• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Grand Dink s50 een nieuw hart gegeven volgens de laatste normen 4 takt Euro4

Schroom niet en deel jouw (technische) kunsten met het forum, laat zien wat jij op jouw vervoer hebt aangepast. Inspireer jezelf en anderen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Op Vrijdag 5 Juli 2019 werd ik gebeld door Dennis Tweewielers. Hij had een ander motorblok voor me, het ging om een Yamaha Neos 4t Euro4 injectie, die hij kon terug kopen van de verzekering.

De Neos had een aanrijding gehad waardoor het frame een optater heeft gehad, en werd total loss verklaard. juist om dat het een aluminium frame is. De scooter was net 3 jaar oud met 8400 km op de teller. De verzekering heeft nog gevraagd of ze het echt niet recht konden maken maar het voorwiel stond vlak tegen het frame aan, en dan weet je het wel Dennis had gezegd nee dat gaat echt niet, is aluminium.

Hij had me al op verschillende machines laten rijden maar niets had de zit en het rijcomfort als mijn Amy (Grand Dink S50 uit 2012) en daarvoor dezelfde maar een paar jaar ouder nieuw gekocht de champagne kleur uit 2006, en daarvoor de Dink.

Dennis en ik waren er al een tijd mee bezig juist om dat 2020 eraan staat te komen, en dan moeten alle twee taks de weg af, mogen dan niet meer in Den Haag en omstreken rijden.

Enkel hier waren de Haagse partijen er niet mee eens, juist omdat Den Haag bekend staat als Puch en Tomos (Hoog Stuur) stad. Er is overeen gekomen dat 2 taks brommers mogen blijven mits ze ouder zijn dan 40 jaar en puur als recreatie rijders rijden (Dus geen woon werk verkeer), zelfde als Old Timers betreffende auto’s als zijnde motoren.

We hadden er al naar gekeken via bepaalde sites, maar de prijzen waren van dien aard dat het onmogelijk was om dat op te brengen.

Ik zeg en wat gaat dat kosten, en wanneer moet ik je mijn besluit geven betreffende de verzekering (Al stond hij daar. was toentertijd ook daar gekocht en in onderhoud zei hij me het bedrag, mijn antwoord was, als ik thuis ben, ga ik gelijk overleggen met mijn vrouw. Na wikken en wegen hebben we het besluit genomen.

Ik belde zaterdag 6 Juli 2019 Dennis op, en zei hem dat het goed was, hij vroeg me om even langs te- komen, ik daarnaar toe en kreeg de Neos te zien, zat van voren aardig tegen het frame aan, tevens kon ik gelijk de motor horen lopen, na een start liep als een zonnetje en niet te vergeten de kilometer stand plus het kenteken nakijken, ik vroeg Dennis wanneer ga je er mee aan de slag, hij zei me breng haar maar maandag 8 Juli 2019 na 17:00 uur, ik zei dat wordt een probleem, hoezo dat dan was zijn antwoord, mijn werk hè, zei ik weer, hij schoot in de lach en zei me Harry ik ben een paar dagen geleden met een verhuur bedrijf begonnen dus jij krijgt vervoer voor je woon werk verkeer, enkel je gaat rijden op een snor scooter. Oké zei ik, moest er wel aan wennen hoor, klein maar het reed prima enkel op het fietspad en niet harder dan strak 29 km. Maar was er mee geholpen is anders dan met de tram of bus duurt ruim een uur.

Dinsdag 9 Juli 2019 kreeg ik de eerste foto’s binnen via WhatsApp op me werk.

Dit is de neos waar het blok vandaan moet komen.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto is te zien dat het oude blok van Amy er onder uit is (Traantje gelaten)

Afbeelding

Afbeelding

Hier de twee blokken gebroederlijk naast elkaar.

Afbeelding

Het blok zit onder Amy.
Afbeelding

Nu nog alle bussen op maat laten maken en alles aan passen.

We zijn aan gekomen op 11 Juli 2019. Bussen zijn aan gebracht en gelast ook al.
Afbeelding

Afbeelding

Nu het subframe verstevigen.
Afbeelding

Dennis schreef me, Ik moet een hele nieuwe kabelboom gaan aanleggen en veranderen.
Bedrading aan de achterkant zit erin werkt, nu nog de ophanging verstevigen van het subframe, het is erg veel werk alles bij elkaar maar we gaan de goede kant op.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op zaterdag 13 Juli 2019 zeer vroeg begonnen, en we hebben leven in de scooter.

https://youtu.be/m10VncKKZJY
Ik was zo blij dat ik dit kreeg via Me WhatsApp willen jullie niet weten.

