijn rijbewijs te doen. Het kostte mij €30,- extra, maar ik kon de dag erop mijn rijbewijs af gaan halen, zodat dit hoofdstuk afgelopen was. Rest mij alleen nog maar te vertellen wat de kosten waren. Voor het lessen en examens was ik ongeveer €1450,- kwijt. Plus nog eens €350 ,- voor een dagje Limburg inclusief lunch. Maar zoals gezegd, dat was optioneel, en niet verplicht. Ik vond het gewoon leuk om te doen.
Laatst gewijzigd door Marco_61 op 27 dec 2022, 22:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gr, Marco.
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Nu had ik, voor ik met rijlessen bezig was, al uitvoerig op internet rondgekeken wat er op motorgebied allemaal te koop was. Veel, heel veel. Welk merk wil ik, hoeveel cc's, grote of kleine scooter. Vriend Henk bracht de oplossing. Een Sym JetX. Ongeveer hetzelfde formaat als de 50cc jet14, 125CC, rondom Led verlichting, ABS, standaard alarm, een digitaal dashboard, en de zijkoffers konden een op een overgezet worden. En met een prijs van €4049,-, ze kosten nu €100,- meer, niet heel duur. Ik las op internet dat door schaarste motorscooters niet of slecht leverbaar waren. Dus ik ging half mei, op een maandag, naar Henk van HTMX Service, mijn dealer. Ik zei tegen hem of hij wilde informeren of de Sym JetX nog op voorraad was bij de importeur. Hij klom meteen in de telefoon en kreeg als antwoord dat er nog enkele waren. Er zou voorlopig geen nieuwe voorraad komen, en dat zou zo blijven tot minimaal September. Dus ik zei dat hij er maar eentje moest bestellen. Ik kon kiezen tussen Submarine blue, en.....submarine blue. Dat was de enigste kleur die er nog was. Dus ja, doe maar. Ik belde Henk op om te zeggen dat hij haast moest maken als hij er nog eentje wilde, anders viste hij achter het net. Hij bracht Tim van Allbike op de hoogte, en die bestelde de allerlaatste voor vriend Henk. Pfffff, net op tijd.
op 23 mei kreeg ik telefoon van mijn dealer dat de JetX geleverd was, en of ik wilde komen kijken. Dat liet ik mij geen 2 keer zeggen, en een half uur later stond ik in Bergeijk in de winkel mijn motor te bewonderen. Prachtig ding was het en ik was zo trots als een hond met 7 lullen. ik mocht hem voorlopig daar laten, en ik hoefde maar te kikken, en hij werd op mijn naam gezet, en hij zou hem thuis afleveren. Dat gebeurde een maand later. Op 23 juni werd hij op mijn naam gezet, en zou hij hem 's zaterdags met de bus bij mij afleveren. Onder het toeziend oog van mij en Gradje, die ook nieuwsgierig was geworden, werd de motor uit de bus gereden. Hij was in het daglicht nog mooier dan in de showroom. Zelfs Gradje kon het niet nalaten om een bewonderend wow te laten horen. Na de verplichte koffie, en gebak, gesponsord door Gradje, reed Henk, mijn dealer, weer terug naar Bergeijk.
Ik kon het niet nalaten om een klein testritje te maken in de straat, en moest helaas nog wachten tot ik geslaagd was voor mijn rijbewijs, wat dus ook gebeurde een maand later.
Als laatste wil ik een impressie geven over de JetX. Het is een 125cc watergekoelde motorscooter die in sommige opzichten op de Jet14 lijkt. Zo is het frame hetzelfde, dezelfde wielen en dezelfde zitting. De benzine tank en accu zitten ook op dezelfde plaats. Verder houd de vergelijking wel op. Hij oogt met zijn kleine toegeknepen led koplampen een stuk stoerder en agressiever, hij rijdt ook een stuk fijner. doordat de scooter niet meer weegt dan 149 kilo, is hij ontzettend wendbaar, en kun je hem met gemak in een bocht gooien. Hij is voor een 125 cc best wel pittig. Zelfs meer dan een Yamaha 155cc NMAX, en Honda 125cc PCR. De ledverlichting geeft een zee van licht, en hij zit een stuk ruimer als de Jet14. De JetX is een stuk luxer uitgevoerd. Het is een scooter die in het dagelijkse verkeer heel goed meekomt, zolang je de snelweg niet op gaat. Het kan natuurlijk wel, maar de topsnelheid is met een goede 100 kilometer per uur niet heel erg groot. Maar zolang je op de rechterbaan blijft, is er niet veel aan de hand. Ik heb er nu meer dan 6000 kilometer opzitten, en hij bevalt mij steeds meer. Het motortje loopt heerlijk, en je hebt door het uiterlijk veel bekijks. Niet onbelangrijk is dat je bij Sym 5 jaar garantie hebt, of 100.000 kilometer. Dat geeft toch ook wel een zeker gevoel, omdat Sym hiermee afgeeft, achter zijn producten te staan.
