• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Piaggio MP 3 500 ie Sport 2018

Schroom niet en deel jouw (technische) kunsten met het forum, laat zien wat jij op jouw vervoer hebt aangepast. Inspireer jezelf en anderen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ForesterAWD
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 13:12
Locatie: Soesterberg

Beste mensen,

Even een mega bericht waarin het één en ander laat zien en vertel over de MP3
Het zijn diverse berichten welke ik elders, ander forum, ook heb vermeld

Vandaag onze nieuwe MP3 500ie Sport opgehaald bij MotoVeda.
Even een paar foto’s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2e update na lange tijd .......
Maar goed inmiddels een tijdje verder en ik wil de draad weer oppakken.
Zoals voor enkele bekend heeft Bea haar 2e schouderprothese en ziens die tijd durfde ik bijna niet meer te rijden. Dit alleen maar zeker ook als we samen een tochtje gingen maken.

De keuze om over te stappen was hier ook debet aan.
Onze oude MP3 had geen ABS en ASR (antie blokkeer systeem en antie slip regeling) en deze draaide bij vors optrekken en gelijk een bocht om draaien bijna onder je uit.
Bij nat weer was het bij samen rijden ook geen sinecure om een rotonde te nemen omdat het vermogen erg snel op het achterwiel vrij komt.
Let wel: buiten bovenstaande was het een genot om erop te rijden.

Sinds we in 2018 zijn overgestapt op de huidige MP3 moest eerst even het zelfvertrouwen terug worden gevonden.
De meeste kilometers zijn door mij (helaas) er alleen rijdend erop gezet.
Inmiddels heel voorzichtig zit bea af en toe ook weer achterop.
Gelukkig mijn achteropzittourmaatje is er weer.

Wat is er allemaal gebeurt sinds we de Mp3 hebben opgehaald
Bijna 8000 km in 2 jaar gereden zonder noemenswaardige problemen
De Michelinbanden van het type City Grip waren een werkelijke ramp.
Door de lage bandenmaat waren deze niet rond en hadden een hoogte slag.
De banden, zowel voor als achter zijn vervangen voor Pirelli Scooter.

Afbeelding

Bijna het zelfde profiel als de Michelinbanden, doch kleven meer aan de weg en geeft een zekerder gevoel in de bochten.
Buien het reguliere onderhoud zijn de standaard Fabrieks rollen vervangen door iets lichtere.

Eind april gaat de Mp3 naar MotoVeda voor onderhoud.
Buiten de reguliere zaken zal er een nieuwe achterband worden geplaatst en de halogeenlamp welke nu nog als grootlicht dient worden vervangen voor LED.

Afbeelding

Afbeelding
Dimlicht

Afbeelding
Remlicht

Onze opperknutselsmurf [member=17]Motormuis[/member] heeft de bedrading aangesloten een doorverbonden om de verlichting op de koffer weer werkend te krijgen.

Afbeelding
Hier nog even een kijkje op de TomTom Rider 410

Update 3
Aan de knutsel geweest.
Werd gisteren aangesproken dat iemand de led-richtingaanwijzers slecht kon zien.
Daarbij stonden ze me al een tijdje tegen.

Dus aan de voorkant begonnen, helaas moet daarvoor de gehele voorkap los.
Gelukkig is het, als je het weet een klusje van een 20 minuten om alles los te peuteren.
Maar dan uiteindelijk wel een fraai reseltaat.
Afbeelding
Zo was het
Afbeelding
Kleine aanzet van hoe het wordt
Afbeelding
Zo is het geworden aan de voorkant.

Afbeelding
Achterkant ten deel afgebouwd
Afbeelding
Bijna klaar
Afbeelding
Nu weer afgebouwd

Om het makkelijker te maken is er ook een linker en rechter kant
Afbeelding
Dit is links voor en/of rechts achter
Afbeelding
En dit is de rechter voorkant of de linker achterkant
Tja bij controle bleek dat de voorste verkeert gemonteerd waren.
Dus wisselen maar.

Uiteindelijke nog een idee wat een mega werkplek ik heb om te knutselen

Afbeelding
Binnengeparkeerd
Afbeelding
Ruimte die er is aan de voorkant
Afbeelding
Ruimte aan de achterkant.

Binnenkort meer, dus wordt vervolgt...
Groet uit Soesterberg, Eric en Bea
Heavy User November 2018

Piaggio MP3 Sport 500 '18 - heden 14.000 km

Langste tocht met de MP3 tot op heden is 468 km
Gebruikersavatar
ForesterAWD
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 13:12
Locatie: Soesterberg

4e Update

Vandaag aan de knutsel geweest.
Nu zit er buiten de rem- en gewonde verlichting ook de raw-sers op de topkoffer.
Als ze nou nog niet zien😂😂😂

Na wat passen en meten besloten de raw-ers op het deksel te plaatsen en de bedrading kon gelijk netjes weg worden gewerkt.
De plek op het deksel heb ik gekozen ook omdat er dan niks in de weg zit doordat het deksel een dubbele schaal heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Nu in werking

Afbeelding
Plek op de koffer aan de binnenkant

Afbeelding
Wegwerken van de bedrading in de koffer.

