• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Vakantie naar Italië en Oostenrijk 2018

Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

1 aug 2018


Nog iets meer dan een week werken, en dan is het eindelijk zover. De vakantie komt eraan.

Zoals ik ook al de afgelopen jaren heb gedaan, ga ik ook dit jaar weer met mijn Kymco New Dink op reis.
Deze keer gaat de reis naar Florence in Italie, heen en terug tezamen ongeveer 2900 km.

Deze week heeft mijn scooter zijn laatste onderhoudsbeurt gehad, en omdat ik last had van een ratelend geluid wanneer de motor wat vermogen moest leveren, zijn er 8 lagers vervangen (kogellagers en naaldlager) en is de koppeling nagekeken, omdat 1 spiebaan een kleine afwijking vertoonde.

Nu loopt de scooter weer als nieuw, en kan ik met vol vertrouwen aan de reis beginnen.

De eerste 2 dagen wordt ik vergezeld door Oldy en Jan-H. Zij zullen meerijden tot Alzey in Duitsland, waarna ik alleen verder ga, en zij weer richting Nederland gaan. Top mannen, dat wordt extra leuk.

De heenreis zal als volgt verlopen :

Dag 1 van Hoofddorp , via Gorinchem naar Krefeld Duitsland
Dag 2 van Krefeld naar Alzey.
Dag 3 van Alzey naar Ulm.
Dag 4 van Ulm naar Grainau.
Dag 5 van Grainau, via Oostenrijk (Innsbruck, Brenner) naar Mendola Italië.
Dag 6 van Mendola naar Vigasio.
Dag 7 van Vigasio naar Florence.
f1.jpg
f1.jpg (321.84 KiB) 9830 keer bekeken
Uiteindelijk blijf ik 4 dagen in Florence, om daarna weer via een iets andere route terug te rijden.
De terugreis zal als volgt zijn :
Dag 1 van Florence naar Verona.
Dag 2 van Verona naar Muhlbach.
Dag 3 van Muhlbach naar Reutte Oostenrijk.
Dag 4 van Reutte naar Albershausen Duitsland.
Dag 5 van Albershausen naar Bobenheim am Berg.
Dag 6 van Bobenheim am Berg naar Dohm-Lammersdorf.
Dag 7 van Dohm-Lammersdorf naar Geldern.
Dag 8 van Geldern naar Hoofddorp.
f2.jpg
f2.jpg (338.09 KiB) 9830 keer bekeken
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 1

Zo, de kop is eraf.

Gisteravond heb ik de laatste spullen ingepakt, en nog een keer gekeken hoe ik in grote lijnen zou gaan rijden.
Ik moest zelf nog wat wassen, want mijn vrouw is 5 dagen geleden al met vakantie gegaan, naar haar familie in Moskou.

Om 11 uur lag ik in bed, en had helemaal niet het gevoel dat ik op vakantie zou gaan.
Lekker geslapen, en om 6 uur ging het alarm van mijn telefoon af, en ben ik gaan douchen.
Zoals ik al zei, geen vrouw thuis, dus ook niemand die koffie maakte of ontbijt.

Ik heb alle spullen op de scooter gebonden, en was, nadat ik alles gecheckt had, om half 8 klaar voor vertrek.
f3.jpg
f3.jpg (692.02 KiB) 9828 keer bekeken
Op naar Gorinchem, waar Oldy (Jan) en Jan-H op mij zouden wachten.
Wat was het nog koud.
Ongeveer 10 graden, een heel verschil met de temperaturen van de laatste weken.
Dus, toch maar een trui aan, en dikke handschoenen.

Bij Gouda kon ik de verleiding niet meer weerstaan, en ben ik gestopt bij McDonalds, om een ontbijtje te nuttigen, met een heerlijke kop koffie.
Niet te lang blijven zitten natuurlijk, want ik moest om 10 uur op het verzamelpunt zijn.
f4.jpg
f4.jpg (506.8 KiB) 9828 keer bekeken
De pont in Schoonhoven lag klaar toen ik aankwam, zodat ik daar geen tijd aan verloren ben, en direct overgezet werd.
f5.jpg
f5.jpg (392.63 KiB) 9828 keer bekeken
Om 10 uur precies was ik op de plaats van bestemming, en daar wachtte mij al een grote verrassing.
Niet alleen Jan en Jan waren daar, maar ook onze voorzitter Edwin, vergezeld door ons jongste lid Victor, en Mischa, en ook nog Gradje (Roadhogg)
Ze kwamen ons uitzwaaien, en om de verrassing compleet te maken, bleek Gradje ook nog eens mee te rijden tot aan de Duitse grens.
f6.jpg
f6.jpg (798.83 KiB) 9828 keer bekeken

Kijk, dat is saamhorigheid.
Mannen bedankt, het gaf me een warm gevoel om te zien dat jullie dit voor ons wilden doen.
f7.jpg
f7.jpg (619.04 KiB) 9828 keer bekeken
Nadat we nog even bijgekletst hadden, zijn we om half 11 vertrokken richting Heusden.
Via de Merwededijk, en een handvol prachtige Brabantse dorpen, kwamen we daar aan, en konden we even neerstrijken voor een kopje koffie.
Lekker op een beschut terras.
f8.jpg
f8.jpg (871 KiB) 9828 keer bekeken
Ondertussen was het al wat warmer, en kon de kleding daar weer op aangepast worden.

Ondanks de mooie wolkenlucht, waren dit eigenlijk de ideale omstandigheden om te rijden.
Zon, een beetje wind, en niet te warm.

Toen we ook nog een tweede kop koffie hadden gehad, ging de reis verder naar Den Bosch.
Dit keer ben ik eens via Bokhoven gereden, omdat Jan-H daar vroeger kennissen had wonen, en daar dus regelmatig geweest was.

Dus, even een beetje nostalgie snuiven.

Via Rosmalen zijn we richting Veghel gegaan en passeerde we Berlicum, Heeswijk en Gemert.
In Gemert hebben we ons tegoed gedaan aan een paar drankjes, en een lekkere lunch.

Heerlijk om zo rustig te genieten, en lekker bij te kletsen met de clubgenoten.
Met een gevuld buikje werd de reis voortgezet, richting Venray.
f9.jpg
f9.jpg (709.03 KiB) 9828 keer bekeken
f10.jpg
f10.jpg (850.33 KiB) 9828 keer bekeken
Een echt prachtige route, midden door de Peel.
Wat een mooie natuur. Ondanks de droogte van de laatste tijd, nog steeds mooi om doorheen te rijden.

Net voorbij Arcen, kwamen we dan aan de Duitse grens.
f11.jpg
f11.jpg (580.36 KiB) 9828 keer bekeken
f12.jpg
f12.jpg (568.88 KiB) 9828 keer bekeken
Hier namen we afscheid van onze Grad, die in zijn eentje weer richting Heeze moest.
Toch weer zo'n 80 km.. Bedankt voor je aanwezigheid. Het is altijd fijn om met jou te rijden.

Voor Jan, Jan en mezelf was het vanaf de grens nog een kleine 40 km naar het eerste hotel.
We doorkruisten hierbij heel Krefeld, wat gepaard ging met een wagonlading vol aan stoplichten.

Niettemin, om 6 uur waren we veilig en wel op de plek van bestemming, na een afstand van 255 km te hebben afgelegd.
Straks nog even iets eten en drinken, en dan maar weer mijn rust nemen.

Morgen wordt ook nog een pittige dag, met een afstand van 260 km te rijden.
Het weer ziet er goed uit, dus ik het er zin in.

Tot morgen.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 2

Gisteren zijn we, na ons heerlijk te hebben opgefrist, even naar de plaatselijke chinees gelopen,en hebben daar lekker zitten eten.
Om 10 uur was het wel tijd om rust te nemen, en wilde ik gaan slapen.
In slaap komen ging niet gemakkelijk, het was warm, en ik had een behoorlijke pijn in mijn nek.

Na nog een paar keer uit bed gestapt te zijn, heb ik toch even geslapen, en ben ik om half 7 opgestaan, om me heerlijk te gaan douchen.
Hoewel de doucheruimte niet echt groot was, kan ik alleen maar positief zijn over dit hotel.
Vriendelijke ontvangst, mooie ruime kamer, en echt superschoon.

Om 8 uur zat ik als eerste aan de ontbijttafel. Na ongeveer 5 minuten hoorde ik mijn maten al kletsen in de lobby, waar ze op mij zaten te wachten. Die heb ik dus maar even opgehaald.
Het ontbijt smaakte mij uitermate goed, en gaf me de energie die ik vandaag nodig zou hebben.