Zijn er dan geen nadelen aan deze scooter? jazeker wel. Dan heb ik het over de slechte zit van het zadel. Net zo slecht als van de Jet14. En het standaard alarm wat er op zit is niet altijd een zegen. Als je bv een pontje moet pakken, en je zet de motor uit tijdens de overtocht, dan springt automatisch het alarm er weer op. Je kunt dit voorkomen door op je afstandsbediening te drukken, maar die moet je dan eerst weer opduiken uit je broekzak, daar de motor een key less start heeft. Ook heeft het alarm een wisselende aanraakgevoeligheid, tenminste die van mij. De ene keer hoeft je de scooter maar aan te raken en het alarm gaat af, en de andere keer kun je hem van de ene kant naar de andere kant van de straat smijten, en dan nog geeft hij nog geen kik. Ik had liever gezien dat de benzinetank niet onder de buddyseat had gezeten, zodat je bij het tanken de zitting niet op hoefde te klappen. Maar ondanks dat, ben ik nog steeds uitermate tevreden over mijn scooter. Ik denk dat er in het 125cc segment geen betere scooter is dan de Sym JetX. Ik ga hier dan ook nog veel kilometers opzetten voordat hij de deur uitgaat. En wat het dan wordt? Wie weet.
op 23 mei kreeg ik telefoon van mijn dealer dat de JetX geleverd was, en of ik wilde komen kijken. Dat liet ik mij geen 2 keer zeggen, en een half uur later stond ik in Bergeijk in de winkel mijn motor te bewonderen. Prachtig ding was het en ik was zo trots als een hond met 7 lullen. ik mocht hem voorlopig daar laten, en ik hoefde maar te kikken, en hij werd op mijn naam gezet, en hij zou hem thuis afleveren. Dat gebeurde een maand later. Op 23 juni werd hij op mijn naam gezet, en zou hij hem 's zaterdags met de bus bij mij afleveren. Onder het toeziend oog van mij en Gradje, die ook nieuwsgierig was geworden, werd de motor uit de bus gereden. Hij was in het daglicht nog mooier dan in de showroom. Zelfs Gradje kon het niet nalaten om een bewonderend wow te laten horen. Na de verplichte koffie, en gebak, gesponsord door Gradje, reed Henk, mijn dealer, weer terug naar Bergeijk.
Ik kon het niet nalaten om een klein testritje te maken in de straat, en moest helaas nog wachten tot ik geslaagd was voor mijn rijbewijs, wat dus ook gebeurde een maand later.
Als laatste wil ik een impressie geven over de JetX. Het is een 125cc watergekoelde motorscooter die in sommige opzichten op de Jet14 lijkt. Zo is het frame hetzelfde, dezelfde wielen en dezelfde zitting. De benzine tank en accu zitten ook op dezelfde plaats. Verder houd de vergelijking wel op. Hij oogt met zijn kleine toegeknepen led koplampen een stuk stoerder en agressiever, hij rijdt ook een stuk fijner. doordat de scooter niet meer weegt dan 149 kilo, is hij ontzettend wendbaar, en kun je hem met gemak in een bocht gooien. Hij is voor een 125 cc best wel pittig. Zelfs meer dan een Yamaha 155cc NMAX, en Honda 125cc PCR. De ledverlichting geeft een zee van licht, en hij zit een stuk ruimer als de Jet14. De JetX is een stuk luxer uitgevoerd. Het is een scooter die in het dagelijkse verkeer heel goed meekomt, zolang je de snelweg niet op gaat. Het kan natuurlijk wel, maar de topsnelheid is met een goede 100 kilometer per uur niet heel erg groot. Maar zolang je op de rechterbaan blijft, is er niet veel aan de hand. Ik heb er nu meer dan 6000 kilometer opzitten, en hij bevalt mij steeds meer. Het motortje loopt heerlijk, en je hebt door het uiterlijk veel bekijks. Niet onbelangrijk is dat je bij Sym 5 jaar garantie hebt, of 100.000 kilometer. Dat geeft toch ook wel een zeker gevoel, omdat Sym hiermee afgeeft, achter zijn producten te staan.
