• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

LED verlichting op mijn Sym Jet14

Schroom niet en deel jouw (technische) kunsten met het forum, laat zien wat jij op jouw vervoer hebt aangepast. Inspireer jezelf en anderen!
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Vandaag heb ik mijn lampen vervangen van mijn Sym jet14.
Standaard zaten hier H4/HS1 halogeen lampen in van 35w/35w

Deze heb ik vervangen voor LED-lampen, van 10w/10w met een kleur van 6000K.

De lichtopbrengst is sterk verbetert, en past veel beter bij de dagrijverlichting, die standaard wel al met led is uitgevoerd.

Binnenkort sluit ik ze zodanig aan dat beide kanten tegelijk branden, dus dubbel dimlicht of dubbel groot licht, afhankelijk van de stand van de lichtschakelaar.

Hiervoor maak ik een klein kabelsetje, met connectoren, zodat ik geen draden hoef te knippen of iets aan de scooter hoef aan te passen.

Als ik de spullen binnen heb, zal ik een paar foto's maken van dit kabelsetje.
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi Henk
Mag ik vragen welk merk
Je leest zoveel over verschillende merken soms zijn ze al na enkele weken kapot
Alvast bedankt
Groet Martin
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Ik heb mijn lampen gekocht bij een webshop in Nederland, maar kwam erachter dat de lampen gewoon via Aliexpress te koop zijn.
Ik heb ze te duur betaald.

Hieronder een link naar ali met de lampen die ik heb geplaatst.

https://nl.aliexpress.com/i/32840271048.html
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

henkhouet schreef:
21 mar 2021, 16:43
Ik heb mijn lampen gekocht bij een webshop in Nederland, maar kwam erachter dat de lampen gewoon via Aliexpress te koop zijn.
Ik heb ze te duur betaald.

Hieronder een link naar ali met de lampen die ik heb geplaatst.

https://nl.aliexpress.com/i/32840271048.html
Bedankt zijn besteld 10 daagse levering bij ome alie tegenwoordig
Zag zelfs plaatje van sym jet erbij staan
Groet martin
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

@henkhouet

Het ziet er heel mooi uit als ze beide zijn aangesloten. Maar....Hou er rekening mee dat bij een technische controle van de overheid er een wokmelding op kan komen omdat deze niet meer aan de regelgeving geldt die uitgegeven is voor een 50cc scooter.
dit staat grotendeels op de geleverde papieren die de dealer in handen krijgt (ik ben even de naam kwijt maar het is een verklaring dat hij in de Europese unie mag rondrijden zonder extra aanpassingen).

Tevens moet je ook even kijken of de spoel dit aankan. Bij een motoruitvoering (125cc) zit een zwaardere spoel waar dit wel mogelijk is.
Ik weet dat Fabian (een ex STN) dit ook had gedaan bij zijn scooter echter is de lichtopbrengst dramatisch omlaag gegaan waardoor hij dit direct heeft terug gebracht naar originele staat. De spoel van een 50cc kon dit niet aan.

Neem niet weg dat je dit moet gaan proberen want eerlijk is eerlijk het ziet er gewoon mooier uit en juist voor de gemotoriseerde onderons is zichtbaarheid best wel belangrijk.
Ben zeker benieuwd naar het resultaat.
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Volgens de Nederlandse regelgeving is het wel toegestaan.
Verplicht is 1 lamp, toegestaan zijn 2 lampen.
Zie de link hieronder

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ts-brommer

Verder is het zo, dat het opgenomen vermogen juist afneemt, ik ga immers van een verbruik van 35 watt, naar 20 Watt ( 2 x 10 Watt ).

Ik verwacht dus zeker geen problemen hiermee te krijgen
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 851
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

geeft geen probleem met lichtopbrengst.
ik kon de lampen op dat moment niet krijgen anders had ik ze er ook al in.
ook mag het gewoon wat wet betrefd.
geen enkel probleem mooi henk !
roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi het schijnt dat je ze ook anders moet afstellen
Iemand ervaring hier mee
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

@henkhouet

Ik zou het uitprinten en altijd bij je scooter houden. Ik meen dat de regel is dat zoals hij geleverd wordt in de Europese Unie zo moet hij ook rijden zonder aanpassingen.