Tenminste, dat dacht ik.
Het is een zware dag geworden. Ondanks dat ik de route goed voorbereid had, kwam ik meermaals voor onaangename verrassingen te staan.
De route zou aan de buitenkant van Dusseldorf langsgaan, en dan richting Bonn, om dan via Remagen de Rijn te blijven volgen, ver voorbij Koblenz.
Een groot deel van deze route loopt via wegnummer 9.

Eerst hadden we oponthoud in Neuss, waar alle plaatselijke muziekkorpsen en gilden over de straat liepen, en al het verkeer stilgezet werd.
f13.jpg
f13.jpg (722.15 KiB) 9828 keer bekeken
f14.jpg
f14.jpg (305.1 KiB) 9828 keer bekeken
Helaas werd na verloop van tijd deze weg een autoweg, waar wij niet op mogen.
Daardoor gingen we in eerste instantie dwars door Keulen.
f15.jpg
f15.jpg (488.35 KiB) 9828 keer bekeken
Dit leverde een hoop stoplichten op, en dus ook een hoop vertraging.
Telkens weer werden we door de navigatie misleid, en kwamen we verder van de eigenlijke route af.

Op de oever van de Rijn zijn we toen maar even gestopt, om wat foto's te maken, en de navigatie opnieuw in te stellen.

Daarna hebben we de reis voortgezet naar Bonn, en van daaraf richting Remagen.

Ik zal niet blijven zeuren over de foutieve navigatie, maar het is de hele dag fout gegaan.
Toch was het een mooie dag, want een heel groot deel van deze trip liep langs de Rijn, door het Middenrijndal.

We hebben ons over laten zetten met een pont, en hebben een redelijk stuk een landelijke tour kunnen maken.
f16.jpg
f16.jpg (493.16 KiB) 9828 keer bekeken
f17.jpg
f17.jpg (375.83 KiB) 9828 keer bekeken
f18.jpg
f18.jpg (602.46 KiB) 9828 keer bekeken
f19.jpg
f19.jpg (447.05 KiB) 9828 keer bekeken
Zo kwamen we uit in Andernach, een van de oudste steden van Duitsland, namelijk meer dan 2000 jaar.
f20.jpg
f20.jpg (709.8 KiB) 9828 keer bekeken
Dit is de bolle toren, een 56 meter hoge toren, gebouwd in de 15e eeuw.

Ook de kerk is de moeite waard, maar omdat hier een bruiloft of iets dergelijks bezig was, was een bezichtiging niet mogelijk.
f21.jpg
f21.jpg (202.38 KiB) 9828 keer bekeken
Vanaf hier zijn we naar Koblenz gereden, waar we in de binnenstad een terrasje opgezocht hebben, voor een kop koffie, met een stuk gebak.
Maar js, vandaag ging niks soepel. Dus, ze verkochten geen gebak.
Na lang aandringen was de eigenaar\ober bereid om bij een plaatselijke bakker of collega restaurant, 3 stukken gebak te gaan halen.

En werkelijk, hij kwam met een heerlijk stuk gebak terug.
Kijk, dat maakt dan alweer een hoop goed.
f22.jpg
f22.jpg (204.14 KiB) 9828 keer bekeken
Na een uurtje was het wel tijd om verder te gaan, dus zijn we eerst even gaan kijken op de boulevard van de Moezel, waar Jan enkele foto's wilde maken.
f23.jpg
f23.jpg (512.67 KiB) 9828 keer bekeken
f24.jpg
f24.jpg (596 KiB) 9828 keer bekeken
f25.jpg
f25.jpg (588.41 KiB) 9828 keer bekeken
f26.jpg
f26.jpg (671.93 KiB) 9828 keer bekeken
Vanaf Koblenz kon er eigenlijk niks meer fout gaan.
Toch wel dus, nog menigmaal stonden we voor een autoweg, en moesten we een alternatief zoeken.

Uiteindelijk is het allemaal gelukt, en hebben we weer prachtige dingen gezien, en een heerlijk stuk gereden.
f27.jpg
f27.jpg (397.59 KiB) 9828 keer bekeken
f28.jpg
f28.jpg (495.9 KiB) 9828 keer bekeken
f29.jpg
f29.jpg (571.5 KiB) 9828 keer bekeken
f30.jpg
f30.jpg (369.64 KiB) 9828 keer bekeken
Even voorbij Bingen hebben we zitten eten, en heb ik een lekker pilsje gedronken.
Het laatste stuk hebben we zelfs gedeeltelijk in het donker gereden, omdat het toch al laat geworden was.

De scooters hebben we op een openbare parkeerplaats staan, in de hoop dat er niks gesloopt of gestolen wordt.
Dat wordt dan de verrassing voor morgen.

Voor nu, welterusten en tot morgen.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 3.


Gisteren was ik behoorlijk moe.
Niet vreemd, na een rit van 265 km, met de nodige strubbelingen.

Na het inchecken zijn we dan ook meteen naar onze eigen kamer gegaan om te slapen.

Niet te lang natuurlijk, ik was rond de klok van 6 uur alweer wakker.
De kamers waren eenvoudig, en sommige dingen verdienen wat onderhoud.

Zo kwam bij mij de gordijnrail naar beneden gevallen, toen ik de gordijnen open wilde doen.
f31.jpg
f31.jpg (276.3 KiB) 9828 keer bekeken
Ik heb hem maar op de raam gelegd, en ben weg gegaan.

Om 8 uur zaten we alle drie aan tafel voor het ontbijt. Dit was natuurlijk voor deze vakantie de laatste keer dat we samen aan tafel zaten, want ik ga verder naar Florence, en Jan-H en Oldy gaan terug naar Krefeld, en morgen naar Nederland.

We hebben nog wat gekletst, en om 9 uur hebben we afgerekend, en zijn we naar onze scooters gelopen.
Ze stonden er alle drie nog. (Jan-H was stiekum al eerder gaan kijken)

Nadat iedereen zijn spullen in en op de scooter vastgezet had, hebben we afscheid van elkaar genomen, en gingen we onze eigen weg.
Ik had al meteen bij vertrek mijn regenoverall aangedaan, want het zag er niet best uit, en volgens de buienradar, ging de regen precies met mij dezelfde kant op.
Gezelschap stel ik enorm op prijs, maar regen hoeft niet met me mee te reizen.

Het duurde dan ook niet lang, voordat het begon te regenen. Eerst zachtjes, maar gestaag werd het een echte bui.
Nu hoort dat er ook wel een keer bij, daar ga je niet dood van.
Maar het verveelde me toch behoorlijk snel.

Hierdoor was het ook enorm glad geworden, want de scooter kwam in een slip, en ik heb enorm veel geluk gehad dat ik mijn scooter in bedwang kon houden.

Het navigeren ging eigenlijk wel goed, ik kwam door rustige dorpjes, en door mooie bossen.
Ook moest ik al meteen behoorlijk klimmen, dus werd er wel wat gevraagd van mijn scooter.

Al snel was ik, via Worms, bij Mannheim, en daar begon het gedonder opnieuw.
Sommige wegen zijn autowegen (niet te verwarren met autosnelwegen).
Helaas heeft Duitsland geen streetview bij Google Maps, zodat ik dit niet kan zien bij mijn voorbereidingen.

Het gebeurde me dan ook dat ik al op de weg zat voor ik er erg in had, en dus niet meer terug kon.
Dat rijdt niet prettig, met auto's die 100 rijden, geen vluchtstrook, en er niet meteen vanaf kunnen.

Als er dan een afrit komt, moet je opnieuw een route gaan zoeken. Maar vaak verwijst mijn Garmin me dan weer terug naar die weg.
Je kan namelijk wel "autosnelwegen vermijden" aanvinken, maar autowegen kan je niet uitschakelen.

Dus deze stad ben ik niet zonder slag of stoot door gekomen.

Uiteindelijk verder richting Sinsheim, waarbij ik door Heidelberg kwam.
Ook hardstikke druk, en telkens weer bepaalde wegen die ik niet op mocht.

Omdat het allemaal niet echt lekker ging, ben ik eerst maar even koffie gaan drinken, aangevuld met een stuk aardbeientaart.
Als je dan naar buiten kijkt, en je ziet je scooter staan, in de stromende regen, dan vraag je jezelf wel even af waarom je op deze manier vakantie wil vieren. Het is tenslotte allemaal vrijwillig en eigen keus.

