• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

stelling van amsterdam

Heb je iets leuks gepland staan? Zet het hier neer en deel het met de groep.
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

Ik ben van plan om komende week, waarschijnlijk woensdag of donderdag een tour te maken.

mocht er iemand zeggen oo, dat is leuk ik rij mee dan hoor ik het wel.

planning is omstreeks 8 a 9 uur te vertrekken vlakbij mijn woonplaats De Rijp. fort spijkerboor is onderdeel van de stelling en is 5 km van mijn huis vandaan dus voor mijn makelijk startpunt.
route is goede 220 km

Bouke
image.png
image.png (537.46 KiB) 3737 keer bekeken
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

Zo....220 km voor een tourtje is best wel pittig vooral een 50cc. Een motorscooter is dit vaak geen probleem. Vaak met een tour op een 50cc is gemiddelde van 35km per uur.
Wil je de tour alleen met motorrijders doen of ook met 50cc,tjs
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dat is een hele mooie tour.
Ik heb er eens een gedeelte van gereden onder leiding van Frank (en Peter).
Maar wat Tony al zegt, dit is bijna niet te doen, zo'n afstand, met een 50 cc.

Mocht ik ooit een 125 cc mogen besturen, zou ik hem graag eens met je rijden.
In ieder geval, veel plezier Bouke
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik heb deze rit zelf ook al eens gereden (zowel gedeeltelijk als tourleider met de STN als in mijn eentje de volledige stellingroute) Hij is pittig maar goed te doen. In je eentje of met een zeer klein groepje kan 220 kilometer op een dag makkelijk op een 50cc. Maar met een grotere groep is het teveel (tempo licht dan te laag, en iedere stop duurt met een groep gewoon langer dan als je in je eentje even snel een slok water neemt en een bammetje eet.)
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

ik heb een motorscooter maar ik haal ook gemiddeld maar 40km/u. ik verwacht er er dus een hele dag over te doen.
Als er iemand mee wil dan pas ik me qua snelheid zo aan en pak ik mijn new dink ipv xtown.

Ik heb geen haast en we schijnen mooie dagen te krijgen.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

De afstand is goed te doen met een 50cc 45km/u scooter.
Je bent dan wel een dagje bezig, maar met de nodige stops (niet alleen voor jezelf, maar ook voor de scooter) is het een leuke tocht.

Maar om eerst naar de startplaats te rijden om vervolgens 220km te rijden, kan teveel zijn voor velen.
De meeste routes die op forums voorbij komen, zijn zo'n 100-120km maximaal.
Tenzij je een paar kilometervreters kan vinden. ;)
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

Status, totaal km blijkt toch lastig in te schatten te zijn. kom nu op kleine 240 km.

Had meerdere routes gevonden maar daar zaten wat lastigheden in.

Heb uiteindelijk route geheel gestript tot alleen de punten van de forten. Daarna waypoints geplaatst nabij het fort op de weg. Op basis van die waypoints een route laten bereken en een track gemaakt.

Veel routes gingen namelijk ruim langs de forten of er werden een aantal geheel niet meegenomen.

ik heb 2 forten gescharpt, ijmuiden en pampus. Laatste is alleen bereikbaar met erg laagwater.

Nu heb ik een route die begint bij fort markenbinnen en die eindigd bij fort spijkerboor.

Er zullen best her en der een aantal bunkers zijn die ik zal vergeten maar ik ga proberen ze op de foto te zetten als een soort doel. Indien niet bereikbaar neem ik waarschijnlijk wel genoegen met toegangsbordje.

Waarschijnlijk ga ik dus alleen en dan lekker op tijd weg en pak ik waarschijnlijk gewoon velsertunnel in plaats van pont buitenhuizen.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

plan is gewijzigd, omdat het vandaag redelijk weer word... niet erg warm ga ik vandaag op pad.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

Even klein overzichtje
8 uur vertrokken, 18:30 thuis. 260 km gereden waarvan 20 km verkeerd.
3 tal forten zoal niet meegenomen in plan, dacht 2 ijmuiden en pampus maar fort bij heemstede bleek ook niet in schema te zitten.
3 tal forten niet kunnen vinden, 1 fort niet benaderbaar en geheel niet zichtbaar.
2 tal forten misten standaard stelling borden.

Ik ga proberen later een verslag je van te maken.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

Zoals vermeld had ik een bestaande route gevonden op routeyou.
Ik heb waypoints op volgorde gezet en pampus en ijmuiden verwijderd.

Route laten maken met vermijden pont omdat ik geen zin had in pont buitenhuizen.

