• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

camera op scooter of helm?

Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Zoals jullie weten, heb ik met mijn vorige scooter een ongeluk gehad.
Er was geen ooggetuige waardoor het eigenlijk mijn woord tegen de tegenpartij is en ben ik aangewezen op de welwillendheid en oprechtheid van de tegenpartij.
Het zal waarschijnlijk wel goed aflopen, maar de kans is aanwezig...

Om dit een volgende keer voor te zijn, maar ook om leuke filmpjes te maken, wil ik een camera monteren.
Maar waar? Wat is de beste locatie? Op de scooter of op de helm?

Beide hebben voor- en nadelen, maar wat is het beste en waarom?
Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Ik heb er dan wel geen verstand van, maar ik zou zeggen een helmcam. waarom? als je hem op de scooter monteert, heb je een gefixeerd punt, alleen maar van voren. Een helmcam daarentegen filmt waar jij naar kijkt. Wij zien dus wat jij ook ziet. Lijkt mij veel mooier. :roll:
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

Kijk even via Youtube....daar komen zat voorbeelden langs en kun je zelf beoordelen wat jij fijn vind.
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Geen twijfel mogelijk, op de helm. Waarom?

Net zoals Marco zegt, je zet ook op beeld waar je heen kijkt. En ten tweede, bij montage op de scooter zelf zal 90% van het beeld onbruikbaar zijn door de trillingen die het beeld verpesten. Dus dan heb je er nog niets aan. Want zelfopgenomen beeldmateriaal telt al niet eens als bewijsmateriaal, maar als je alleen een grijze onherkenbare vlek ziet al helemaal niet :P

Ik draag al een poosje een camera op de helm (alleen niet meer dagelijks) dus als je meer vragen hebt stel ze gerust.
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Proudborough schreef:
23 jun 2020, 21:27
Geen twijfel mogelijk, op de helm. Waarom?

Net zoals Marco zegt, je zet ook op beeld waar je heen kijkt. En ten tweede, bij montage op de scooter zelf zal 90% van het beeld onbruikbaar zijn door de trillingen die het beeld verpesten. Dus dan heb je er nog niets aan. Want zelfopgenomen beeldmateriaal telt al niet eens als bewijsmateriaal, maar als je alleen een grijze onherkenbare vlek ziet al helemaal niet :P

Ik draag al een poosje een camera op de helm (alleen niet meer dagelijks) dus als je meer vragen hebt stel ze gerust.

Wat telt dan wel als bewijsmateriaal? :o
Een vriendje bij het ministerie???
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Een verklaring van een ooggetuige bijvoorbeeld.
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jur
Site Admin
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:16

Volgens mij kunnen de beelden wel als aanvullend bewijs gebruikt worden door een verzekeraar voor het vaststellen van schuld. Maar pin mij er niet op vast..
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.
Ik heb op Youtube gekeken en de meeste mensen monteren een GoPro op het mondstuk van een integraalhelm. Helaas heb ik een jethelm (zonder kinbeugel) dus die locatie valt al af.
Ik heb bovenop mijn helm plaats, maar om daar een redelijk grote GoPro op te monteren lijkt me niets, dan lijk ik op Tinky Winky. :lol:

Op het stuur heb ik geen plaats, tenzij ik op het splinternieuwe kunststof kap wil monteren.
Ik heb een windschermpje op mijn scooter laten monteren. De beugels hiervoor kunnen ruimte bieden voor wat apperatuur.

Mijn idee is om een dwars buis over de beugels te zetten en op deze buis de camera en telefoonhouder te bevestigen.
Wat ik nog moet hebben is dubbele beugels om de buis aan de windschermbeugels te bevestigen.
Hieronder de foto's.
camera opstelling
camera opstelling
105958496_637793380159672_8476943893557536932_n.jpg (668.3 KiB) 6318 keer bekeken
bevestiging aan schermbeugels
bevestiging aan schermbeugels
106207922_3083354121748368_5513982717974260216_n.jpg (587.77 KiB) 6318 keer bekeken
Ik heb ook nog een kleine cubus-camera van 2x2x2cm. Deze is lekker klein en kan overal geplaatst worden, maar deze is niet waterdicht. Op mijn helm plaatsen is dus geen optie. Misschien leuk om tijdelijk op, bijvoorbeeld onder bij de voeten te plaatsen. Dat kan misschien interessante opnames maken.

Ik denk dat ik vandaag of morgen de dwarsbuis tijdelijk met trekbandjes vast ga zetten, om te kijken of de positie iets is. Verder vooruit denkend, zit ik met de gedachte om de hele dwarsbuis constructie, makkelijk afneembaar te maken.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik heb hem op de zijkant van de helm zitten, want ja met een systeemhelm kan hij ook niet voorop.
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jun 2020, 13:14
Contacteer:

Ik heb nu de GoPro look-a-like naast mijn telefoon op de dwarsbuis gemonteerd.
De dwarsbuis heb ik aan beide uiteinden platgeslagen, zodat deze vlak tegen de windschermbeugels zit.
Ik heb een stuk binnenband over de dwarsbuis geschoven, tegen de trillingen en om de beugels te beschermen.
Weer met trekbandjes vastgezet.

Achterop heb ik de kubus-camera geplaatst. Ook hier zijn trekbandjes de keuze van bevestiging.
Ik ben er achter gekomen dat er ook waterdichte kubus-camera's bestaan, maar heb ze nog niet kunnen vinden in de winkels.

In het volgende youtube filmpje kan je het resultaat zien.
https://www.youtube.com/watch?v=6uxPaslqjYM
Plaats reactie