• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Kymco vario probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

Zoals jullie weten heb ik sinds vorig jaar een Kymco G-Dink Saphir blauw en ik vond dat het vermogen met optrekken steeds moeilijker werd. duidelijk te merken is dat de v-snaar echt steeds aan het zoeken was om het vermogen over te brengen naar de koppeling echter werkte deze niet echt mee.
dus samen met Casper een afspraak met de beste scooter reparateur van Nederland Jos Koelewijn en heb ik mijn probleem laten zien door middel van mijn filmpje. ook is hij eerst een stukkie wezen rijden en kwam terug met de mededeling dat dit een bekende euvel is geworden van Kymco Koppeling. ik weet niet precies hoe het heet maar door middel van foto kunnen jullie zien dat bij 3000km een behoorlijke slijtage al was te zien.

Met mijn vorige Kymco G Dink had ik ook het zelfde probleem een zoekend toerental en ook dit lag aan de koppeling onderdeel zie foto. met duidelijk een slijtage plek.

Afbeelding

Hier is toen een nieuwe koppeling onderdeel geïnstalleerd en duidelijk te zien is dat het metaal niet echt glad is maar hij is meer ruw rondom en als je de ruwe delen glad schuurt en daarna goed polijst zul je merken dat alles veel beter zijn werk zal doen. vooral de delen waar de v-snaar zit goed glad maken zodat deze niet kan gaan kleven.

Afbeelding

Hier is Jos bezig om de beginnende slijtage plek beter te maken door de baan waarin deze geleid gladder te maken waardoor hij beter zijn werk kan doen.

Afbeelding

Hier wordt het gedeelte waar de v-snaar zit geschuurd en zo glad mogelijk gemaakt zodat de v-snaar niet meer kan kleven of plakken.

Afbeelding

Ook is er een sterkere veer geplaatst om de v-snaar beter op zijn plaats te duwen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is het zo dat meerdere Kymco,s (dus niet alleen de G Dink) het zelfde probleem hebben.

Het resultaat is te zien op dit filmpje van mijn scooter....en duidelijk te zien is dat in het eerste gedeelte de toeren moeilijk op gang komt en bij het tweede filmpje duidelijk direct op 7000 toeren zit....



Heb je ook dit probleem en weet je eigen dealer er geen oplossing meer voor dan kun je MyScootershop bellen om een afspraak te maken en je probleem voor te leggen.
en gezien de drukte die zij momenteel hebben moet je niet vreemd opkijken dat dit niet direct kan gebeuren. helaas hebben zij het te druk. maar ja dat krijg je als ik iedereen naar Jos stuurt voor reparaties.
Voor nu Jos Bedankt hiervoor en ik verheug me nu al op Bad Bentheim.

Vulneratos

P.S.

Na technisch beoordeling is gebleken dat Kymco goedkopere materialen heeft aangeschaft om de prijs te onderdrukken en meer te verdienen zeg ik maar. Dit heeft geresulteerd dat de kwaliteit van het staal dat is gebruikt van mindere kwaliteit is dan men hoort te zijn. (vermoedelijk de Chinese kwaliteit helaas)
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Nou Tony dat is inderdaad een duidelijk verschil.
Probleem weer goed opgelost, onderdeel weer mooi glad gemaakt maar wil dit óók dan zeggen dat je er over een x aantal km-ers weer het zelfde euvel krijgt vanwege de Chinesche materiaalkeuze?
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Inderdaad is het verschil duidelijk te horen. Ik denk dat de slijtage inderdaad weer terug zal komen na verloop van tijd. En ik vraag mij af of door de sterkere veer het niet sneller zal gaan. De slijtage dan. Ik heb er geen verstand van, en misschien zeg ik wel iets doms.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi
Er is nog een theorie mogelijk wanneer je varioriem niet goed past of werkt
Kun je door het slijten ervan een soort glad laagje erop krijgen waardoor hij gaat slippen
Gevolg is dan die troep draait mee en hup extra slijtage aan de vario
Zou ook de drukveer niet te snel vervangen door een te sterke ook dat kan extra slijtage veroorzaken aan de riem
Groet Martin
Plaats reactie