Bij Sinsheim werd het gelukkig even droog, en kon ik even stoppen voor een foto.
f32.jpg
f32.jpg (764.32 KiB) 9828 keer bekeken
Vanf Sinsheim ben ik via Ittlingen en Gemmingen, richting Ludwigsburg gereden.
f33.jpg
f33.jpg (534.19 KiB) 9828 keer bekeken
Dan kom je door "Landkreis" Heilbronn, wat echt schitterend is.
Jammer van het slechte weer, want deze prachtige omgeving komt met mooi weer veel meer tot zijn recht.
f34.jpg
f34.jpg (622.9 KiB) 9828 keer bekeken
f35.jpg
f35.jpg (476.91 KiB) 9828 keer bekeken
f36.jpg
f36.jpg (617.79 KiB) 9828 keer bekeken
Toen ik eenmaal bij Ludwigsbrug was, wilde ik via wegnummer 10 verder rijden naar Ulm.
Maar je kan het wel raden natuurlijk, ook die weg wordt dan autoweg.
En ook hier kwam ik erop, en kon er niet zo snel meer af. Auto's seinden naar me, toeterden, en maakte met vingersignalen duidelijk dat ik daar niks te zoeken had.

Dus de eerste de beste afslag genomen, en maar weer een nieuwe route zoeken.
Meteen in mijn Garmin deze weg vanaf Ludwigsbrug tot kilometers verderop, geblokkeerd.
Daardoor kreeg ik een andere route van mijn navigatie, weliswaar 16 km langer, maar ja, je moet wat.

Maar nu zat ik op een traject, waar het vol stond met verkeerslichten, en die moesten me wel hebben, want de meesten waren rood als ik kwam.

Er leek geen einde aan te komen.
Na lange tijd kwam ik toch weer op de mooiere stukken, met bergen, waar het heerlijk klimmen en dalen is.

Totdat ik in de buurt van Bissingen kwam, daar was een berg met een hellingspercentage van 17%, en dat voor vele kilometers.
Dus sukkelde ik naar boven, met een gangetje van 18 km per uur.
In de verte tekende zich alweer de volgende regenbuien af, en het was zeker dat ik die niet zou ontlopen.
f37.jpg
f37.jpg (284.41 KiB) 9828 keer bekeken
f38.jpg
f38.jpg (277.54 KiB) 9828 keer bekeken
Dat werd inderdaad een koude gure douche, terwijl ik nog maar 40 km van mijn hotel af was.
De gedachte aan een warme douche en een lekkere maaltijd, houden je dan op de been, of in mijn geval, op de scooter.

Ik arriveerde om kwart over 7 bij mijn hotel, en dat was maar goed ook, want er was alweer een regenbui in de maak,
f39.jpg
f39.jpg (246.02 KiB) 9828 keer bekeken
Deze laatste foto heb ik vanuit het hotel gemaakt.

Ondanks het slechte weer, en de vervelende navigatieproblemen, had ik het toch niet willen missen.
Deze dag heb ik 297 km gereden, en ben heelhuids aangekomen..

Hopelijk morgen iets beter weer.
De rit is ook korter, dus dat geeft meer rust en tijd.

Tot morgen.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 4

Mijn verblijf in het Selweiger hotel in Ulm, was niet slecht.
Alleen het matras was voor mij wat aan de zachte kant, maar ja, als je het wil hebben zoals thuis, moet je nooit op vakantie gaan.

Vanochtend was ik om half 7 wakker, en ik werd verblijd met een zonnetje. Er hingen dan wel grote witte wolken, maar toch, het zag er goed uit.
Dus snel douchen en aankleden, en naar de ontbijtzaal, waar een grote keus aan gerechten klaar stond.
Dat is voor mij een must om de dag goed te beginnen.

Daarna heb ik de spullen gepakt, afgerekend, en ben vertrokken.
Er stond een reis van maar 190 km op de planning, en ik moest voor 6 uur s'avonds ingecheckt hebben.

De zonnestralen verwarmden mijn hele lichaam, en dat kwam zeker ook mijn humeur ten goede.
Al zingend begon ik aan deze reis.
f40.jpg
f40.jpg (638.29 KiB) 9827 keer bekeken
Natuurlijk stopte ik regelmatig om even rond te kijken, en een fotootje te maken.
f41.jpg
f41.jpg (958.84 KiB) 9827 keer bekeken
Vandaag ook geen moeizame verkeerslichten, ik ben dwars door Ulm gegaan, zonder een centje pijn.
De route liep richting Memmingen, Ottobeuren, Oberganzburg en Marktoberdorf verder naar Grainau.
En ook vandaag natuurlijk veel klimmen en dalen.
f42.jpg
f42.jpg (582.55 KiB) 9827 keer bekeken
f43.jpg
f43.jpg (395.81 KiB) 9827 keer bekeken
Wat is Duitsland toch een weids, en prachtig land. Zeker met dit aangename weer, is het dubbel genieten.
De weg die ik volgde liep dwars door de dorpen heen, die vroeger gebouwd waren met een lintbebouwing.
Dat wil zeggen, je bouwde de huizen aan de doorgaande weg. Later werden er meerdere straten bijgebouwd, omdat er al snel meer behoefte aan woningen kwam.
f44.jpg
f44.jpg (171.54 KiB) 9827 keer bekeken
f45.jpg
f45.jpg (536.02 KiB) 9827 keer bekeken
f46.jpg
f46.jpg (387.18 KiB) 9827 keer bekeken
Rond de klok van half 12 begon de lucht toch wel weer wat dicht te trekken.
Dus heb ik maar besloten om niet uitgebreid koffie te gaan drinken, maar ben ik bij de plaatselijke supermarkt een
fles verse jus 'd orange gaa kopen, en een paar bananen.
Die wilde ik dan ergens op een rustig plekje verorberen.

Maar toen ik de supermarkt uit kwam lopen, kwamen de eerste druppels alweer uit de hemel vallen.
Nu smelt ik niet van een beetje water, dus in eerste instantie ben ik gewoon verder gereden.

Een paar kilometer verderop ben ik wel gestopt, bij een bushokje, en heb het even aangekeken.
Het zette niet echt door, dus, zonder regenpak aan, maar weer verder gereden.

Het begon er zelfs op te lijken dat ik de regen wel voor zou blijven.
Het zonnetje was weer even zichtbaar, en het zag er weer mooi uit.
f47.jpg
f47.jpg (571.31 KiB) 9827 keer bekeken
Maar helaas, dit was van korte duur.
Met nog maar een kilometer of 60 voor de boeg, begon het opnieuw te regenen.

Dus, tijd voor mijn regenkleding. Ik ben weer naar een bushokje gereden, en heb daar mezelf omgekleed.
Lang leve de bushokjes..
f48.jpg
f48.jpg (525.09 KiB) 9827 keer bekeken
Ik had de regen ook even af kunnen wachten, maar het zag er behoorlijk dreigend uit, in de richting die ik moest gaan.
Want voor mij doemde de echte bergen al op, de Alpen. Grootse bergen, voor een deel geheuld in de wolken.
f49.jpg
f49.jpg (289.17 KiB) 9827 keer bekeken
f50.jpg
f50.jpg (291.26 KiB) 9827 keer bekeken
f51.jpg
f51.jpg (306.31 KiB) 9827 keer bekeken
f52.jpg
f52.jpg (268.02 KiB) 9827 keer bekeken
Met regenoverall aan, ben ik weer verder op pad gegaan.
En gelukkig, ik heb maar weinig regen gehad, het is allemaal meegevallen.

Een klein probleempje had ik op de route over wegnr 23 in Duitsland.
Er waren een paar stukken waar de weg aangemerkt wordt als autoweg, om vervolgens een paar kilometer verderop weer gewone doorgaande weg te worden. Maar op deze plaatsen kon ik nu heel eenvoudig via de omliggende dorpen weer op de juiste route komen.

Vandaag was dus gewoon een ouderwetse dag, vol met adembenemende vergezichten, goede wegen, en lekker weer.

Tegen het einde van mijn tripje kwam ik nog over het riviertje de Lech.
Het zag er niet erg imposant uit, maar het schijnt toch een belangrijke rivier te zijn voor de electricteitsvoorziening van Duitsland.
Er staan namelijk diverse stuwdammen in, met bijbehorende stuwmeren.

