• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

VAN 50CC NAAR MEER.....

Hou elkaar op de hoogte en deel hier het laatste nieuws wat voor ons van belang kan zijn!
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 348
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Wie mij kent weet dat ik niks liever zou hebben als een motorfiets.
Het is echter de faalangst en examenvrees die mij ervan weerhoud om het rijbewijs A te gaan halen.
Vanochtend nog even met de vrouw zitten babbelen hierover.
Zij zegt "verkoop dat ding en haal een MP3".
Daar zal het dus wel op uitdraaien.
Nu is de vraag: wat voor 1. Een Yourban? Of toch meteen een 400CC?
We gaan sowieso proefrijden op zo'n opstapdag, en maken daarna een beslissing.
1 ding is zeker. Ook ik ben helemaal klaar met fietspad op- en af, het moeten omrijden vanwege groene anwb bordjes (enkel fietsers), overijverige wouten, etc.
Lijkt me heerlijk om gewoon lekker op de provinciale weg te kunnen rijden.
Via de N-wegen ben je feitelijk ook best snel op de plaats van bestemming.
Komt goed.
Enne.... rij veilig aub
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Zo hadden wij hier ook een goed gesprek
Ook hier werd gezegd verkoop de brommer maar.
Kan je van de opbrengst zeker een jaar rijden.
En 1 auto kan ook best weg.
Die ene keer per half jaar dat we allebei weg moeten kan je mij ook brengen.

En peter gerard is erg te spreken over de yourban.
Het nieuwste model is een kruizing van de lt en yourban.
Iets ruimer mooiere neus.
En ook 300 cc.
Ik heb ruim genoeg aan 250cc.
Rij je vaak met zijn tweeen zou ik voor 400 gaan.
Maar ik kom met koffers en lisa achterop heul best mee.
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 987
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Even een update wat betreft de JetX. Ik ben de 8000 al gepasseerd. Bij 10.000 km krijgt hij de volgende beurt. Dan worden voor de eerste keer de kleppen gesteld. Ik laat meteen de rollen vervangen en de aandrijfriem. Die is volgens de gebruikershandleiding ook aan de beurt.
En hoe zijn de banden? Ik moet zeggen dat ze goed presteren voor standaard banden. Normaal smijt ik die er meteen onderuit, maar daar heb ik nu geen behoefte aan gehad. Het zijn geen nylon krengen, maar echt rubber, jazeker. Ze liggen vast op de weg bij droog weer, maar ook bij een nat wegdek verliezen ze geen grip. Dus die worden pas vervangen als het nodig is. ik vraag mij nu dus af of dit dezelfde banden zijn die onder een 50cc liggen. Of zijn deze beter?
De motor presteert nog steeds goed, en is nu pas helemaal los gereden. Hij accelereert lekker, en je gooit hem soepel de bocht in. Het olieverbruik is nog steeds nihil. Ik ben tot nu toe nog steeds een tevreden rijder. Ik hoop dat het voorlopig redelijk weer blijft, want heb er nog steeds zin in.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Al met al goede kueze gemaakt dus.
Prachtig!
Dan maar verder genieten van de mooie machine.
Ik denk dat de banden het zelfde zijn.
Ik heb onder zwartje de zelfde als jou.
Rijden gewoon goed.
Mijn rode had ook goede banden tot tegen stelling van die beton banden waar die van martin en henk (hjt) mee werden geleverd.
Roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Ik heb er óók wel eens goed over nagedacht om een mp3 aan te schaffen maar de peperdure beurten
houden mij daarvan tegen.
Heb er het een en ander over gelezen en 3 tot 400 € voor een behoorlijke beurt dat weerhield mij van de aankoop. :shock:
Ja het leek me heerlijk om over de provinciale wegen op de Veluwe of in Drenthe rond te toeren.
Afstand met zo'n 3-wieler is dan een stuk minder bezwaarlijk.
Dus houd ik het maar bij mijn Jetje van 50 cc, óók erg leuk hoor. :mrgreen:
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Ja hoor 50 of 1000cc het gaat om het plezier.
Mijn jet 14 rijdt op dit momend zeer slecht.
Zal het vast oplossen.
Over de beurten van een mp3.
Motorzaken met piaggio dealerschap vragen 350 voor een kleine .en 750 tot 800 voor een grote.
Dat is veel geld.
Dan verwachten ze ook nog dat je dat om de 5000km doet.
Maar ga je naar een lokale motor zaak.
Kan het voor zo 300 euro.
Omdat die alleen doen wat moet

