• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

LED verlichting op mijn Sym Jet14

Schroom niet en deel jouw (technische) kunsten met het forum, laat zien wat jij op jouw vervoer hebt aangepast. Inspireer jezelf en anderen!
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

@Micha ,

Ik heb nog geen "dubbel" licht.
Ik wacht nog op de levering van een paar connectoren, zodat ik alles netjes kan maken.
Een deel heb ik binnen, maar onze "vrienden" in China zijn wat trager.
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 536
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Lag een containerschip dwars in Suez kanaal
Hans
Gebruikersavatar
John Knol
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:16
Locatie: Vlaardingen

henkhouet schreef:
21 mar 2021, 19:00
Volgens de Nederlandse regelgeving is het wel toegestaan.
Verplicht is 1 lamp, toegestaan zijn 2 lampen.
Zie de link hieronder

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ts-brommer

Verder is het zo, dat het opgenomen vermogen juist afneemt, ik ga immers van een verbruik van 35 watt, naar 20 Watt ( 2 x 10 Watt ).

Ik verwacht dus zeker geen problemen hiermee te krijgen
Hoi Henk
Ik zag dat die lampen op alle expres 20 W per stuk zijn
Dus 40W samen dat zal geen probleem denk ik
Wij houden het in de gaten als alles goed werk gaan we allemaal aan de led😃
MP3 300 HPE Sport
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 987
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Ik heb andere dan Henk heeft. Deze geven ook een bak licht.
https://nl.aliexpress.com/item/40005944 ... 4c4dqtLNYe
Laatst gewijzigd door Marco_61 op 25 mar 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

John Knol schreef:
25 mar 2021, 07:29

Hoi Henk
Ik zag dat die lampen op alle expres 20 W per stuk zijn
Dus 40W samen dat zal geen probleem denk ik
Wij houden het in de gaten als alles goed werk gaan we allemaal aan de led😃
Deze lampen zijn echt 2 x 10 W
Bij de aanduiding wordt met 20W bedoeld het totale vermogen wat deze lamp op zou kunnen nemen.
Gebruikersavatar
John Knol
Berichten: 415
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:16
Locatie: Vlaardingen

Oké dat gaat dus helemaal goed komen
Geef je wel een seintje als die 2 koplampen
Aan doet dan doen wij in Vlaardingen het licht uit🤣🤣
MP3 300 HPE Sport
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

om even de discussie verder te verdiepen. Ik lees dus dat het 2x 10W is 6000k. volgens mij is 6000k wit koud licht dus geeft helder resultaat. Ik vraag me alleen af hoe deze 10W led zich verhoud met gloeilamp. is daar iets zinnigs over te zeggen ? ook het lumen verhaal is me niet geheel duidelijk.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 987
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Ik zal proberen het een en ander uit te leggen. Als het een beetje een 'je lult uit je nek" verhaal begint te worden, dan Zal Henk Houet mij wel corrigeren.

6000 kelvin is nog witter dan wit koud licht, want dat is 4000 kelvin. Dit is namelijk daglicht wit, dus je ziet alles veel beter in het donker.
Mijn lampen zijn 18 wat, en 2000lumen. Lumen is de lichtopbrengst. hoe meer lumen, hoe meer licht. Vroeger met de gewone gloeilampen zeiden we, ik moet een lamp hebben van 60 watt. Je wist dan wel wat de lichtopbrengst was. Nu hebben we LED, wat natuurlijk een stuk zuiniger in wattage is, dus spreken we nu van lumen.
Die 2000 lumen lichtopbrengst, kun je vergelijken met een halogeenlamp van 125 watt. Dus je begrijpt dat hier een bak licht vanaf komt. En zeker als dadelijk de 2e koplamp ook nog gaat branden. https://www.lampdirect.nl/lumen-naar-watt. Hier kun je de lumen zien icm een gewone gloeilamp. halogeenlamp, ledlamp, en spaarlamp.

Ik hoop dat een en ander duidelijker is geworden. Zoniet, dan kan Henk hier een aanvulling op geven, die zit tenslotte in dat wereldje. En dan verwijder ik mijn onzinreactie wel weer.
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi
Omdat ik topic een beetje moe begin te worden heb ik naar mijn oude dealer in de stad gebeld
De lampen die henk besteld heeft kunnen er prima in ook is de licht opbrengst groter en beter in de regen
Het doorverbinden van beide lampen kan ook mits je gewoon niet boven het vermogen komt wat de lamp nu nodig heeft
Ok wettelijk mag het allemaal
Hun doen het zelfs op verzoek en ook zo dat bij inruilen van de scooter deze met simpelweg er de draden tussen weghalen hij weer in originele staat verkeerd
Wat ik begreep werken hun met extra stekkertjes en alles word in krimpkous verpakt
Groet Martin
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Nou, Marco, je toelichting is wel goed hoor .

De LED lampen verbruiken veel minder energie dan de traditionele halogeen lampen.
Daarbij komt dat de lichtopbrengst vele malen hoger is per Watt.
Door de kleurtemperatuur van rondom de 6000K, is het nuttig effect van het licht veel groter.
We noemen dit koud wit.

Daar komt nog bij dat LED lampen veel langer mee gaan dan "gewone" lampen.

Het laten branden van beide lampen tegelijk is dan ook geen extra belasting voor het elektrische systeem van de scooter.

Het is eenvoudig om een kant en klaar kabelsetje te maken om beide lampen te laten branden.

Niks kl..ten aan de scooter, maar gewoon de stekkers van de lampen afhalen , kabelsetje op de lampen aansluiten en stekkers van de scooter ook op het kabelsetje drukken.

En klaar is kees (of Henk, Marco of wie dan ook.)

Dus niet rommelen aan de bedrading van de scooter, of op moeilijk bereikbare plaatsen solderen etc.

Ik zet hier nog wel een foto neer als ik zo'n kabelsetje heb gemaakt.
Plaats reactie