Afbeelding
Tja en dan de stekkeraansluiting.
Waarom heb ik gekozen om het zo te doen. Dat is simpel een grotere stekker is geen optie ivm het reeds gemaakte gat voor de verlichting en remlicht verbinding/stekker
En zo pas alles door de twee bestaande doorvoeren.

5e Update
Er werd gezegd dat de sierbeugelset niet zou passen op het model weelde we nu hebben.

Na demontage van alle kappen en zelfs de onderkap kon er gepast en gemeten worden
Afbeelding

Uiteindelijk paste alles naar behoren en kon de boel weer bijna geheel dicht gebouwd worden
Afbeelding

Dan is het een kwestie van aansluiten
Afbeelding

Met dit als resultaat.
Vooraanzicht met alle verlichting aan
Afbeelding

Zijaanzicht
Afbeelding

6e Update
Vorig jaar bij de importeur van Fehling, Techline, een beugelset besteld voor de treeplank en achterbeugel.
Toen der tijd afbesteld, en na het plaatsen van de voorbeugel contact gezocht met deze firma.
Deze contactpersoon wist nog wie ik was en hij had nog, zoals hij zei, mijn bestelling nog liggen.
Met hem een prijs afgesproken en opgehaald.
Dan nog “even” monteren. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar goed eind goed en ik tevreden
Afbeelding
Afbeelding

Nog even geprobeerd met de zijtassen.
Afbeelding
Afbeelding
Moet helaas hiervoor zoals het er naar uit laat zien iets te veel aanpassen om deze pas te maken op de achterbeugel.
Nog even bezien wat het gaat worden. Zeker gezien dat bij het in- en uit de box halen moeten de tassen er gemakkelijk af kunnen gehaald worden.
Wat wel leuk is om te weten is dat er de adaptors bijgeleverd worden voor o.a. de Givi zijkoffers.

Zoals eerder gemeld heb ik ook extra lampen aan de voorkant geplaatst
Afbeelding
Hier even een idee wat een bak licht ervan af komt als alles aan staat.
Alle voorlampen die aan zijn is LED. Stadslicht, dimlicht en de extra verstralers.
De lamp die uit is, is het grootlicht (halogeen)
Wilde een dubbellichtmodule aanschaffen, dit heb ik niet gedaan omdat het grootlicht ongeveer 40% blijft branden.
Naar verluid gaan de lampen, zowel halogeen als de LED, daardoor niet zo lang mee.
Maar ach, als ik zo niet zichtbaar ben weet ik ook niet meer wat ik er aan moet doen.

30 April a.s. meer, dan gaat de Mp3 voor onderhoud naar MotoVeda.
Olie, achterband, aandrijfsnaar en wellicht ook de rollen.

Update: 01-05-2020

Gisteren is de MP3 bij de dokter geweest voor het broodnodige onderhoud.
Nieuwe achterband, eentje met iets meer draagvermogen en iets breder en hoger.
Heb wederom gekozen voor de Pirelli scooter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zeker omdat wij vaak samen op de MP3 zitten geen overbodige luxe en hopelijk slijt en cupped deze band niet zo snel.

Samen met de nieuwe snaar en sliders zorgt het wel voor een heel ander gedrag qua accelereren.

Tevens heb ik de juiste kofferset gevonden voor op de sierbeugels.
Het zijn de 22 L zijkoffers van Givi geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas mag alleen niet harder dan 120 km
Maakt dat wat uit, zeker niet.

Nu nog wat verlichting op de koffers en dan is het even klaar met optutten.
Dan weer, als het mag, genieten van mooie toertochten.
Groet uit Soesterberg, Eric en Bea
Heavy User November 2018

Piaggio MP3 Sport 500 '18 - heden 14.000 km

Langste tocht met de MP3 tot op heden is 468 km
Gebruikersavatar
ForesterAWD
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 13:12
Locatie: Soesterberg

Proefopstelling kofferverlichting

Afbeelding

Afbeelding

Nog even middels een accu, binnenkort op de MP3

NOTE: Wilde in eerste instantie een led-strip, doch omdat de zijkoffers niet kleiner verkrijgbaar zijn, althans niet bij Givi heb ik besloten op de kleinste led-lampjes te zoeken.
Gelukkig kan je dan een serie van gelijkwaardige lampjes zoeken in verschillende kleuren.
De maat van deze lampen lijken groter op de foto omdat ik deze behoorlijk dichtbij heb genomen.
Ook zijn ze op de foto iets veller dan wellicht de bedoeling/gewenst. Ook hier zal ik het bezien wanneer deze aan de MP3 hangen.

