• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Rare gewaarwording

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Beste medetourders.
Vandaag lekker wezen Touren. Een bloesemroute. Via de Meije en de Hoef naar Ouderkerk aan den Amstel. Amsterdam, Badhoevedorp, Schiphol Oost, Leimuiderbrug, Alphen aan den Rijn.
Maar dit terzijde.
Ik rijd wel eens een stukje met losse handen. Als ik de scooter gebruik voor woon-werkverkeer.
Niks aan de hand.
Vandaag laat ik de scooter op de cruise-control rustig 40 km/u rijden en laat het stuur los.
Tankslapper ! Ik heb weliswaar geen tank, maar ik schrok me het apelazarus . Kon hem nog net houden.
Zou dit kunnen komen door de topkoffer? Andere gewichtsverdeling? Zijn er misschien meerdere leden die dit wel eens hebben ondervonden?
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Vind ik toch echt niet verstandig om het stuur helemaal los te laten, om niet te zeggen dat ik dit domme acties vind, er hoeft maar een steentje op de weg te liggen en je ligt plat op de grond.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi peter
Met mijn peugot durfde ik dit ook die wilde maar 1 ding rechtdoor en zat de tank erg laag veel gewicht voor het achterste wiel
Met de sym heb ik het ook geprobeerd met 25 km uit nieuwsgierigheid nooit weer
De tank zit daar boven het achterwiel samen met een goed gevulde topkoffer heb je erg veel gewicht achterop
En met de vespa met de kleine wielen probeer ik het niet eens
Ben blij dat je er heelhuids vanaf bent gekomen het had heel anders af kunnen lopen
Groet Martin
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Ik heb het ook al een keer gehad met de motorscooter. Het heeft niets met een topkoffer of andere gewichtsverdeling te maken. Je voorwiel rijdt in één rechte lijn, daarom kan je ook met het stuur los rijden. Of dat verstandig is is ten tweede maar daar gaat het nu niet over. Soms kan het voorwiel uit balans raken door een steentje, of een gat, of zonk in de weg. Je voorwiel probeert dat automatisch te compenseren, maar soms overcompenseerd je wiel dat, en dat is dat schudden wat je dan krijgt. Ik heb geprobeerd om het een beetje uit het Engels te vertalen, dus ik hoop dat ik het goed verteld heb. Is wel ff schrikken als dat gebeurd. Ik heb toen mijn gas losgelaten, en toen ging het weer weg.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

heeft ook met wieldruk te maken
ik had het met de grand dink altijd dat schudden,
tot je voorop de budy gaat zitten is het weg en kan je zelfs een lange bocht met je kont sturen. zonder schudden...
mp3 probeer ik niet eens..
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
Henk Roeleveld
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 nov 2020, 18:06
Locatie: Scheveningen

Zo iets heb ik een paar jaar geleden Met mijn Kymco GD 50S ook gehad, wel met de standaard banden. Maar op een gedeelte van de weg was net nieuw gesplit gestrooid, nou de GD ging via het alle voorwiel kanten op. Slingeren als een idioot. Banden? Ik denk eerder aan het groffe split wat er net op gestrooid was.
Henk Roeleveld - Sym Jet 14 E4
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Ik heb ooit, met twee handen aan het stuur, met dochter achterop, een tankklapper gehad.
We reden door een stukje nat wegdek waar modder lag.
Voorste wiel schoof een beetje maar kreeg weer grip na de modder, waardoor het stuur begon te klapperen.
Langzaam gas loslaten en stuur vasthouden.

Het is wel even een wakker-word-moment dat je toch op een voertuig zit dat snel goed mis kan gaan.
Vroeger heb ik kilometers lang op de fiets met losse handen gereden, maar met de scooter zou ik het toch niet proberen.
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Vandaag gereden zonder topkoffer. Zelfde trucje herhaald. Kaarsrecht, zonder handjes....
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Plaats reactie