Ik woon in De Rijp dus besloten om in Graft mijn route te start, vandaag de New Dink gepakt. Deze stuurt lekker licht en heeft geen tunnel wat iets makelijker is met op en afstappen.

Meeste is bekende weg dus eerste forten gaan soepel. Bij heemskerk loopt de linie en volgt het fietspad die lijn, de weg buigt af... dus eerste kleine stukje fietspad genomen.

Kom langs het noordzee kanaal en het is altijd een mooi gezicht hoe de schepen zo mooi hoog boven het landscap uitsteken.

Bij Velsen maak ik mijn eerste omweg. Ik heb volg navigatie en bij velsertunnel denk ik ik mis fort velsen. even vriend google opgestart en ontdek dat ik dus fort gepasseerd ben.. even terug.

Door naar spaarnedam, blijft een mooi dorpje. nu verder richting halfweg. Volgens mijn navigatie zou fort achter de zoete inval moeten liggen maar dat blijkt terrein van rijkswaterstaat. Ik besluit maar door te rijden naar halfweg op over de brug richting vijfhuizen te gaan. Ter hoogte van het niet te vinden fort staat dus aan de overzijde het bordje....

Na vijfhuizen richting hoofddorp. dat gaat wederom fout. hoofdweg gepasseerd en zie linie maar mis fort. wederom google en blijkt fort achter de molen te liggen wat geen doorgaande weg is dus navigatie heeft me er langs gestuurd want ik ben op de motor. even stukje fietspad en opgelost.

Na hoofddorp loopt de linie mooi door. wederom stukje echt fietspad voor een bunker of kazemat. tussen vijfhuizen en hoofddorp schijnt er nog een te zijn maar die gemist.

Het is inmiddels 12 uur en 4 uur op pad dus tijd voor wat voeding, mijn vrouw had stukje taart in bakje gedaan echter geen fork dus lekker met de handjes.

fort Aalsmeer heeft een mooi vervallen sluisje die als decoratie ook niet meer veel voor stelt.

Ik hobbel vrolijk door en beland bij uithoorn. Dit is eerste fort waar ik bordje niet kan vinden. fort is goed zichtbaar dus ik ben tevreden.

Ik kom langs de waver en nu zou ik er een aantal moeten krijgen. Ik rij en kom uiteindelijk bij fort aan de winkel terecht. Ik heb er dus een gemist, fort botssthol, echt niet opgevallen dat ik er een gemist heb en gezien de tijd laat ik die zitten.

Na fort nigtevecht is het weer tijd voor stukje illegaal fietspad rijden. Ik pak de brug over het kanaal.

Fort abcoude is super mooi. Volgens mij ook een van de eerste gebouwde, nog baksteen en vol tunnels en aparte delen. Mooi verscholen en een genot om te bekijken. Eerste fort waar ik even langer ben gebleven.

In weesp is het druk en ik besluit om klein dijkje richting muiden de pakken.

Muiden staat vol met leger gerelateerde gebouwen uit de linie tijd dus ik hobbel langs een paar. zie op kaart de er ook een westerlijke verdedigingswerk is en ik probeer die te bereiken. geen mens bekijkt dit deel, alleen fietsers die richting diemen rijden. Ik weet dat volgende fort diemen is en dat de brug bij maxis is afgesloten voor motors. Ik besluit omdat het dinsdag is stoute schoen aan te trekken en fietsdag te pakken langs de dijk. Er staat een bordje fietspad met onderbord ook geen snor dus die ga ik proberen. wat kom ik tegen zowel snor als bromscooters dus ik rij door, prachtig achterlangs nuon centrale en rij zo tegen fort diemen aan.

Nu stukje niet leuk rijden, het is inmiddels half 5, buitenring A10 afgesloten en benzine lampje geeft aan dat dink honger heeft.
Het is erg druk in ansterdam, tank in Noord en ga richting Durgerdam. Hier vind ik alleen een stuk weiland... waarschijnlijk hebben hier kanonnen gestaan die gericht stonden op het IJ. Geen bordje dus ik ga maar verder naar langs het ijsselmeer naar fort Edam.

Fort Edam ben ik zo vaak gepasseerd maar ligt ook weer zo verscholen.

Fort Kwadijk heeft een bordje, Genie gebouw en huis maar waar is fort gebleven.....

Nu aan laatste stukje wat bekent gebied is. Fort Purmerend, Neckerweg, Middenweg, Jisperweg en uit eindelijk Spijkerboor. Laatste had ik ook nog nooit bekeken dus was nu mooi gelegenheid.

Dit was een mooie dag en ik heb genoten.

Bouke.
Bijlagen
IMG_0920.JPG
IMG_0920.JPG (7.63 MiB) 3643 keer bekeken
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Plaats reactie