De Lech is een zijriviertje van de Donau, en stroomt zowel door Duitsland, maar ook door Oostenrijk.
Dit is ook het riviertje wat door de beroemde wintersportplaats Lech am Arlberg stroomt.
f53.jpg
f53.jpg (446.11 KiB) 9827 keer bekeken
f54.jpg
f54.jpg (609.39 KiB) 9827 keer bekeken
f55.jpg
f55.jpg (481.43 KiB) 9827 keer bekeken
Ook de brug heeft al een hele geschiedenis meegemaakt.
Al in 1316 was er de eerste brug.
Later is deze verschillende keren vervangen, is er een tijdje tol geheven, is de brug in de oorlog opgeblazen, kortom, een kleine brug met een grote geschiedenis.
f56.jpg
f56.jpg (942.89 KiB) 9827 keer bekeken
f57.jpg
f57.jpg (234.21 KiB) 9827 keer bekeken
En ook Sint Johannes, schutspatroon van de rivieren en bruggen, heeft al deze ellende niet kunnen voorkomen.
Soms lijken die heiligen net echte mensen geweest..

Een stukje voor Garmisch Partenkirchen, kwam ik door het plaatsje Oberammergau.
Vol met toeristen en druk met verkeer.
Iedereen wilde de mooie schilderingen op de woningen bekijken.
f58.jpg
f58.jpg (495.38 KiB) 9827 keer bekeken
f59.jpg
f59.jpg (591.98 KiB) 9827 keer bekeken
f60.jpg
f60.jpg (532.57 KiB) 9827 keer bekeken
f61.jpg
f61.jpg (186.05 KiB) 9827 keer bekeken
Na een laatste flinke afdaling ben ik in Farchant terecht gekomen, een kleine 6 km van mijn bestemming.
De zon was volledig terug, en mijn reis voor vandaag liep op zijn einde.
f62.jpg
f62.jpg (370.21 KiB) 9827 keer bekeken
f63.jpg
f63.jpg (427 KiB) 9827 keer bekeken
f64.jpg
f64.jpg (318.39 KiB) 9827 keer bekeken
Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 5

Gisteren heb ik nog even de plaatselijke pizzeria opgezocht, en mezelf getrakteerd op een pizza Calzone.
Zo'n lekkere grote, dichtgeklapte pizza, waarvan je weet dat het niet gezond kan zijn, maar omdat je er niks van ziet, je hem gewoon naar binnen schuift.
Dit aangevuld met een smakelijk biertje, en de maaltijd was weer compleet.

Ik ben daarna een klein stukje gaan wandelen, om de spijsvertering een handje te helpen. Wel met de nadruk op "een klein stukje"'.
Zo kwam ik onder aan de Zugspitze te staan, een hele imposante berg.
f65.jpg
f65.jpg (511.16 KiB) 9824 keer bekeken
Via mijn tablet heb ik nog even tv gekeken, en om 11 uur ben ik gaan slapen.
Toen ik wakker werd, zag ik dat het geregend had, de straten waren nat, maar ondertussen kwam er alweer een zonnetje opzetten.
Zo tussen de bergen is dat altijd een vrolijk gezicht, en ik was dan ook vol goede moed voor deze dag.

Vandaag zou ik Duitsland verlaten, Oostenrijk doorkruisen, en afreizen naar mijn eerste hotelletje in Italie.
Het begin van de reis was prachtig.
Rustige wegen, weliswaar veel wolken, maar ik kreeg de zon over me heen.
f66.jpg
f66.jpg (317.84 KiB) 9824 keer bekeken
f67.jpg
f67.jpg (309.34 KiB) 9824 keer bekeken
Al snel was ik aan de grens met Oostenrijk, en reed ik weer in een volgend land.
Aan de grens stoppen om een foto te maken lukte me niet, maar een stukje verderop in het dorp, heb ik nog een kiekje kunnen maken van een groep tiroler muzikanten.
f68.jpg
f68.jpg (594.3 KiB) 9824 keer bekeken
De eerste bekende plaats die ik tegenkwam, was Seefeld.
Een prachtig gelegen wintersport-oord, waar ook in de zomer de nodige toeristen naar toe gaan.
f69.jpg
f69.jpg (307.93 KiB) 9824 keer bekeken
f70.jpg
f70.jpg (680.37 KiB) 9824 keer bekeken
f71.jpg
f71.jpg (587.74 KiB) 9824 keer bekeken
f72.jpg
f72.jpg (635.23 KiB) 9824 keer bekeken
En toen kwam er een spectaculaire afdaling.
Een berg af over een lengte van bijna 5 km, met een dalingspercentage van 16 %.
Hou dan je remmen maar vast, want voor je het weet, duikt zo'n scooter de weg af.

Ik passeerde hierbij het plaatsje Telfs, waar ik, toen ik de eerste keer van mijn leven in Oostenrijk was, al eens was geweest.
De weg ging verder naar Zirl Ost, en van daaraf volgde ik de oude toegangsweg naar Innsbruck.
Dit is voor mij een heel bekende weg, ik ben hier al zo vaak geweest, dat ik me een beetje thuis voelde hier.

Het weer bleef uitstekend, en ik had gepland om in Innsbruck maar even koffie te drinken.
Vandaag heb ik er een stukje appeltaart bij genomen.
Tegelijk met mij arriveerde er een groepje motorrijders, die mijn scooter eens even aan een grondige inspectie onderworpen.
Het blijft vreemd, een lichte scooter in een land vol bergen.

Na de koffie, ging de reis verder richting Brenner, de Italiaanse grens.
Hierbij kwam ik nog langs de skischans van Innsbruck.
f73.jpg
f73.jpg (306.61 KiB) 9824 keer bekeken
De schans dateert al uit 1927, maar is in 2001 helemaal gerenoveerd.
Op de oude schans zijn tot tweemaal toe de olympische spelen gehouden voor schansspringen.
f74.jpg
f74.jpg (225.83 KiB) 9824 keer bekeken
De route naar de Brennerpas is prachtig, Ik ben via de B182 gereden, en dan kom je langs kleine dorpjes, waar je de Oostenrijkse sfeer wel voelt.
f75.jpg
f75.jpg (785.67 KiB) 9824 keer bekeken
f76.jpg
f76.jpg (683.06 KiB) 9824 keer bekeken
f77.jpg
f77.jpg (736.28 KiB) 9824 keer bekeken
f78.jpg
f78.jpg (473.67 KiB) 9824 keer bekeken
f79.jpg
f79.jpg (504.38 KiB) 9824 keer bekeken
En daar ben ik dan, bij Italie.
In dit land heb ik nog nooit met een scooter gereden, en de keren dat ik er geweest ben, heb ik op de autosnelwegen gereden.
Het is dus allemaal nieuw voor me.
f80.jpg
f80.jpg (510.62 KiB) 9824 keer bekeken
De weg die ik ga volgen loopt eigenlijk parallel aan de Brenner autoweg.
f81.jpg
f81.jpg (612.71 KiB) 9824 keer bekeken
Vanaf een korte afstand is duidelijk de beroemde Europabrucke zichtbaar, met zijn hoogte van 190 meter.
De brug rust op 5 peilers, en is maar liefst 777 meter lang.
Op de foto is NIET de Europabrucke afgebeeld.

Ik vervolg mijn weg, via Bozen, en dan word ik door mijn navigatie een dorpje ingestuurd, met een vrij steil stukje weg.
Dit komt dan weer uit op de toegangsweg naar een pas.

De Passo Pennes, oftewel Pencer Joch.

Op het moment dat ik aan deze pas begin, ben ik ongeveer 75 km van mijn hotel verwijderd, en heb ik de verwachting om binnen 3 uur tijd op de plaats van bestemming te zijn.
Hoe anders kan het soms lopen.
Met een stijgingspercentage van minimaal 13 %, en stukken die minimaal 16 tot 18 % bedragen, gaat de snelheid er aardig uit.

Niettemin, ik kruip omhoog met een snelheid van ongeveer 18 tot 20 km per uur.
Maar de weg is lang, heel lang, en deze keer, TE lang voor mijn scooter.
De snelheid valt verder terug, 17, 14, 11, en dan nog even 9 km per uur.
En dan sta ik stil.
Ik moet oppassen dat ik mijn scooter goed vast hou, en oppassen voor de horde motorrijders die hier rondscheuren.

Ik krijg mijn scooter aan de kant, maar krijg hem niet meer gestart.
Even slaat hij aan, maar kan geen vermogen meer opbouwen.