Op Dinsdag 16 Juli is Dennis er verder mee gegaan na twee dagen rust, wat hij verdient heeft natuurlijk. Zijn Monteur Henk is er ook nog maar die heeft ander werk plus een leerling ben even zijn naam vergeten.

Maar op dinsdag is Dennis verder gegaan met de kabel boom door trekken naar de voor kant toe, om daar alles aan het werk te krijgen.
Afbeelding Afbeelding

Op woensdag 14 Juli 2019
Heeft Dennis het hard van de scooter er in geplaatst in het oude huis van Amy de klok wat weer in verbinding staat met de boord computer. Enkel ik moest de zij kanten zelf af maken en plaatsen.
Afbeelding

Ja en op donderdag 15 Juli 2019 alles in elkaar gezet de bok iets verhoog werd een andere besteld en zal er op zaterdag onder gezet worden./
Maar nu de eerste test rit van Amy, en schrik niet door Dennis zelf maar liet de eer aan zijn monteur Henk.

https://youtu.be/5zX5OKf6wck

https://youtu.be/MXtZMZY9zgk

Wordt vervolg:

Deel 2

En ja hoor de nieuwe bok was de verkeerde maar Dennis kennende heeft hij het toch geprobeerd, het ging goed tot dat ze de bok gingen testen op de weg hij sloeg gelijk dubbel gewicht was te zwaar :) maar werd een nieuwe besteld duurde iets langer maar goed oude de verhoogde er weer onder gezet enkel ik moest uit kijken hoe ik hem ging plaatsen (op de bok zetten) :)
Ja en toen alles klaar was en aangepast, afspraak met de RDW keuring station in Schiedam gemaakt.

Ik moest me melden op 24 Juli 2019 om 11:10 aanwezig zijn, en de keuring vond plaats om 11:25 werd een uurtje later :)

Ik moest me eerst melden aan de balie en natuurlijk eerst het bedrag betalen voor de keuring zo gezegd zo gedaan.

Op een gegeven moment kwam de keuring persoon naar me toe vroeg me wat ik kwam doen (rare vraag) maar goed het zij zo ik zei hem waar ik voor kwam op de brug en ging alles na, daar voor vroeg hij me het kenteken ook het iets van de het blok wat er nu onder zat ik had van Dennis het kenteken mee gekregen waar alles op stond. Plus een begeleidende brief met het geen hij heeft gedaan.
En dat ook overleg naar de keurmeester.

Toen begon de keuring, Na alles getest te hebben kreeg ik te horen dat er 3 punten hier niet konden gedaan worden (Schiedam) Ik vroeg wat dan ik kreeg de uitleg er van :) zo als ze het kunnen doen de ambtenaren.

Punt 1 is de rem keuring
Punt 2 het geluid
Punt 3 de uit stoot

Werd me netje gevraagd of ik er mee akkoord ging dat het door gestuurd zal worden naar de RDW in Lelystad, ja wat moet je daar op antwoorden, ik zei ja.
Ze konden me wel mee geven ook op papier dat me scooter (Amy) op 9 punten was goed gekeurd.
Zij zouden alles regelen en ik kon een tel verwachten van ze of een e-mail.

Deel 3:

Na een week niets gehoord te hebben, ben ik de tel in gesprongen en naar Zoetermeer gebeld om bevragen hoe het zat.

Ik kreeg te horen dat ik nog even moest wachten, zo gezegd zo gedaan. Na twee weken was ik het zat ik weer bellen er werd gebeld naar Schiedam en naar Lelystad, met als uit komst Lelystad zal me terug bellen.

Eindelijk naar twee weken werd ik gebeld. Ze konden niet aan geven waar het verkeerd was gegaan Schiedam had het netjes naar hun op gestuurd bleek later. Dus de fout lag bij Lelystad.

Ik werd op Maandag 19-08-2019 gebeld of ik as Dinsdag 20-08-2019 om 10:30 aanwezig kon zijn ik zei eerst even bellen ik bel u terug, ik gelijk me werk bellen of ik vrij kon krijgen en kreeg ja is goed te horen.

Dinsdag morgen vertrokken om 05:30 uur richting Lelystad kwam er aan om 10:15 uur.