Zijn er dan geen nadelen aan deze scooter? jazeker wel. Dan heb ik het over de slechte zit van het zadel. Net zo slecht als van de Jet14. En het standaard alarm wat er op zit is niet altijd een zegen. Als je bv een pontje moet pakken, en je zet de motor uit tijdens de overtocht, dan springt automatisch het alarm er weer op. Je kunt dit voorkomen door op je afstandsbediening te drukken, maar die moet je dan eerst weer opduiken uit je broekzak, daar de motor een key less start heeft. Ook heeft het alarm een wisselende aanraakgevoeligheid, tenminste die van mij. De ene keer hoeft je de scooter maar aan te raken en het alarm gaat af, en de andere keer kun je hem van de ene kant naar de andere kant van de straat smijten, en dan nog geeft hij nog geen kik. Ik had liever gezien dat de benzinetank niet onder de buddyseat had gezeten, zodat je bij het tanken de zitting niet op hoefde te klappen. Maar ondanks dat, ben ik nog steeds uitermate tevreden over mijn scooter. Ik denk dat er in het 125cc segment geen betere scooter is dan de Sym JetX. Ik ga hier dan ook nog veel kilometers opzetten voordat hij de deur uitgaat. En wat het dan wordt? Wie weet.
Gr, Marco.
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
ik heb met veel interesse jou verhaal gelezen.
schitterend en aanstekelijk!
ik ga ooit deze weg ook bewandelen.
echter eerst zien dat überhaupt de rekeningen nog kunnen betalen.
ach als je niks te dromen hebt is het ook niet leuk!
ik ga eerst weer terug naar 50 ipv 250 zoals het er naar uit ziet
maar komen vast weer betere tijden.
roelf
schitterend en aanstekelijk!
ik ga ooit deze weg ook bewandelen.
echter eerst zien dat überhaupt de rekeningen nog kunnen betalen.
ach als je niks te dromen hebt is het ook niet leuk!
ik ga eerst weer terug naar 50 ipv 250 zoals het er naar uit ziet
maar komen vast weer betere tijden.
roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Ja, een hele goede stap geweest, vriend.
We hadden er tijdens onze 1e vakantiereis al vaak over gesproken, en bleven maar hopen op de toestemming met het B-rijbewijs.
Dat bleek ijdele hoop.
En ik geloof nog steeds dat we met de Sym Jet X een goede keus gedaan hebben.
Je hebt de voors- en tegens heel goed beschreven.
Over een paar jaar ga ik nog proberen om mijn A2 rijbewijs te halen, en als gezondheid en portemonnee het toelaten, wie weet, komt er dan nog eens een iets zwaardere motor.
Maar tot die tijd scheur ik (en jij) heerlijk rond op mijn Jet X,, en geniet met volle teugen.
Geen gedonder meer met die fietspaden op en af, geen rollenbankvrees, geen inhoudend motorblokje, en als het nodig is gewoon even de autoweg of autosnelweg op.
Zoals Marco al heeft gezegd, de eenmalige uitgaven voor het rijbewijs zijn het zeker waard, en de eisen zijn voor iedereen haalbaar.
Wie weet zullen anderen ons nog volgen................
We hadden er tijdens onze 1e vakantiereis al vaak over gesproken, en bleven maar hopen op de toestemming met het B-rijbewijs.
Dat bleek ijdele hoop.
En ik geloof nog steeds dat we met de Sym Jet X een goede keus gedaan hebben.
Je hebt de voors- en tegens heel goed beschreven.
Over een paar jaar ga ik nog proberen om mijn A2 rijbewijs te halen, en als gezondheid en portemonnee het toelaten, wie weet, komt er dan nog eens een iets zwaardere motor.
Maar tot die tijd scheur ik (en jij) heerlijk rond op mijn Jet X,, en geniet met volle teugen.
Geen gedonder meer met die fietspaden op en af, geen rollenbankvrees, geen inhoudend motorblokje, en als het nodig is gewoon even de autoweg of autosnelweg op.
Zoals Marco al heeft gezegd, de eenmalige uitgaven voor het rijbewijs zijn het zeker waard, en de eisen zijn voor iedereen haalbaar.