Hieronder iets gevonden op een forum site waarmee je technische vragen kunt stellen aan de techneuten van de politie zelf...:

We krijgen heel erg veel vragen over wijzigingen aan (snor)scooters/bromfietsen (die ik hierna gewoon in zijn algemeen scooter zal noemen).

Om meteen een heel simpel antwoord te geven op de vraag in het onderwerp: NIETS. Je mag NIETS wijzigen aan een scooter. Niet aan de verlichting, niet aan de vering, de kappen moeten erop zitten, er mogen geen uitstekende onderdelen aan zitten, je kentekenplaat moet aan de achterkant op het spatbord zitten, loodrecht (verticaal dus) op de weg etc.etc. Een scooter moet op het moment dat je erop rijdt dus identiek zijn aan een examplaar uit de winkel.
Dat gezegd hebbende weten wij ook dat heel erg veel websites creatieve zaken verzinnen en dat de wereld in strooien als zijnde de waarheid. We krijgen vragen of je blauwe led-verlichting in je koplamp mag inbouwen en als het antwoord nee is dan komt meteen de vraag, maar mag ik hem wel inbouwen dan zonder aan te hebben? Antwoord is ook nee. Mag ik hem dan in/op/aan/onder mijn scooter schroeven zonder aan te sluiten? Ja dat mag (al is het daar niet iederen over eens. Een lamp die niet is aangesloten is mijn inziens nog steeds een lamp en is ook nog steeds verlichting. Weliswaar verlichting die het niet doet maar dat is even een andere discussie, vandaar ook mijn antwoord dat dat wel mag)
Hoe kom ik nu op deze kort-door-de-bocht opmerkingen? Heel simpel.

De basis:

Elk voertuig in Nederland welke voor gebruik op de openbare weg wordt toegelaten, wordt gekeurd. Dat gebeurt middels een typegoedkeuring. Simpel gezegd: stel dat Yamaha morgen een nieuwe scooter op de markt wil brengen, type City123, dan wordt 1 scooter van het merk en type Yamaha City 123 gekeurd door de Rijkdienst voor Wegverkeer(RDW). Die keuren dus een standaard scooter.

Vervolgens kijkt de RDW of de scooter voldoet aan alle eisen zoals bij de wet gesteld en keurt vervolgens deze scooter op type goed. Met andere woorden, alle scooters van het type Yamaha City123 mogen vanaf dat moment op de openbare weg rijden.

Waar staat nu exact in de wet beschreven waaraan deze scooter aan voldoet?
In de Regeling Voertuigen.

De Regeling Voertuigen heeft, voor elk type voertuig, een apart onderdeel waarin exact de permanente eisen staan vermeld. Ik zal me in dit geval beperken tot hoofdstuk 5 - Permanente Eisen - Afdeling 6 (artikelen 5.6.0. - 5.6.95).


Dus als ik alles goed heb gelezen mag het pas als je hem opnieuw ter keuring aanbied bij de RDW en daar specifiek op je kentekenbewijs laat registreren dat je je verlichting na keuring is aangepast en goedgekeurd.

Neemt niet weg dat ik je gelijk geeft en dat het er mooi uitziet hoor. Maar als je onderweg een overijverige politie beambte ziet die volledig op zijn strepen staat en er is niets geregistreerd over veranderingen aan je scooter dan is er een mogelijkheid dat er een wokmelding op je kenteken komt. Die mogelijkheid is er gewoon dus.
Natuurlijk snap ik dat het op de overheid website staat en dat het mag máár het mag pas als hij zo is geleverd en goedgekeurd is door de Europesche Unie.
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
martin66
Berichten: 462
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:00

Hoi
Dit word toch niet weer een 2 de achterveertopic :D
Ik had gisteren een link neergezet op het forum die vrij helde was
Denk dat dit voldoende licht op de zaak moet geven
Groet martin
Plaats reactie