• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Banden Perikelen

Past jouw vervoer niet in de bovenstaande categorieën? Stel hier dan je vraag!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ForesterAWD
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 13:12
Locatie: Soesterberg

Waarde cluppers

Soms zijn er van die dingen de je moet weten. Dit is er eentje van.
Het gaat over (scooter/motor/auto)banden.
In deze is het artikel geweid aan de scooterband, is het ook te betrekken op de overige banden.
Let wel, dat dit info is in grote lijnen en niet in detail.

Bandinformatie
Beginnend met de banden informatie op de zijkant van de band,
Afbeelding
De leeftijd/fabricagedatum, in dit geval week 15 van 2014

Afbeelding
Het land van fabricage,
Maximum toelaatbare gewicht in kilo's, in dit geval 265 kg
Maximale bandenspanning 280 Kpa = 2.8 bar

Afbeelding
Bandenmaat 130/70 12
130 = breedte van de band in mm.
70 = hoogte van de band > 70 % van de breedte
12 = diameter van de velg
M/C = Band uitsluitend voor motoren/scooters
P = snelheidscode > 150 km
62 = Draagvermogen > 265 kg
Reinf = Reinforce > versterkte band

Afbeelding
Rear = achterband
Pijl geeft de draairichting aan

Afbeelding
Ter verduidelijking de Loadindex met het bijbehorende gewicht

Afbeelding
Informatie bij de band met een laag draagvermogen

Afbeelding
Informatie bij de band met een hoog draagvermogen

Dit geld voor alle bandenmerken en soorten, omdat ik met Michelin banden rijd heb ik dit als voorbeeld gehouden.

Wel dingen om rekening mee te houden:
-> rijd je vaak met 2 personen op de scooter of heb je de scooter zwaarder beladen kies dan voor een achterband met een hoger draagvermogen of een "RF'-band
-> als je dan ook met een zwaarder belasting rijd, zet de achterband dan ook op de maximum toelaatbare bandenspanning evt. verhoogt met 0.2 bar
-> bij samen rijden op de scooter is het verstandig om de voorband 0.5 bar onder de achterbandspanning te houden. Dit komt het rijgedrag van de scooter ten goede.
-> Alleen als je weer alleen de scooter berijd is het verstandig om de spanning van zowel de voor- als de achterband terug te zetten. In voorkomend geval natuurlijk ook de veerspanning.
-> voor de voor- en de achterband is bij alleen berijden de door de fabrikant aangegeven bandenspanning een goede richtlijn. eventueel verhoogt met 0.2 bar

(Te) Lage bandenspanning.
-> Wanneer de bandenspanning (te) laag wordt (is) zal de band verkeerd afslijten. Dat houd in dat de band niet in het midden, maar links en rechts van het midden zal afslijten.
-> het vervolg hiervan is dat er meer rolweerstand is en het weggedrag zal zoekerig worden.
-> ook zal de band warmer worden, met als gevolg slijtage van binnen uit. Dit is te herkennen aan rubberen balletjes aan de binnenkant van de band, (helaas alleen maar te zien als de band wordt verwisseld) of het blauw worden van de band op de rand tussen het loopvlak en de "wang".

Verkeerd afslijten.
Afbeelding
Wanneer de wielstand extreem verkeerd wordt zal er naar verloop van tijd een vreemde slijtage ontstaan, zie foto.
Helaas is dit komt dit niet alleen door (te)zware belasting, maar ook door de slijtage van de rubber bussen van de
Afbeelding
motorophanging. Zie ook mijn topic (linkje) http://www.scootertourclubnederland.com ... =39&t=7504


Cuppen,

Wanneer je je hand langs het loopvlak haalt van de band, tegen de rijrichting in, en het voelt of je allemaal "tandjes" in het profiel zitten spreekt men over cuppen. Dit komt door het verbuigen van de rubberen blokjes van het profiel tijdens het maken van bochten.
Afbeelding
Op de voorgrond zie je een nieuwe band, op de achtergrond zie je een cuppende band.
Let wel, de ene band zal er gevoeliger voor zijn dan de andere.