Ik me netjes gemeld en kon plaats nemen en toen was het wachten op de keurmeester, ik heb gelijk een bakkie gepakt en er heerlijk van genoten.

Op een gegeven moment kwam de Keurmeester binnen en riep mijn naam, ik stelde me netjes voor en zei gelijk waar voor ik kwam.
Hij vroeg me is dat jouw voertuig ik zei ja hij vroeg me de sleutels, en reed de scooter de hal binnen en gelijk de brug op.

Alle nummers werden weer gecontroleerd blok en Vin.

Hij ze me ik ga met keuren beginnen ik zei ga u gang, daarvoor ben ik hier naar toe gereden.

Hij ging gelijk aan de achterband trekken zijwaarts om te kijken of er geen speling in zat niet dus.

Daarna vertelde hij me ik ga de testbaan op om de rem test te gaan doen.

Ik zag hem rijden naar de baan toe en heel in de verte zag ik de test doen, op een gegeven moment bleef hij lang weg, ik schrok er van ik dacht die is er mee gevallen of iets dergelijks. Wat bleek er stond daar een soort schuur daar heeft hij de uitstoot gemeten en het geluid van de scooter op zo wel vol vermogen als zijn op 3800 honderd toeren.

Hij kwam weer terug rijden parkeerde de scooter en kwam naar me toe, hij deelde me mee dat ze voor de punten die hij moest doen geslaagd was, enkel gaf hij me mee dat de achter rem er net door heen kwam op de normalen stand hij heeft hem wat strakker gezet en toen was het helemaal goed, voor dat ik weg reed naar huis toe heeft hij het weer wat losser gedraaid.

Ik kan het begrijpen waarom dat met de achter rem. De binnen kabel van de scooter is de standaard kabel die er nog in zit van Jan 2012.

Vrijdag 23-08-2019 kreeg ik mijn andere kenteken bewijs.

Hier wil ik graag nog een persoon aan te voegen en in het zonnetje zetten en dat is Dennis hij heeft echt zijn best gedaan en er een hoop arbeid in gestoken zeg maar ruim anderhalve week.

Je kan hem bereiken via:
Contact Info
Dennis Tweewielers
Harderwijkstraat 128
2573 ZP, Den Haag
Telefoon: 0703625966
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Dank je wel Micha daar ben ik zelf ook blij om :D :D
En ik moet zeggen ze rijd als een tierelier zit wel een 80 cc onder malossi cilinder, plus onder me zadel een kastje waar ik haar kan zetten op,
stand 1 is de stad.
stand 2 is toeren gaat ze wat harder.
stand 3 voor de bergen veel meer trek kracht.
Plus zit er een schroef waar ik haar in alle standen harder kan laten rijden.
Plus stationair bij kan stellen. :D :D :D

Gr Harry
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Blijft een prachtige scoot die Amy! En dan nu ook nog eens als 4takt!
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Ik had dit verslag al een keer gelezen, maar wat een mooie prestatie van Dennis en jezelf.
Zo kan je nog lang plezier van je scooter beleven.

Goed hoor.
ROADHOGG

Ja ze is nu van alle markten thuis Harry, maar met die schroef nog meer power in de heuveltjes . .?
beetje overkill . . . maar je moet op alles voorbereid zijn . . . :o
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 536
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Wat een verhaal Harry, wel erg leuk om te lezen, en het is wel een flinke klus geweest, maar dan heb je ook wat.
Leuk om te lezen en bedankt voor het delen
Gr. Hans
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Knap werk geleverd.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Delight schreef:
22 apr 2020, 21:20
Zit er nu een nieuw kenteken op of blijft het bouwjaar hetzelfde?
Dit ivm de milieuzones...
Er is een nieuw kenteken wel met het bouwjaar van de Amy zelf maar aan gepast wat Motor betreft. :D
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Gerard lift
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:31

Veel werk maar kan dus wel goed gedaan Harry. En heeft ie een beetje vermogen in vergelijk met de 2 takt
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Gerard lift schreef:
03 mei 2020, 10:24
Veel werk maar kan dus wel goed gedaan Harry. En heeft ie een beetje vermogen in vergelijk met de 2 takt
Ja zeker Gerard en rete snel ook met weg trekken, zitten drie standen op Stads verkeer, toeren en de bergen en dat kan ik ook weer aanpassen
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Plaats reactie