Olie vario filters bougi

Rijdt hij goed smeren ze met een haakse smeerrnippel de veerpoten klaar.
Variorollen gaan tot 15000km mee.
Maar vervang ze om de 10.000km.
Zo wordt het ineens veel goedkoper.
Dan moet je rekenen bij 10.000km per jaar op 500 euro door een lokale motorboer.
Een sym jet 14 is dan volgens het boekje 3 beurten verder.
In de praktijk 2.
Zou ook richting de 400 gaan.
Verbruik is natuurlijk een ander verhaal.
Daarmee ga je gewoon de helft meer betalen.
Roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Marco_61 schreef:
02 nov 2022, 21:43
Even een update wat betreft de JetX. Ik ben de 8000 al gepasseerd. Bij 10.000 km krijgt hij de volgende beurt. Dan worden voor de eerste keer de kleppen gesteld. Ik laat meteen de rollen vervangen en de aandrijfriem. Die is volgens de gebruikershandleiding ook aan de beurt.
En hoe zijn de banden? Ik moet zeggen dat ze goed presteren voor standaard banden. Normaal smijt ik die er meteen onderuit, maar daar heb ik nu geen behoefte aan gehad. Het zijn geen nylon krengen, maar echt rubber, jazeker. Ze liggen vast op de weg bij droog weer, maar ook bij een nat wegdek verliezen ze geen grip. Dus die worden pas vervangen als het nodig is. ik vraag mij nu dus af of dit dezelfde banden zijn die onder een 50cc liggen. Of zijn deze beter?
De motor presteert nog steeds goed, en is nu pas helemaal los gereden. Hij accelereert lekker, en je gooit hem soepel de bocht in. Het olieverbruik is nog steeds nihil. Ik ben tot nu toe nog steeds een tevreden rijder. Ik hoop dat het voorlopig redelijk weer blijft, want heb er nog steeds zin in.
Een superscooter, de Jet X.

Ik zit ook tegen de 8000 km aan, maar zal de 10.000 km niet meer bereiken voor de lente, dus ik laat de beurt volgend jaar uitvoeren.
Zoals hierboven al gezegd, de banden voldoen zeker en ook bij mijn scooter totaal geen olieverbruik.
Het benzineverbruik is nu ongeveer 1 op 35, omdat ik nogal eens even het gas helemaal open draai, omdat ik een stuk snelweg rijd, of op een autoweg, waar 100 km/uur is toegestaan.

Ik ben ontzettend blij met mijn motorscooter, ik had het jaren eerder moeten doen.
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

ik ben ook tevreden met motorscooter. ik haal nu met koud weer 1 op 27 en in de zomer 1 op 29. vind ik best redelijke cijfers. over 2 weken krijgt mijn xtown achter nieuwe winterband en wat verse olie en dan hoop ik maximaal door te rijden in de winter. joymax waar in nu even op rij gaat dan in winterslaap.

vrijdag is mijn collega met jet14 op rollenbank gezet en hij bleek toch iets te snel te gaan en heeft nu wok. Dit zijn dingen die ik gelukkig niet mee hoef te maken.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Nou met die scootermeetingen in en rond groningen is het hier ook uitkijken geblazen.
Ïk ben duidelijk aan het verschuiven
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 987
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Ik heb dan wel geen last meer van rollerbanken, maar wel van flitspalen. De eerste voor de motor heb ik al gehad. Of ik ff €70,- wil aftikken. Bedankt, maar niet echt.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Plaats reactie