Nadat ik een aantal meerdaagse trips op de scooter door de covid beperkingen af heb moeten af lassen , bedacht ik mij dat je binnen Nederland nog redelijk je gang kan gaan.
En zo het plan gevat om 2 belangrijke bezigheden van mij,, noem het hobby s te combineren.
De eerste hobby is het lekker toeren met een 50cc bromfiets.. in de volksmond scooter genoemd.
Ik doe dit al jaren en naar voor veel mensen ongekend verre oorden die zij met auto nog ver vinden.
Ik vind echter rust bij het 50cc motortje die rustig met zo 50km per uur door de wereld bromt en via allerlei landwegen op plekje s komt die je anders nooit zou zien.!!
Er is zoals met alles aan elk voordeel ook een nadeel.. het blijft bij de 50km per uur.
Je kan als je er genoeg van hebt niet denken oke gas open en op huis aan.. neu dan is het dus …..op huis aan..
is dat dan 250km verder ,moet je rekenen met een gemiddelde uur opbrengst van 35 km per uur.
Ben je dan dus nog zeker 7 uur onderweg.
Nu is mijn plan niet helemaal nieuw hoor ik heb ooit eens met de vrachtwagen in een werkzaam leven bij het Amerikaanse militaire ereveld Margraten mijn 45 minuten rust gemaakt en toen al gedacht hier ga ik eens heen op de scooter!
Ook pools ereveld breda enz.
Ook het dorp Slenaken idem dito.
Maar jullie denken kerkhoven?
Ja dat is dus een andere hobby van mij. De tweede wereld oorlog in al zijn facetten.
Maar de kerkhoven in bijzonder..
Zo ben ik aangesloten bij Branche 13-013 om deel te nemen aan herdenkingen voor de Canadese en Commonwealth soldaten.
Natuurlijk geven we ook respect aan alle andere bevrijders.
Nu wil het geval dat een kennis kapitein B.D IS van de mariniers..
Je kent ze wel in dit geval klein kereltje maar voor de duvel niet bang en eerlijk en oprechter vind je ze niet.
Harde kerel met een hart van goud
Nou die heeft er weet van wat ik allemaal doe en deed in deze materie nu en in een ver verleden..
en heeft hij gezorgd voor permissie om ook de mariniersbaret te dragen bij eren groeten.
Een enorme eer!
Daar wordt je dan toch even erg stil van ik ben hem erg dankbaar voor zijn gebaar.
nu het idee is geboren moet je een keuze maken welke erevelden aangezien er helaas een flink aantal militaire kerkhoven zijn in Nederland!
ik had de mogelijkheid 4 dagen op pad te gaan .
en dan ga je vervolgens kijken wat is er mogelijk.
Er van uit gaande dat ik de redelijk te overbruggen afstand van 200km per dag aan hou…niks dus!
Aangezien ik woonachtig ben in de provincie Groningen is de afstand tot het eerste kerkhof al ruim 130 km .
Daarom het plan gevat om er max 300 km van te maken dit lijkt een klein verschil maar 300 km is gewoon 8 uur rijden dan nog de kerkhoven en af en toen koffie en eten..
Zijn de dagen zo 12 uur lang!
Maar met die afstand zou ik kunnen werken!
het eerste kerkhof uiteraard Canadese ereveld Holten.
Dan verder richting Groesbeek alwaar ook een Canadees ereveld is.
Daarna nemen we IJsselstein alwaar meer als 30.000 Duitse soldaten liggen begraven ook mee.
nu voor lezers beginnen foute kant en dergelijke.
Op dat mommend in de geschiedenis wel ja!
Maar ook daar liggen zonen vaders en broers ..en waren ze militair!
ook die worden net zo goed gemist als een Engelsman Amerikaan en Canadees!
Ik oordeel niet was er namelijk niet bij.
Ik vind het juist een goed ding om ook die kant eens uit de schaduw te halen.
Daarom eer ik een gevallen soldaat zoals het hoort .
Met een eren groet aan welke kant hij vocht maakt mij niet uit.
Laten we niet vergeten dat geen enkel land volledig foutloos is….
Maar goed IJsselstein dus.
Dan ergens overnachten!
Dat werd Heibloem zeg maar ter hoogte van Panningen
Na een overnachting in een B&B aldaar zou dag 2 naar het mooie Limburgse land gaan.
Margraten en natuurlijk ..vaals we zijn er immers nu toch.!
ook Slenaken en schitterende omgeving word niet vergeten.
Dag 3 zou vanuit heibloem naar het Poolse kerkhof in Breda gaan voor mij toch best speciaal.
ik heb de eer om een kwart pools bloed in mij te mogen dragen!
Na dit kerkhof zal de rit doorgaan naar bergen op zoom het Canadese deel van het ereveld!
En vervolgens weer terug naar heibloem.
dag 4 zou mij weer richting Niekerk brengen via de Grebbeberg en de man met de 2 hoeden in Apeldoorn!
Nu had ik in eerste instantie het plan om met een tent te gaan.
Maar dat zou me een dag meer gekost hebben en ook teveel belastend voor lijf en leden.
Ondertussen vielen er bij onze scootertourclub wat ritten uit en vroegen 2 leden of ze mee konden gaan.
Ook het onzekere of er naar het buitenland gereisd kon worden speelde bij hen natuurlijk mee.
De planning gemaakt en met ons drieën de B&B geboekt!
De dagen door gesproken en volgens ons werden het stevige dagen die te doen moesten zijn..
DAG 1
7 JUNI 2021!
Na een flink aantal weken wachten en toch weer route s bekijken scooter nakijken tassen er op bouwen enz, eindelijk de dag dat we zouden vertrekken!
Gister was Harry al met zijn slagschipscooter kymco grand dink euro4! Viertakt.
(De enige in Nederland!) Naar Groningen komen rijden vanaf Den Haag..
Lekker s avonds nog bij gekletst in het Boertel waar hij sliep.
S morgens om 8 uur verzameld en om goed 8.30 reden we het dorp uit.
De scooters allemaal viertakt euro 4 werden langzaamaan wakker en al snel hadden we een reis tempo gevonden.
De weg naar holten heb ik al vaak gereden en navigatie was dan ook overbodig.
In holten stonden mijn broer Robert en ook Marc allebei van RCL Branche 13 -013 op ons te wachten en ook Tony een toer maat van de club stond ons op te wachten!
Leuk! Werd erg gewaardeerd mannen!
Na even bij gepraat te hebben zijn we met 4 man de eren groet gaan brengen op het ereveld
Harry marc roelf tony
