• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Routeplanners

Past jouw vervoer niet in de bovenstaande categorieën? Stel hier dan je vraag!
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Ik denk dat dit een goede plaats is om dit topic te starten.
De vraag van vele tourrijders:"welk navigatiesysteem, app of programma ga ik gebruiken voor 45km scooter-navigatie?"
Ik heb geen Garmin, Tomtom of ander navigatiesysteem, enkel een Android telefoon.

Ik gebruik op dit moment de Google Maps app, met meestal de Auto-vermijd-snelwegen-stand.
Werkt redelijk, maar gaat wel eens mis.

Nu heb ik laatst Routeyou ontdekt, deze heeft een heuse bromscooter stand!
Maar dit is leuk voor routes te maken, maar minder voor te navigeren.
Volgens mij doet Routeyou in de android-app niet vertellen waar ik naartoe moet, alleen laten zien met een kaart.
Ook is het geen "slimme" route, wanneer ik verkeerd rijd, navigeert hij niet terug naar de route.
Ik heb liever dat het in mijn oren gefluisterd wordt, dan dat ik op mijn telefoon moet kijken.

Dus dacht ik, dan maar de route van Routeyou oplaan als GPX file en uploaden naar Google Maps.
Dat werkt perfect! Maar...
Deze route komt netjes op het beeldscherm, maar navigatie start niet.
Ook is het geen "slimme" route.
Waarschijnlijk doe ik weer iets verkeerd, maar wat dan?

Is het mogelijk om de gedownloade GPX route in Maps als gesproken, slimme route te gebruiken?
Zo niet, wat is een ander alternatief?

Ik zit even met de handen in het ehhhm, baard, zullen we maar zeggen...
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Ik zweer bij navigatie van garmin.
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Voor de Android telefoon kan je ook de app HERE WeGo installeren.

Dit is een goede app, die de kaarten gebruikt, zoals die van garmin.

En, de app is ook offline te gebruiken.
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik houd het op de anwb bordjes.
Indien noodzakelijk gebruik ik google maps.
Het zou wellicht een gat in de markt zijn om iets te ontwikkelen.
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

als je android hebt zijn er een aantal mogelijkheden om een gpx in te laden.

nadeel kan wel zijn dat route aangepast word omdat planner andere kaarten of instellingen heeft. het laden van een track of spoor is dan aan te raden.

osmand. osm kaarten, goede planner en je kan een aantal kaarten gratis downloaden.
calimote. idem
kurviger ook osm kaarten, werkt ook maar dan alleen online. pro versie kost geld en werkt ook offline maar dan werkt kronkelroute maken niet en dan moet herberekenen uit staan en niet afwijken van je route.

mra navigatie werkt het here kaarten maar kost geld.

dan is er ook nog mapfactor die zegt dat het met gpx om kan gaan maar dat blijkt dus niet altijd. met deze app kun je route beter eerst omzetten naar kml.

route berekening voor bromscooters bestaan niet omdat de kaarten geen gegevens hebben van fietspaden die wel of niet toegankelijk zijn voor bromscooters.

in duitsland kan je dus gewoon beter voor auto kiezen maar in nederland blijft het lastig.

ik zelf gebruik zowel tomtom, garmin als telefoon en ieder heeft zo zijn voor en nadelen.

qua planning gebruik ik myrouteapp MRA maar ik controleer dan in mydrive van tomtom of basecamp van garmin.

terug te komen op mapfactor deze app heeft een leuke mogelijkheid die kans op route voor bromscooter groter maakt door kleine wegen voorkeur te geven die hebben meestal geen vrij fietspad.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties, vooral Bouke voor de uitgebreide uitleg.
Genoeg om over na te denken.
Ik snap dat een routeplanner voor scooters lastig is, vooral wanneer de verkeersborden voor scooters nogal wazig zijn.
Vandaag ben ik met de scooter op pad geweest en regelmatig brom-fietspaden gevolgd die plots overgaan naar fietspaden.
Of kruispunten die je tussen de auto's moet nemen en daarna weer de brom-fietspaden op moet.
En dan verwacht ik een scooter-routeplanner? :roll:

Vandaag, met het mooie weer, weer eens op pad geweest met de scooter.
Thuis eerst de route met Routeyou gemaakt, daarna omgezet naar GPX en op mijn telefoon in Google Maps gezet.
Kortgezegd, de scooter optie van Routeyou werkt ongeveer 80%.
Tenminste, de route die ik gereden heb.
Maar, hoe heb ik het gedaan? Een klein beetje vals spelen. ;)

Ik heb de route van Routeyou als GPX bestand opgeslagen.
Daarna de route als GPX geupload in de Maps-app op mijn telefoon.
Zoals ik gisteren al zei, heb je dan een "stomme" route, zonder turn-by-turn (gesproken navigatie) en zonder herberekenen bij afwijkingen van de route.
Wat wel kan is de GPX route zichtbaar maken, samen met een nieuwe route gemaakt in Maps.
Als je de Google Maps route via een paar locaties op de GPX route maakt, loopt het ongeveer gelijk met elkaar.
Wat je dan ziet, is een lijn van de Routeyou (GPX) route en een lijn van de Google Maps route.