Vanaf het punt waar ik sta, kan ik het einde van deze pas zien, nog ongeveer een kilometer te gaan, waarbij dan wel nog 130 meter hoogte overwonnen moet worden.
Ik weet niet goed wat te doen, en laat de scooter maar eerst eens even afkoelen. De koppeling zal wel flink te lijden hebben gehad.
Ik ben van een hoogte 262 meter al gestegen naar ruim 2100 meter.
Als ik om me heen kijk, voel ik me niet prettig.
Zo hoog, en nu nog schijnt de zon, maar er komt ook een pak bewolking aan.

Opnieuw probeer ik de scooter aan de gang te krijgen, en dit keer lukt het.
Vermogen heeft hij in ieder gaval niet.
Ik probeer mee te trappen, door mijn voeten over de grond te bewegen.
Vermoeiend, en het helpt maar even. De scooter valt weer stil.
Opnieuw moet ik van de weg af, en voorzichtig ga ik een klein stukje terug, naar de plek waar ik eerder al stond.
f82.jpg
f82.jpg (675.09 KiB) 9824 keer bekeken
f83.jpg
f83.jpg (544.91 KiB) 9824 keer bekeken
f84.jpg
f84.jpg (386.72 KiB) 9824 keer bekeken
Op de laatste foto hierboven, kun je in het midden het eindpunt zien, waar ik naar toe moest.

De tijd verstrijkt, en goede raad is duur.
Kan ik mijn hotel wel bereiken, als ik niet boven kan komen ?
Ik heb een telefoon bij me, dus ik kan om hulp bellen, toch ??
Helaas, geen bereik, niet telefonisch, en ook geen internet.

Is Italie dan toch een "pas" te ver voor mij met mijn Kymco.?
Het lijkt er wel op.

Ik besluit om, als ik mijn scooter weer gestart krijg, om terug naar beneden te rijden.
Dat starten lukt, en naar beneden is dan geen probleem voor het motortje, wel voor de remmen.

Ik zie nu ook beter wat ik naar boven gereden heb, en mij bekruipt toch wel een bepaalde angst.
Ik heb hoogtevrees, en deze pas is steil en loopt langs steile wanden.

Als ik beneden ben, zoek ik een andere route op mijn garmin.
Die komt dan met een route over een andere pas.
De schrik zit er bij mij in, dus dat gaat hem niet worden.

In mijn garmin blokkeer ik deze wegen, en laat opnieuw zoeken.
Met een omweg van ongeveer 30 km kan ik naar mijn plaats van bestemming.

Vol goede moed begin ik aan het vervolg van mijn reis.
Dit gaat wonder boven wonder uitstekend.
Redelijk vlak, soms wat stijgen, dan ook weer dalen, en de scooter lijkt het aan te kunnen.
f85.jpg
f85.jpg (603.78 KiB) 9824 keer bekeken
En dan komt het laatste stuk.
Ik word weer door een dorpje geleid, en kom wederom op een pas terecht.
Ditmaal de Mendel pas. (Mendolapass)

Dit keer is er geen ontkomen aan, want mijn hotel ligt in Mendola.
Bij het maken van de boeking heb ik me niet gerealiseerd, dat dit op de top van een pas zou zijn.
Dus weer begon ik aan een beklimming, ditmaal met een aanvangssnelheid van 34 km per uur.
Een behoorlijke tijd hield de scooter dat vol, maar soms moest het gas dicht in de haarspeldbochten, omdat ik anders misschien een tegenligger zou raken.
De snelheid viel terug naar 26 km per uur, maar de scooter bleef rijden deze keer.

Ik ben boven gekomen, maar soepel is het niet gegaan.

Ik heb ingecheckt in mijn hotel, en heb eerst even een halve liter bier naar binnen gegoten.
Een klein hapje eten erbij, en zometeen lekker rusten.

Morgen gaat de reis verder Italie in.
Hopelijk hoef ik niet meer zo te klimmen, want dat vind ik toch geen pretje.
We zullen het zien.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 6

Na een heel goede nachtrust, werd ik vanochtend om half 7 wakker.
Het weer zag er prima uit, dus het zou een geweldige reisdag kunnen worden.

Nog voor het ontbijt, heb ik de scooter bepakt, zodat ik niet meer op mijn kamer hoefde te zijn.
Van alle hotels die ik ooit geboekt heb, was dit qua uitstraling wel de minste.


Echt helemaal niks, echt oude troep.
Alleen het bed, vreemd genoeg was dat wel oke, en heb ik dus lekker gelegen.
f86.jpg
f86.jpg (182.23 KiB) 9823 keer bekeken
f87.jpg
f87.jpg (309.65 KiB) 9823 keer bekeken
En nergens in de kamer een stopcontact, om mijn tablet en navigatie en telefoon weer op te laden.
Alleen in de badkamer was een scheerstopcontact. Met mijn meegebrachte meerwegstekkers en verloopstekker, heb ik gelukkig alles op kunnen laden.
Ook een televisie ontbrak, en internet had een snelheid van 1 mbps.

Gelukkig kan ik met mijn telefoon een hotspot maken, zodat ik mijn tablet wel kon gebruiken.

Al om kwart over 8 reed ik weg bij het hotel.
Ik moest nodig tanken, want er zat misschien nog net een liter in mijn tank.
Op mijn navigatie kon ik gemakkelijk een tankstation vinden, de eerste zat ongeveer 10 km verderop.

Gisteren was ik natuurlijk behoorlijk gestegen, dus nu begon de rit met dalen. En hoe !!
Een stukje naar beneden van 24 %. Ik wilde van het bord een foto maken, maar kon de scooter niet eens op zijn plek houden, zo steil.

Na een knappe afdaling, kon ik mijn tank volgooien, en kon de reis weer beginnen.
Vandaag een rit van ongeveer 160 km, een van de kortste die ik tijdens deze vakantie gepland had.

Een heel groot stuk reed ik door een dal, tussen het hardrijdende autoverkeer.
Want geloof me, de Italianen rijden behoorlijk door, en passeren dicht langs je.
Geen prettig gevoel.

Na ongeveer 50 km doemt er ineens een bord op, dat ik een tunnel niet in mag met een scooter van 50 cc.
Shit, en daar sta je dan weer, aan de kant van de weg, hardstikke druk, en je moet omkeren, want je kunt anders geen kant uit.

Snel omgedraaid, en naar de andere weghelft gegaan. Geen kleinigheidje op een weg waar ze 100 km per uur mogen rijden.

Via een dorp maar een andere route gezocht..
Ook dit ging weer goed, voor zo'n 8 km.
Toen moest ik weer van de weg af, want nu was er een totaalverbod voor scooters.

Ik zag op dat moment in de verte de bekende gele M, van McDonalds, en besloot daarheen te rijden, om eerst maar eens koffie te drinken, en de route opnieuw te bekijken.
Ik bestelde een normale koffie, maar kreeg zo'n heel klein kopje espresso, net een slokje.

Omdat ik geen zin meer had om te zeuren om andere koffie, ben ik maar even buiten gaan zitten.
Tot op dit moment was het reizen in Italie me zwaar tegen gevallen.
Eigenlijk was het meer inspanning dan ontspanning.
De teller stond op dat moment op 1329 km, en ik was nog 2 dagen en 350 km van mijn einddoel verwijderd.

Zeer waarschijnlijk is het te halen.
Maar alles overwegende, kwam ik tot de volgende conclusie.

IK GA HET NIET HALEN.

Terwijl ik mijn slokje koffie naar binnen gooide, besloot ik om mijn hotels zoveel mogelijk te annuleren, en terug te keren naar Oostenrijk.
De scooter heeft het behoorlijk zwaar gehad, en mist echt het vermogen om steil te klimmen.
Daarbij komt dat ik het erg inspannend vind om telkens van de route af te moeten, en met het zweet tussen de billen moet zien of ik wel een berg opkom.

Op 3 overnachtingen na, kon ik al mijn hotels zonder kosten annuleren.
Ik besloot om via de weg SS 12, terug te rijden naar Brenner, om daar weer Oostenrijk binnen te komen.

De SS 12 is een grote weg, die parallel loopt aan de autostrada, maar door vele dorpen gaat.
Hiervoor hoeft geen tol te worden betaald, dus er wordt veel gebruik van gemaakt.
De toegestane snelheid is op de meeste plaatsen 80 km per uur.

Sommige tunnels zijn verboden voor scooters.
In mijn opstandige bui, besloot ik om dit verbod te negeren, en gewoon door te blijven rijden.

Het was op deze manier ongeveer 170 km naar de grens, vanaf het punt waar ik was.