Soorten banden,
We kunnen spreken over zomer- en winter banden. Ook de zomerbanden zijn weer onder te verdelen in droogweer en regen banden.
-> Droogweer banden zijn meestal gemaakt van een harde rubbersoort en zijn te herkennen aan weinig profiel
Afbeelding
In deze de Michelin Bopper.
Ook de standaard af fabrieksband Maxxis/Kanda behoren hiertoe
Bij nat weer zal het weggedrag zoekerig zijn, dit omdat deze banden moeilijker water kunnen afvoeren.
Sommige soorten van deze banden zullen bij het maken van vele kilometers heel hard slijten, de Michelin Bopper heeft het slechts 4000 km bij ons uitgehouden dit mede door een te laag draagvermogen (zie Loadindex). Maar er zijn ook soorten bij welke hele hoge kilometers behalen
-> Regenbanden zijn over het algemeen gemaakt van een zachter rubbersoort of van meerdere rubbersoorten. Te weten een hardere op het loopvlak en zachter aan de zijkanten.
Afbeelding
Als voorbeeld de Michelin City Grip
Dit soort banden laten zich herkennen door een hoog comfort en een lage slijtage, Bea heeft met haar Vitality meer dan 15.000 km gehaald.
-> Winterbanden zijn vaak te erkennen aan een hele fijne profilering. Ook zijn deze vaak gemaakt van een zachte rubbersoort.
Bij het in de zomer rijden zullen deze harder slijten
Afbeelding
Als voorbeeld de Michelin City Grip Winter

Voor- en achterbanden.
Houd er rekening mee dat de meeste merken specifiek verschil maken tussen de voor- en de achterbanden.
Hierdoor maakt het uitwisselen of een grotere bandenmaat voor wat lastiger, mits er blijkt dat het de juiste band voor het juiste wiel is.

Draairichting
Let er tijdens het monteren op dat de band goed wordt gemonteerd. Dat wil zeggen dat de draairichting van de band klopt.
Voor ons als bromscooterrijder zal het misschien niet veel uitmaken, maar je weet maar nooit.

Veranderen van bandenmaat,
Houd er rekening mee dat wanneer je kiest voor een andere bandenmaat, en zeker op het voorwiel, dat de kilometerteller en snelheidsmeter niet meer kloppen.
Heb gezocht naar de omrekentabel hiervoor, alleen deze is er alleen voor autobanden.
Mocht je deze voor scooters en motoren wel ergens te vinden zijn, plaats gerust een snelkoppelingen.

Lekke banden
Hoe vervelend ook het gebeurt ons allemaal een keer.

Plakken
Er zijn diverse oplossingen voor, en er is er maar eentje en dat is de beste en dat is plakken.
En ja helaas, dan moet het wiel worden gedemonteerd, je moet ermee naar een bandencentrum zij moeten de band van de velg halen, de lek zoeken, een plakker plaatsen en alles moet weer gemonteerd worden.
Afbeelding
Plaatje als voorbeeld
Door het plakken van de lekke band vulkaniseer je eigenlijk een plakker op de binnenkant van de buitenband.(tubeless=zonder binnenband)
Overigens is dit bij een brommer waarvan de band voorzien is van een binnenband normaal.

Prop plaatsen
Wat vaak gebeurt is dat er een "prop" geplaatst wordt
Afbeelding
Dit is op zich geen probleem, doch zie dit ten aller tijden als een [glow=red]noodreparatie[/glow].
Door het warm worden van de band kan op de plek waar de prop zit de lucht nog steeds ontsnappen al zal dat over het algemeen niet zo snel gaan,.....

Spuitbus met foam,
Dit is heel erg makkelijk als je ergens staat waar niet direct hulp voor handen is.
Er is een spuitbus speciaal voor scooters.
Afbeelding
Wat doet dit spul? Het blaast de band op, je moet een afstand rijden en de band weer op druk brengen en je kan bij een reparateur komen. Dit is een tijdelijke oplossing
Er zijn twee grote nadelen, namelijk:
-> het kost je zo wie zo een nieuwe achterband
-> de reparateur is niet blij met de zooi die het geeft bij demonteren.

Ride-On:
Hier is reeds een topic over op het forum.
Linkje: http://www.scootertourclubnederland.com ... kke+banden
Afbeelding
Ik heb dit spul gebruikt, helaas kon het mij niet bekoren, dit is te lezen in dit topic.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Groet uit Soesterberg, Eric en Bea
Heavy User November 2018

Piaggio MP3 Sport 500 '18 - heden 14.000 km

Langste tocht met de MP3 tot op heden is 468 km
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 252
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Hartstikke netjes, Eric. Dit is een zeer informatief onderwerp. Zeer zeker voor diegene die er niet veel kaas van gegeten hebben.
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Sodeknetter!
Ik heb net die 32 pagina's weer even door zitten lezen.
Dat was wat.
Ik heb het afgesloten, maar onderhuids kriebelt het nog steeds....
Geen paniek; het wordt alleen maar erger....

Pekelfiets: Kymco Like
Droge fiets: Kymco New Dink

Dagrecord: 285 km
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Plaats reactie