Wie weet zullen anderen ons nog volgen................
gr. Henk
SYM Jet X 125 cc
Voge SR4 MAX 350cc
Vakantie naar Salzburg 2016
Vakantie naar Hongarije 2017
Vakantie naar Italië en Oostenrijk 2018
Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019
Vakantie Grand Tour Germania 2020
Vakantie de grote Sissi tour 2021
Vakantie de grote Sissi tour 2.0 2022
SYM Jet X 125 cc
Voge SR4 MAX 350cc
Vakantie naar Salzburg 2016
Vakantie naar Hongarije 2017
Vakantie naar Italië en Oostenrijk 2018
Vakantie naar Tsjechie en Polen 2019
Vakantie Grand Tour Germania 2020
Vakantie de grote Sissi tour 2021
Vakantie de grote Sissi tour 2.0 2022
- Hans v.d. Kleij
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44
Dat is een duidelijk verhaal Marco, ik zou het ook wel willen maar de financiën ontbreken nu daarvoor en ik heb er jaren geleden ook aan gedacht om het motorrijbewijs te gaan halen maar ik heb toen gekozen om het niet te doen omdat ik toen kleine kinderen had en wij het geld goed konden gebruiken voor ons gezin i.p.v. alleen voor Pappa.
Heb er geen spijt van maar wel jammer dat ik het niet heel veel eerder had gedaan.
Nu ben ik tevreden met mijn Snelle ND, en vindt ik het oké.
Ik snap jou helemaal, en ga er lekker van genieten.
Gr Hans
Heb er geen spijt van maar wel jammer dat ik het niet heel veel eerder had gedaan.
Nu ben ik tevreden met mijn Snelle ND, en vindt ik het oké.
Ik snap jou helemaal, en ga er lekker van genieten.
Gr Hans
mooi verhaal en ik ben het eens dat van het fietspad af soms voordelen heeft maar soms ook nadelen.
ik kom van motor af en mijn kijk is soms andersom. voor mijn woonwerk bv zijn er stukjes die qua fietspad gunstiger zijn. moet toegeven die pak ik dan soms ook wel.
gezien de grote van mijn sym valt het ook niet op.
Bouke
ik kom van motor af en mijn kijk is soms andersom. voor mijn woonwerk bv zijn er stukjes die qua fietspad gunstiger zijn. moet toegeven die pak ik dan soms ook wel.
gezien de grote van mijn sym valt het ook niet op.
Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Sym joymax z 300i, 2019
Ik rijd ook wel eens op plaatsen waar het niet mag. Als ik met de motor naar mijn werk rij, dan pak ik een stukje weg waar een landbouwsluis inzit, en verboden is voor auto’s en motoren. Als ik dat niet zou doen, moet ik ongeveer 4 kilometer omrijden. En dat 2 keer per dag. Dussss…………boukeent schreef: ↑18 sep 2022, 08:11mooi verhaal en ik ben het eens dat van het fietspad af soms voordelen heeft maar soms ook nadelen.
ik kom van motor af en mijn kijk is soms andersom. voor mijn woonwerk bv zijn er stukjes die qua fietspad gunstiger zijn. moet toegeven die pak ik dan soms ook wel.
gezien de grote van mijn sym valt het ook niet op.
Bouke
Gr, Marco.
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
dat is zeker goed. ik begrijp ook hieruit dat je lekker blijft tuffen en auto lekker laat staan. ik doe dat ook zoveel mogelijk. morgen weet ik het echter niet qua weer en dinsdag moet ik wel met auto want dan worden 4 st zonnepanelen geleverd op mijn werk. ik weet dat deze uitbreiding qua periode niet geheel gunstig is maar tot nu toe doet mijn zelfbouw projectje het goed. we kunnen nog salderen tot 2025 dus hopelijk heb ik ze dan reeds terug verdient.
mijn energie contract loopt 1/10 af en mijn voorschot voor variabel was al 3x van wat ik nu betaal... hopelijk met mijn nieuwe insteek kan ik verbruik redelijk verlagen.
Door gebruik van scooter zijn mijn benzine kosten nu ook redelijk verlaagd.
Bouke
mijn energie contract loopt 1/10 af en mijn voorschot voor variabel was al 3x van wat ik nu betaal... hopelijk met mijn nieuwe insteek kan ik verbruik redelijk verlagen.
Door gebruik van scooter zijn mijn benzine kosten nu ook redelijk verlaagd.
Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Sym joymax z 300i, 2019