Een nieuwe Aprilia
Geplaatst: 14 apr 2021, 09:41
Zoals jullie wel weten is aprilia helemaal verdwenen uit het Nederlands scooter straatbeeld. In Duitsland heb je de SR, een scooter met 50 cc euro 4 tweetakt blok, maar verder was het stil.
Tot nu. Aprilia is weer terug, en hoe.
Hoewel nog niet officieel aangekondigd, komen ze met een grote scooter met 50cc piaggio blok. De "aprilia SXR 50".
In de Aziatische landen rijdt de SXR al rond met 125, en 160 cc blok. En Nederland krijgt de 50cc uitvoering. Hij wordt daar weggezet als een grote woon/werkverkeer scooter.
Let wel, dit zijn geen officiële foto's, maar foto's van de motoruitvoering. Ik denk dat de looks van alle twee hetzelfde zijn.
Laten we een een vergelijking maken met de Sym Jet 14. Alleen het belangrijkste.
Aprilia sxr - Sym Jet 14
Lengte: 1960 mm - 1990 mm
Breedte: 803 mm - 730 mm
Hoogte: 1205 mm - 1115 mm
Wielbasis: 1363 mm - 1330 mm
Zithoogte: 775 mm - 770 mm
Tankinhoud: 7 liter - 7.5 liter
Schokbreker achter: monoshock - monoshock
Verlichting: Alles LED - Alleen achterlicht, en dagrijlicht LED
Bandenmaat voor: 120/70-12 - 100/90-14
Bandenmaat achter: 120/70-12 - 110/80-14
Voorrem: 220 mm schijfrem - 260 mm schijfrem
Achterrem: 140 mm trommel - 130 mm trommel
rijklaar gewicht: 129 kg - 119 kg
Maximum toelaatbaar gewicht: 277 kg - 269 kg
Dit was het dan wel zo'n beetje, maar nu verder.
Vind ik hem mooi? Ja.
Mooier dan de Jet 14? Absoluut
Zou ik hem kopen? Ik denk het niet.
En waarom niet? De kleine wieltjes. In mijn beleving zijn kleine wielen niet echt ideaal om lange afstanden mee af te leggen. ik persoonlijk vind het niet comfortabel rijden. Ik heb een Vespa gehad, (wie kent hem niet) en dat was een super scooter, alleen die kleine 11 inch wieltjes deden afbreuk aan het rijcomfort. Ik vind dat de minimale velgmaat 14 inch moet zijn. Maar nogmaals, dat is mijn mening, En het zou goed kunnen zijn, dat, als ik een proefrit zou maken op de Aprilia, het wel mee zou kunnen vallen. Als de vering, en het rijgedrag uitmuntend is, zou je het misschien niet merken dat je op kleine wieltjes rondrijd.
Tot zover mijn Corona bijdrage aan dit forum vandaag. Je moet toch wat doen uit verveling.
Tot nu. Aprilia is weer terug, en hoe.
Hoewel nog niet officieel aangekondigd, komen ze met een grote scooter met 50cc piaggio blok. De "aprilia SXR 50".
In de Aziatische landen rijdt de SXR al rond met 125, en 160 cc blok. En Nederland krijgt de 50cc uitvoering. Hij wordt daar weggezet als een grote woon/werkverkeer scooter.
Let wel, dit zijn geen officiële foto's, maar foto's van de motoruitvoering. Ik denk dat de looks van alle twee hetzelfde zijn.
Laten we een een vergelijking maken met de Sym Jet 14. Alleen het belangrijkste.
Aprilia sxr - Sym Jet 14
Lengte: 1960 mm - 1990 mm
Breedte: 803 mm - 730 mm
Hoogte: 1205 mm - 1115 mm
Wielbasis: 1363 mm - 1330 mm
Zithoogte: 775 mm - 770 mm
Tankinhoud: 7 liter - 7.5 liter
Schokbreker achter: monoshock - monoshock
Verlichting: Alles LED - Alleen achterlicht, en dagrijlicht LED
Bandenmaat voor: 120/70-12 - 100/90-14
Bandenmaat achter: 120/70-12 - 110/80-14
Voorrem: 220 mm schijfrem - 260 mm schijfrem
Achterrem: 140 mm trommel - 130 mm trommel
rijklaar gewicht: 129 kg - 119 kg
Maximum toelaatbaar gewicht: 277 kg - 269 kg
Dit was het dan wel zo'n beetje, maar nu verder.
Vind ik hem mooi? Ja.
Mooier dan de Jet 14? Absoluut
Zou ik hem kopen? Ik denk het niet.
En waarom niet? De kleine wieltjes. In mijn beleving zijn kleine wielen niet echt ideaal om lange afstanden mee af te leggen. ik persoonlijk vind het niet comfortabel rijden. Ik heb een Vespa gehad, (wie kent hem niet) en dat was een super scooter, alleen die kleine 11 inch wieltjes deden afbreuk aan het rijcomfort. Ik vind dat de minimale velgmaat 14 inch moet zijn. Maar nogmaals, dat is mijn mening, En het zou goed kunnen zijn, dat, als ik een proefrit zou maken op de Aprilia, het wel mee zou kunnen vallen. Als de vering, en het rijgedrag uitmuntend is, zou je het misschien niet merken dat je op kleine wieltjes rondrijd.
Tot zover mijn Corona bijdrage aan dit forum vandaag. Je moet toch wat doen uit verveling.