Tijdens deze rit zag ik de immense rotsformaties, die ik van tevoren bereden had met mijn scooter.
f88.jpg
f88.jpg (732.87 KiB) 9823 keer bekeken
f89.jpg
f89.jpg (639.57 KiB) 9823 keer bekeken
Natuurlijk kan je deze weg, de SS 12, ook de andere kant op nemen, maar daar is echt niks toeristisch aan.
Tenslotte wil je ook iets zien van de omgeving, en als je dan niet naar de objecten toe kunt rijden, dan is het al niet meer zo interessant.
f90.jpg
f90.jpg (640.47 KiB) 9823 keer bekeken
Dus nu ben ik veilig en wel terug in Oostenrijk, en heb een hotel genomen voor 2 nachten in het Stubaital.
Ook hier moest ik even voor klimmen, maar met een snelheid van 24 km per uur, is dat gelukt.

Ik zit in een hardstikke leuk hotel, en de prijs is een lachertje, 37 euro per nacht, inclusief ontbijt.
f91.jpg
f91.jpg (539.16 KiB) 9823 keer bekeken
Hier ga ik even lekker tot rust komen, en morgen proberen om wat rond te kijken in de omgeving.

Waarschijnlijk rust er, voor mij in ieder geval, een vloek op een bezoek aan Florence.
Drie jaar geleden zou ik met mijn vrouw gaan, maar toen werd ik getroffen door een legionella-infectie, die me bijna fataal geworden was.
En nu laat mijn scooter zien dat hij niet tegen deze bergen opgewassen is, en dat ik niet opgewassen ben tegen de stress die dat oplevert.

Het is tenslotte vakantie, en dan moet genieten toch de hoofdzaak zijn.
Mijn conclusie : ik zal Italie niet meer bezoeken met een 50 cc scooter.
Ik heb respect voor degene die dit wel doen.

Helaas voor nu, maar het voelt nu al heerlijk ontspannen.
Ik ga lekker een biertje nemen, en een hapje eten.

Natuurlijk blijf ik berichten over mijn trip, maar nu even vanuit Oostenrijk.

Tot morgen.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 7

Na een lekkere maaltijd, een perfecte cordon blue met salade en pommes frites, ben ik even door de omgeving gelopen.
Ik zit een klein dorpje, en er is hier in het dorp zelf, niet veel te beleven.
Dat is wel prettig, want het is daardoor ook redelijk stil.

Ik ging niet te laat naar mijn kamer, waar ik nog even televisie heb gekeken, en toen ben gaan slapen.
Vanochtend stond ik om 7 uur weer naast mijn bed, wakker gemaakt door het alarm op mijn telefoon.
Ondanks dat ik niet hoefde te reizen vandaag, wilde ik toch op tijd opstaan.

In een schone badkamer heb ik me heerlijk gedoucht, en ben toen gaan ontbijten.
Een lieve gastvrouw bracht me allerlei soorten brood en beleg. Ook de verse jus d' orange ontbrak niet.
Deze dame vroeg ook naar mijn plannen voor vandaag, en ik vertelde haar dat ik een bezoek zou gaan brengen aan Innsbruck.

Meteen kwam ze met een kaartje, waar alle bezienswaardigheden op staan, die ik zeker moest gaan zien.
Toen ik haar vertelde dat ik al eens eerder in Innsbruck was geweest ( ik denk een keer of 10) keek ze enigzins teleurgesteld, om het feit dat ze mij niets nieuws kon vertellen.

Dit soort gastvijheid maakt dit nu zo'n goede vakantiebestemming.

Om 9 uur had ik de scooter van het slot gehaald, en vertrok ik naar Innsbruck.
Al snel werd mijn aandacht getrokken door een hang-glider, die hoog in de lucht hing.
f92.jpg
f92.jpg (195.04 KiB) 9821 keer bekeken
Niks voor mij, met mijn hoogtevrees.
Een stuk verderop kwam ik nog onder de Europabrucke door, en nu wilde ik toch even een foto hier van hebben.
f93.jpg
f93.jpg (412.68 KiB) 9821 keer bekeken
f94.jpg
f94.jpg (508.43 KiB) 9821 keer bekeken
Als je ziet hoe klein de vrachtauto's lijken op deze foto, dan heb je een idee hoe hoog en lang deze brug is.
Het is een prachtige dag, en de temperatuur zal behoorlijk op gaan lopen..
Het landschap ziet er dan ook overweldigend uit.

Al snel ben ik bij Innsbruck, en rijd de stad binnen vanaf de B182..
Hier zijn meteen de eerste 2 bezienswaardigheden van mijn hospita te zien, namelijk de skischans en het klooster Wilten.
Ik laat deze twee maar even voor wat ze zijn.

Dan kom ik dicht bij het centrum, en zie ik een goede parkeerplaats voor mijn scooter.
Je bent hier verplicht om in een parkeervak te staan, maar niet in de lengterichting, maar haaks op de weg.
Natuurlijk alles weer op slot gezet, hoewel ik nog geen enkele scooter heb gezien met een kettingslot erop.
Ik neem het zekere maar voor het onzekere.

En nu kon ik dan op mijn gemak aan mijn wandeling door de grote stad beginnen.

Als eerste stond ik voor de Triomfpoort, die in opdracht van Keizerin Maria Theresia in 1765 is gebouwd, ter ere van het huwelijk van haar zoon, Leopold II, met zijn Spaanse bruid.
Hier begint dan ook meteen de Maria Theresian strasse.
f95.jpg
f95.jpg (641.98 KiB) 9821 keer bekeken

Wat meteen in het oog springt is het huis met het gouden dak.
Dit is helemaal aan het einde van deze lange straat, maar omdat de zon er al op valt, is het van grote afstand zichtbaar.
Ik slenter op mijn gemak de straat af, en kom voorbij het monument voor Maria Theresia, de keizerin die zo geliefd was.
f96.jpg
f96.jpg (234.46 KiB) 9821 keer bekeken
Van daaraf loop ik verder in de richting van het "gouden dak" .
Het betreft hier een monumentaal huis, wat een dak heeft, dat bestaat uit 2657 koper vergulde dakpannen.
Dit pand is gebouwd in opdracht van keizer Maximiliaan I.
f97.jpg
f97.jpg (246.93 KiB) 9821 keer bekeken
f98.jpg
f98.jpg (279.5 KiB) 9821 keer bekeken
Ik besluit om even door te lopen, en te gaan kijken bij de Hofburcht, met de bijbehorende Domkirche
De binnenplaats van deze Hofburcht vind ik niet echt bijzonder.
f99.jpg
f99.jpg (554.96 KiB) 9821 keer bekeken
f100.jpg
f100.jpg (279.17 KiB) 9821 keer bekeken
De kerk echter is rijk versierd met plafondschilderingen, en heeft een prachtig altaar.
f101.jpg
f101.jpg (295.21 KiB) 9821 keer bekeken
f102.jpg
f102.jpg (240.78 KiB) 9821 keer bekeken
f103.jpg
f103.jpg (586.93 KiB) 9821 keer bekeken
Boven de ingang bevindt zich het orgel.
f104.jpg
f104.jpg (613.05 KiB) 9821 keer bekeken
Ook hier zijn ze commercieel geworden, want je moet tegenwoordig een kaartje kopen, om foto's te mogen maken.
Niet duur, 1 euro, maar toch.
Bidden mag nog steeds gratis.
Ook bevindt zich in deze Domkirche het graf van Aartshertog Maximiliaan.
f105.jpg
f105.jpg (213.06 KiB) 9821 keer bekeken
Tijdens mijn wandeling kom ik door de Pfarrgasse, een klein straatje waar ik tijdens een van mijn vroegere vakanties gelopen heb met mijn ouders, en waar ik samen met mijn vader een hoedje stond te passen bij een van de vele souvenirwinkeltjes.
Dat bracht wel wat herinneringen naar boven.
We zijn toen 's-avonds uit eten geweest, en zijn wat gaan drinken in Hotel Roter Adler, wat een onvergetelijke avond geworden is.
f106.jpg
f106.jpg (600.67 KiB) 9821 keer bekeken
Nu, na zo vele jaren, is er weinig van over, maar de herinneringen koester ik nog steeds.

De zon is ondertussen al behoorlijk warm aan het worden, dus wil ik wel even een terrasje zoeken in de schaduw voor mijn dagelijke ritueel.
Koffie met een stukje gebak.
f107.jpg
f107.jpg (411.26 KiB) 9821 keer bekeken
Dit keer een huisgemaakte Sachertorte, een caloriebom waar je "U" tegen zegt.
Ja, vakantie is soms echt afzien.

