Pagina 1 van 1

Rare gewaarwording

Geplaatst: 09 apr 2023, 19:19
door Stoyanov
Beste medetourders.
Vandaag lekker wezen Touren. Een bloesemroute. Via de Meije en de Hoef naar Ouderkerk aan den Amstel. Amsterdam, Badhoevedorp, Schiphol Oost, Leimuiderbrug, Alphen aan den Rijn.
Maar dit terzijde.
Ik rijd wel eens een stukje met losse handen. Als ik de scooter gebruik voor woon-werkverkeer.
Niks aan de hand.
Vandaag laat ik de scooter op de cruise-control rustig 40 km/u rijden en laat het stuur los.
Tankslapper ! Ik heb weliswaar geen tank, maar ik schrok me het apelazarus . Kon hem nog net houden.
Zou dit kunnen komen door de topkoffer? Andere gewichtsverdeling? Zijn er misschien meerdere leden die dit wel eens hebben ondervonden?

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 09 apr 2023, 19:55
door Sympeter
Vind ik toch echt niet verstandig om het stuur helemaal los te laten, om niet te zeggen dat ik dit domme acties vind, er hoeft maar een steentje op de weg te liggen en je ligt plat op de grond.

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 09 apr 2023, 20:13
door martin66
Hoi peter
Met mijn peugot durfde ik dit ook die wilde maar 1 ding rechtdoor en zat de tank erg laag veel gewicht voor het achterste wiel
Met de sym heb ik het ook geprobeerd met 25 km uit nieuwsgierigheid nooit weer
De tank zit daar boven het achterwiel samen met een goed gevulde topkoffer heb je erg veel gewicht achterop
En met de vespa met de kleine wielen probeer ik het niet eens
Ben blij dat je er heelhuids vanaf bent gekomen het had heel anders af kunnen lopen
Groet Martin

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 09 apr 2023, 20:24
door Marco_61
Ik heb het ook al een keer gehad met de motorscooter. Het heeft niets met een topkoffer of andere gewichtsverdeling te maken. Je voorwiel rijdt in één rechte lijn, daarom kan je ook met het stuur los rijden. Of dat verstandig is is ten tweede maar daar gaat het nu niet over. Soms kan het voorwiel uit balans raken door een steentje, of een gat, of zonk in de weg. Je voorwiel probeert dat automatisch te compenseren, maar soms overcompenseerd je wiel dat, en dat is dat schudden wat je dan krijgt. Ik heb geprobeerd om het een beetje uit het Engels te vertalen, dus ik hoop dat ik het goed verteld heb. Is wel ff schrikken als dat gebeurd. Ik heb toen mijn gas losgelaten, en toen ging het weer weg.

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 09 apr 2023, 22:26
door Tomosje
heeft ook met wieldruk te maken
ik had het met de grand dink altijd dat schudden,
tot je voorop de budy gaat zitten is het weg en kan je zelfs een lange bocht met je kont sturen. zonder schudden...
mp3 probeer ik niet eens..

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 10 apr 2023, 12:27
door Henk Roeleveld
Zo iets heb ik een paar jaar geleden Met mijn Kymco GD 50S ook gehad, wel met de standaard banden. Maar op een gedeelte van de weg was net nieuw gesplit gestrooid, nou de GD ging via het alle voorwiel kanten op. Slingeren als een idioot. Banden? Ik denk eerder aan het groffe split wat er net op gestrooid was.

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 10 apr 2023, 16:45
door Steven Luuko
Ik heb ooit, met twee handen aan het stuur, met dochter achterop, een tankklapper gehad.
We reden door een stukje nat wegdek waar modder lag.
Voorste wiel schoof een beetje maar kreeg weer grip na de modder, waardoor het stuur begon te klapperen.
Langzaam gas loslaten en stuur vasthouden.

Het is wel even een wakker-word-moment dat je toch op een voertuig zit dat snel goed mis kan gaan.
Vroeger heb ik kilometers lang op de fiets met losse handen gereden, maar met de scooter zou ik het toch niet proberen.

Re: Rare gewaarwording

Geplaatst: 14 apr 2023, 21:34
door Stoyanov
Vandaag gereden zonder topkoffer. Zelfde trucje herhaald. Kaarsrecht, zonder handjes....