Verlichting aangesloten op de zijkoffers

Even een klusje, maar het reseltaat kan mijn goedkeuring wegdragen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog rechtstreeks op de accu aangesloten middels stekkers.
Binnenkort even hobbyen om de verlichting geschakeld te maken.

O ja, alle verkeersverlichting is LED.
RAW zijn gloeilampen
Grootlicht is halogeen

Hier het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles is nu nog middels een stekker geschakeld, dit wordt binnenkort nog veranderd
Als je zo kijkt is de verlichting op de koffers zeker niet te veel in vergelijking tot het achterlicht van de MP3
Groet uit Soesterberg, Eric en Bea
Heavy User November 2018

Piaggio MP3 Sport 500 '18 - heden 14.000 km

Langste tocht met de MP3 tot op heden is 468 km
Gebruikersavatar
ForesterAWD
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 13:12
Locatie: Soesterberg

Vandaag aan de knutsel geweest.
Op de zijkoffers de richtingaanwijzers werkend gemaakt.
Na alle verbindingen gemaakt te hebben alles verpakt met krimpkous en daarna alle bedrading met tape ingepakt.

https://youtu.be/lk9ioS7NWvg

Update 25-07-2020

9750 km
Al even geleden onderhoud aan de Mp3 laten doen.
Buiten nieuwe olie en filter en een aantal controledingen geen bijzonderheden.
Het enige wat werkelijk noodzakelijk was het plaatsen van een nieuwe achterband.
In tegenstelling tot de voorgeschreven 140/70 X 14 achterband is er besloten om in overleg met de monteur om een iets bredere 150/70 x 14 te monteren.
Voordeel buiten het iets breder ook nog eens een hoger draagvermogen.
Dit komt het weggedrag en bochtengedrag ten goede.

11.000 km
Na een rit en het controleren van de voorbanden kwam ik er achter dat een van deze aan de minimale profiel diepte zat.
Deze heb ik ook laten vervangen met inmiddels een kleine 11.000 km op de klok.
Gekozen is voor de Pirelli Angel Scooter.
Qua profiel lijkt deze heel erg op de Michelin City Grip.
De Pirelli band heeft voor de MP3 een beter weggedrag bij droog en nat weer en bij bochten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het lezen van de verzekeringsvoorwaarden en besloten om het rempedaal terug te plaatsen.
Zonder rijden mag wel wanneer je je “A” rijbewijs hebt.
Die heb ik niet, dus rempedaal moet blijven zitten.
Anders geen uitbetaling bij schade.

Kleine gedaante wisseling op treeplanknivo.

Omdat, zoals eerder vermeld, de verzekeraar ongeacht schuldvraag de uitbetaling beperkt bij o.a. het verwijderen van het rempedaal, heb ik deze teruggeplaatst.
Een niet geheel gemakkelijk werkje, zeker om de kap te verwijderen.
Door 2 verstopte schroefjes was het erg lastig.
Maar goed uiteindelijk gelukt.
Afbeelding
De kappen en beugel gedemonteerd.
Draadjes voor de remlichten keurig met krimpkous geïsoleerd en de stekkertjes laten zitten, das gemakkelijk

Afbeelding
De hoofd remcilinder los van het frame

Afbeelding
Remhevel weer op zijn plek zo ook de rem schakelaar

Afbeelding
Alles weer dicht gebouwd en het rempedaal weer in functie

Afbeelding
Bovenaanzicht met rempedaal, deze ruimte mis je dus om je voeten kwijt te kunnen.

Voldoe hierdoor weer aan de zoals door de wetgever bedoelde bij dit autokenteken behorende regelgeving.

Laat het een aandachtspunt wezen voor hen die met een vergelijkbaar voertuig rijden.
Groet uit Soesterberg, Eric en Bea
Heavy User November 2018

Piaggio MP3 Sport 500 '18 - heden 14.000 km

Langste tocht met de MP3 tot op heden is 468 km
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Mooie indrukwekkende machine "knutselEric". :D
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 252
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Je hebt er al veel aan gedaan. Machtig mooi om te zien. Prachtige mp3.👍🏻👍🏻
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Hij ziet er mooi uit.
Indrukwekkende machine
Gerard lift
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:31

Koffers zijn mooi geworden .toch wel verstandig van de voetrem
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Een erg fraai geheel
Geen paniek; het wordt alleen maar erger....

Pekelfiets: Kymco Like
Droge fiets: Kymco New Dink

Dagrecord: 285 km
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

En heel mooi geheel geworden, ziet er top uit zo
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Plaats reactie