Zo vanaf mijn plekje is het leuk om naar alle voorbijgangers te kijken.
Wat het meest in het oog springt, zijn de vele Japanse toeristen.
Stuk voor stuk, een smal postuur, eenvoudig en niet modern gekleed, en voorzien van een camera of telefoon, om de nodige foto's te maken.
Hierbij valt op dat ze ook speciaal ervoor poseren, gezicht in de plooi, zonder enige emotie in hun gezicht.

Een schril contrast met de rondbuikige Duitsers.

Na de koffiepauze, richt ik even mijn aandacht op de gevel naast het terrasje.
Dit is het huis waar vroeger Leopold Mozart heeft gewoond, samen met zijn 13 jarige zoon, Wolfgang Amadeus Mozart.
f108.jpg
f108.jpg (223.86 KiB) 9821 keer bekeken
f109.jpg
f109.jpg (407.03 KiB) 9821 keer bekeken
Al wandelend kom ik uit aan de rivier de Inn.
Aan de overzijde ligt een kleurrijk deel van Innsbruck, wat bekend is onder de naam "Mariahilf".
f110.jpg
f110.jpg (554.33 KiB) 9821 keer bekeken
Van hieraf kan men ook de berg op, om zo bij de Alpen dierentuin te komen.
Een bezoek aan de dierentuin sla ik ditmaal over. Maar mocht je ooit in de buurt zijn, dan is het zeker een bezoekje waard.

Het is al weer middag, en de warmte wordt steeds erger.
Innsbruck ligt precies op een punt waar 3 dalen bij elkaar komen.
Hierdoor ontstaat er een bepaalde windstroom, die door de bewoners "warme fohn" wordt genoemd.
Dit veroorzaakt de warmte in de stad, die vaak tot diep in de late avond blijft hangen.

Na nog wat rondgelopen te hebben, en nog wat foto's te hebben gemaakt, besluit ik om weer naar de scooter te gaan, en richting mijn hotel te rijden.
f111.jpg
f111.jpg (526.23 KiB) 9821 keer bekeken
f112.jpg
f112.jpg (530.88 KiB) 9821 keer bekeken
f113.jpg
f113.jpg (526.34 KiB) 9821 keer bekeken
f114.jpg
f114.jpg (158.4 KiB) 9821 keer bekeken
f115.jpg
f115.jpg (399.51 KiB) 9821 keer bekeken
Ik rijd weer terug over de B182, als ik word ingehaald door een ambulance met gillende sirene.
Al snel wordt duidelijk wat er aan de hand is, want ik kom, samen met alle andere weggebruikers, stil te staan op deze mooie, bochtige weg.
De reden is verre van prettig, in een bocht zijn twee motorrijders frontaal tegen elkaar geklapt.
Beiden zwaargewond, en de weg volledig versperd.
f116.jpg
f116.jpg (600.86 KiB) 9821 keer bekeken
Toen de takelwagen voorbij kwam, waarop de twee wrakken vervoerd werden, zag je de motorrijders die met mij stonden te wachten, zeer bedenkelijk kijken en een keer slikken.
Ik hoop voor de slachtoffers dat ze er weer bovenop komen.
Soms gaat het er ook hard en snel aan toe op deze wegen.

Misschien maar goed dat mijn scooter niet zoveel vermogen heeft.

Zo, dit was dan weer mijn dag.
Ik heb ervan genoten, en ga nu naar een restaurant, om een lekker biertje te drinken, en een hapje te eten.
Morgen maar weer eens kijken waar ik naar toe ga.
Niks gepland, dus ik zie wel.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 8

Gisteren heb ik lekker een stukje gewandeld naar een restaurant, en heb ik me tegoed gedaan aan een Wiener Schnitzel.
Hoe Oostenrijks kan je het hebben.
Rond de klok van half 11 ben ik gaan slapen, omdat ik vandaag weer een stukje ga touren.

Toen ik vanochtend aan de ontbijttafel zat, kwam het gesprek met mijn hospita nog even op het ongeval van gisterenmiddag.
Helaas is een van de motorrijders overleden, en ligt de ander nog steeds zwaargewond in het ziekenhuis.
Dat zet toch wel een domper op deze zonnige dag.

Ergens wacht een familie tevergeefs op de terugkeer van een geliefde.

Het benadrukt nog maar eens, dat we o zo voorzichtig moeten zijn in het verkeer, want we zijn een kwetsbare groep.

Nadat ik mijn hotel had afgerekend, en afscheid genomen had van de hospita en haar man, nam ik de voorlopige beslissing om richting Imst te rijden.
f117.jpg
f117.jpg (487.37 KiB) 9821 keer bekeken
Heel toevallig kwam ik net buiten Innsbruck terecht bij een groepje van 5 scooterrijders uit Duitsland, die ook een vakantiereis maakte.
Dit maakte de tocht een stuk aangenamer, want de B wegen zijn toch behoorlijk druk met verkeer, en met zo'n groepje op de weg, tonen bestuurders van auto's toch iets meer ontzag.

Bij Telfs namen we afscheid van elkaar, ik moest richting Silz-Haiming, en zij gingen richting Seefeld.
Misschien maar goed ook, want een paar kilometer verderop ligt het klooster van Stams, waar ik even wilde gaan kijken.
f118.jpg
f118.jpg (477.44 KiB) 9821 keer bekeken
Het klooster werd in 1273 opgericht door graaf Meinhard II.
Tussen 1650 en 1750 werd de kloosterkerk verbouwd van de romaanse naar de barokke stijl.
De twee torens stammen uit deze periode. In het klooster zijn kostbare schatten en prachtige kamers te bewonderen.

Helaas was ik te vroeg voor een rondleiding, en zou ik te lang moeten wachten.
Volgende keer beter dan maar.
f119.jpg
f119.jpg (349.65 KiB) 9821 keer bekeken
f120.jpg
f120.jpg (626.48 KiB) 9821 keer bekeken
f121.jpg
f121.jpg (705.9 KiB) 9821 keer bekeken
Mijn tocht ging verder naar Silz, waar ik in 1983 eens een vakantie heb doorgebracht bij Haus Hannes, een gezellig familiepension.
Het pension bestaat nog steeds, al worden de zaken nu gedaan door de zoon met zijn vrouw.
f122.jpg
f122.jpg (626.72 KiB) 9821 keer bekeken
Verderop kwam ik langs Haiming, waar ik een kop koffie gedronken heb, en voor het eerst in deze vakantie mezelf tegoed gedaan heb aan een echte grote hamburger.
f123.jpg
f123.jpg (553.59 KiB) 9821 keer bekeken
Dit restaurant ligt precies naast de camping waar ik vroeger vaak gekampeerd heb.

Tijdens het nuttigen van mijn broodje, besloot ik om de rit verder voort te zetten richting Bregenz, een kleine 195 km verderop.
Ik zou wel zien waar ik wilde stoppen, en dus een hotelletje zou zoeken.
Nu heb ik die richting uit wel eens gereden, maar mijn navigatie kwam met een alternatief, waarvan de route stukken korter was.
Nou, dat heb ik geweten.
Ik werd weer een weg opgestuurd, richting Hoch-Imst, die een stijging had, welke opnieuw teveel voor mijn scooter was.
Daar wordt je dan toch wel moedeloos van, want je hebt nog zover te gaan, en telkens moet ik mijn plannen bijstellen.

Ik merk ook duidelijk dat mijn scooter aan vermogen verloren heeft, ook op normale stukken, zonder echte stijging.
Het tot het uiterste gaan heeft op een of andere manier toch blijvende schade gegeven.

Daarom maar een ander plannetje gemaakt, om richting Ehrwald en Lermoos te rijden.
Het probleem is dan alleen, dat ik over de Fernpass moet, en in de conditie waar mijn scooter nu in verkeert, is het maar de vraag of ik het ga halen.
Maar ja, niet geschoten is altijd mis, dus ik ga het gewoon proberen.

Als ik in de buurt van de Fernpass kom, staat er al een enorme file, die allemaal dezelfde kant als ik op moeten.
En constant dat optrekken en stoppen, doet mijn scootertje geen goed.
Gelukkig zie ik een tankstation, en daar maak ik gebruik van, om te tanken, en even de boel af te laten koelen.
f124.jpg
f124.jpg (572.29 KiB) 9821 keer bekeken
Na een kwartiertje waag ik het erop.
Ik heb geluk, oftewel een andere weggebruiker heeft pech.
Iemand zijn auto staat met stukken, waardoor het verkeer niet snel verder kan, maar ik kom er met mijn scooter wel langs.
Zo kan ik, met een vaartje van ongeveer 32 km per uur, toch door blijven rijden, en hinder ik niet al het andere verkeer.