Ik heb hiermee gereden en af en toe op de telefoon gekeken, vooral bij twijfelgevallen.
Week de Maps route af van de Routeyou, nam ik de Routeyou route en herberekende Maps haar route.
Ik heb een paar situaties meegemaakt, waarbij Maps (in zowel fiets als auto, vermijd snelwegen stand) me op verboden voor scooter paden stuurde.
De Routeyou GPX route wees me, bijna altijd naar een scooter toegestane weg.
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

gebruik je normaal google maps of een apart laag met mymaps in google maps.

volgens mij kan je in mymaps in mijn geval https://www.google.com/maps/d/?hl=nl kaarten aanmaken en daar wel routes maken met meerdere routepunten.

of je dan ook aanwijzingen krijg weet ik niet.

ik gebruik alleen deze optie om bezienswaardigheden te bekijken. in MRA heb ik streetview dus dat is ook een manier om je route na te lopen.

de routes van routeyou zijn natuurlijk voor een groot deel door de mensen zelf al gereden en die zouden moeten kloppen maar het kan best een oude route zijn waar nu plots een ander verkeersbord staat.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 536
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Hoi steven leuk dat je zo aan het experimenteren bent geweest met de verschillende systemen, en leuk dat je dit deelt.
Ikzelf gebruik meestal Google maps, met af en toe wisselen van auto naar fiets en melding snelwegen mijden.
Maar ik gebruik het bijna nooit.
Gr Hans
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

vorig jaar et de kerkhoven toer vond ik mijn garmin al vreemd doen zoals in het verslag geschreven.
ik denk door het weinige gebruik afgelopen jaar dat ik mazzel heb gehad dat ze het nog volhield.
nu met mijn nieuwe garmin 4 seconden route geladen poh das een heel verschil.
denk dat daarom mijn gemaakte route s ook in de soep liepen.
maar en dat wil ik er mee zeggen martin gebruikte zijn telefoon om een punt op te zoeken waar we heen wilden en om dan in te voeren in zijn tom tom en die ging via de fietskaart dan berekenen!
ik vond het op af en toe een overbodig rondje door een dorp ipv er achterlangs het perfect werken .
dit doe ik nu ook al een tijdje met de garmin en werkt ook zeer goed. als je onbekend bent maakt het niet zoveel uit of je weg a .b. of c neemt..
als je maar op het door jou gewenste punt komt.
en inderdaad kan je ook een route maken en kiezen tussen telefoon of garmin
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Ik denk dat ik, door de technologie in de auto navigatie, teveel verwacht van een scooter navigatie.
Tegenwoordig krijg je met de meeste auto systemen, online file-informatie, omleidingen, flitspalen, geschatte aankomsttijd.
Dat alles terwijl de route continue wordt aangepast bij welk obstakel dan ook.

@Bouke: Een route in Mymaps is een laag die je aan en uit kan zetten. Het is dus een lijntje van je route, geprojecteerd op de kaart. Iets waar Google Maps niets meer mee kan dan alleen maar laten zien.

@Hans: Vroeger reed ik met een 4 jaar oude landkaart en een briefje met een aantal steden op de route. Dat heeft ook zijn charmes. Maar met een navigatiesysteem fluisterend op de achtergrond, vind ik het relaxter rijden. Minder stress om verkeerd te rijden. ;)

@Tomosje: Defecte navigatie is altijd vervelend. Of het nou een oude landkaart die wegwaait of een navigatiesysteem dat uitvalt. Gelukkig hebben we een Hollandse mond om de weg te vragen.

Ik denk dat ik toch blijf bij Google Maps (vermijd snelwegen of fiets).
Met thuis de route maken en uploaden naar mijn telefoon.
O ja, op de PC kan je de route verslepen, maar deze info wordt niet doorgezet naar de telefoon.
Het werkt alleen met tussenstops, die stops gebruikt je telefoon om zelf weer een route te berekenen.
Dus als je een specifiek deel van een route wilt rijden, zal je een punt op die route als tussenstop moeten aangeven.
Plaats reactie