Bij de eerste mogelijkheid stop ik even om de scooter weer wat te ontzien.
Een mooi moment ook om wat foto's te maken van het grote meer, en de Burcht.
f125.jpg
f125.jpg (909.27 KiB) 9821 keer bekeken
f126.jpg
f126.jpg (761.27 KiB) 9821 keer bekeken
f127.jpg
f127.jpg (713.59 KiB) 9821 keer bekeken
De pas is ongeveer 4100 jaar geleden ontstaan door een aardverschuiving, die ervoor zorgde dat het dal tussen twee bergen gedeeltelijk werd opgevuld.
Al vele eeuwen wordt de pas gebruikt, en langs de toegangswegen zijn in de loop der tijd vele archeologische voorwerpen gevonden, waaruit men kan afleiden dat de Romeinen al lang voor Christus van deze weg gebruik maakte.
Het was dan ook een belangrijke handelsroute tussen Tirol, en de Oostzee, Noord Italie, en zelfs Griekenland.

Van af mijn kleine stop begint de stijging pas echt.
Het is gelukkig maar maximaal 8 %, dus ik denk het wel te gaan halen.
En ja hoor, het lukt me om boven te komen. dalen kan niet zo'n probleem zijn, al merk ik wel dat de scooter enigzins inhoudt.

Voordat ik aan de rit begon, had ik telefonisch contact gehad met mijn vrouw, en het leek me nu wel een goed idee om haar even te vertellen dat ik over de Fernpas was gekomen.
Ze klonk opgelucht. Ik stond aan de goede kant van de berg, en ging nu op zoek naar een hotel voor deze avond.
f128.jpg
f128.jpg (562.17 KiB) 9821 keer bekeken
Ik ken de omgeving hier een beetje, dus had ik al snel een goede plek gevonden in Lermoos.

Lekker rustig aan doen voor de rest van de dag, en morgen maar weer zien waar de reis naar toe gaat.
Nu maar weer een restaurant opzoeken, en wat rondkijken in het dorp.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 9

Op een leuk terras van "SAM" restaurant in Lermoos, ben ik gisteren neergestreken voor een kleine maaltijd.
Dit keer eens geen schnitzel, maar een pizza. Het was tenslotte de bedoeling dat ik in Italie zou zitten.

Wat me opviel was dat een van de serveersters uit Nederland kwam.
Toen ik haar vroeg hoe ze hier zo terecht gekomen was, vertelde ze me dat ze vaak hier in de winter naar toe was gekomen om skilessen te geven.
En omdat ze Oostenrijk een heerlijke plek vond om te verblijven, is ze hier permanent neergestreken.
Goed gedaan Floor, als je skilessen net zo goed zijn als de bediening die ik van jou heb gehad, dan zit het voor de cursisten wel snor.

Nadat ik ook nog een paar biertjes, en twee kopjes koffie gedronken had, ben ik terug naar mijn hotel gegaan.
Vanochtend werd ik wakker, en zag dat het zonnetje al bezig was om over de bergen heen te komen.
f129.jpg
f129.jpg (592.96 KiB) 9509 keer bekeken
f130.jpg
f130.jpg (586.91 KiB) 9509 keer bekeken
Dat is toch geen straf om hier wakker te worden.
Het hotel staat mooi gelegen in het dorp, zodat je ook nog wat van de natuur meekrijgt.
f131.jpg
f131.jpg (564.14 KiB) 9509 keer bekeken
f132.jpg
f132.jpg (541.62 KiB) 9509 keer bekeken
De bedoeling was om vandaag, richting Ravensburg in Duitsland te rijden.
Ik wilde proberen om de scooter enigzins te ontzien, zodat ik er toch nog mee thuis kan komen.
Voor mijn vertrek kwam er nog een aardige Nederlandse jongeman op me aflopen, die zijn verwondering, en bewondering uitsprak voor het feit dat ik hier op een scooter was.
Natuurlijk vertelde ik hoe ik terug was gekomen uit Italie, en hoe moeizaam de scooter nu reed.

Hij wenste me nog veel succes, en een veilige thuiskomst.

Maar al meteen bij het vertrek reageerde de scooter slecht, maakte niet genoeg snelheid, en voelde lusteloos aan.
Bij de eerste de beste parkeerplaats ben ik maar weer gestopt, en heb mijn plan opnieuw bijgesteld.

Ik heb een route uitgezet naar Nederland, wel met een omweg, om zeker te zijn dat ik niet door grote steden hoef te rijden, en dus nog het maximale uit mijn vakantie probeer te halen.
Door een gunstige afslag bij Reutte, die ik eigenlijk nam, omdat de andere weg verboden was voor scooters, ben ik op de meest mooie route gekomen die ik ooit in Duitsland gereden heb.
f133.jpg
f133.jpg (421.21 KiB) 9509 keer bekeken
f134.jpg
f134.jpg (307.01 KiB) 9509 keer bekeken
Vanaf Reutte ben ik via Fussen naar Vils gereden, om iets buiten dit dorp de grens met Duitsland te passeren.
Daarna ging de reis richting Pfronten, en verder via een landelijk gelegen weg naar Kempten.
f135.jpg
f135.jpg (698.03 KiB) 9509 keer bekeken
f136.jpg
f136.jpg (338.41 KiB) 9509 keer bekeken
Aan de grens stond nog een gastenverblijf wat uit de roulatie is.
Vroeger was dit DE toegangsweg richting Oostenrijk, maar met de komst van de autowegen zijn veel dorpen verpauperd omdat er geen toeristen meer komen.
f137.jpg
f137.jpg (510.68 KiB) 9509 keer bekeken
f138.jpg
f138.jpg (699.29 KiB) 9509 keer bekeken
Onderweg kom je zoveel mooie dingen tegen. Zo kwam ik langs een houtsnijder, die buiten enige van zijn werkjes had opgesteld.
f139.jpg
f139.jpg (219.67 KiB) 9509 keer bekeken
f140.jpg
f140.jpg (526.73 KiB) 9509 keer bekeken
De route die ik nu reed ging naar Kimratshofen. Deze weg ligt op een hoogte tussen de 600 en 800 meter, en loopt dus eigenlijk vrij vlak over een bergplateau.
Wat me enorm opviel, was dat de hoge bergen zo snel veranderde in heuvels, en daarna glooiingen.
De alpen lagen definitief achter me.
De scooter kon deze wegen redelijk goed aan, al zaten er soms klimmingen in van 10 %.
Maar ja, wat je omhoog gaat, mag je ook weer omlaag, en dan kun je weer wat toeren maken.
f141.jpg
f141.jpg (433.02 KiB) 9509 keer bekeken
f142.jpg
f142.jpg (427.04 KiB) 9509 keer bekeken
Langs de weg bij Bad Wurzach, staat een oud pand wat vroeger dienst gedaan heeft als leprozenhuis, een plaats waar mensen met lepra werden ondergebracht.
f143.jpg
f143.jpg (541.75 KiB) 9509 keer bekeken
f144.jpg
f144.jpg (760.69 KiB) 9509 keer bekeken
f145.jpg
f145.jpg (183.83 KiB) 9509 keer bekeken
Nog wat verderop kom ik door Bad Waldsee, waar een groot meer in het centrum van het dorp ligt, met een heerlijke wandelroute er omheen.
f146.jpg
f146.jpg (752.18 KiB) 9509 keer bekeken
f147.jpg
f147.jpg (469.11 KiB) 9509 keer bekeken
f148.jpg
f148.jpg (514.25 KiB) 9509 keer bekeken
Ik kijk hier nog even in het dorp zelf, en ga daarna door naar mijn laatste bestemming.
f149.jpg
f149.jpg (433.02 KiB) 9509 keer bekeken
Ik heb een hotel gevonden op de doorgaande weg van Albstadt naar Balingen.
Hier neem ik een hapje te eten, en nuttig een paar biertjes.
Het weer is echt uitzonderlijk mooi, rond de 30 graden, dus zit ik lekker buiten op het terras.

Ik hoop maar dat het morgen ook droog en zonnig is, wanneer ik mijn tocht door Duitsland verder voortzet.


Tot morgen.
Plaats reactie