• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Vakantie 2021 de grote Sissi tour

Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 922
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 18


Vanochtend was ik al om half 6 wakker. Ik had een ontzettende dorst, dus ben ik mijn bed uitgestapt om een glas water te gaan drinken.
Normaal probeer ik in het buitenland geen kraanwater te drinken, maar ik kon hier nu niet aan een fles water komen.
Nadat ik mijn dorst enigszins gelest had ben ik weer even op bed gaan liggen. Het zal wel nadorst van het eten zijn geweest.

Toen om 7 uur mijn alarm afging ben ik de douche ingegaan. Dit hotel is beslist minder luxe dan de andere hotels die we gehad hebben, met uitzondering van het hotel in Koblenz.
Het bed was prima, maar verder was het niet bijzonder. Er was maar een stopcontact om de telefoon op te laden, maar ik moet ook mijn horloge opladen, en de communicatieset van mijn helm.
Het ontbijt was voldoende, maar de koffie was ronduit slecht. Zo slecht, dat ik hem heb laten staan.

Toen we in de ochtend buiten kwamen om onze spullen weer op te bergen, scheen weliswaar de zon, maar er stond een hele harde wind, en het was erg koud.
Mijn temperatuurmetertje gaf 8 graden aan.
Dus heb ik mijn dikke leren jas maar gepakt, om die aan te doen op de scooter.

Kees had ook behoorlijk last van de kou, en zelfs met mijn dikke jas aan, voelde het onbehaaglijk.
Daarom hebben we bij de eerste stop , na 30 kilometer, toen Kees zijn uitlaat wilde controleren, maar direct onszelf warmer aangekleed.
Kees deed zijn regenjas extra aan, en ik heb eerst een vest aangedaan, en daarover heen mijn dikke jas.
En omdat het er alweer erg bewolkt uitzag, heb ik hierover ook mijn complete regenpak aangetrokken.

Al snel begon het te regenen, maar gelukkig stelde dit niet veel voor, en zette het niet door.
De wind is wel gebleven, de hele dag, wat ervoor zorgde dat de snelheid enorm omlaag ging.
Als de weg wat oplopend was, kon de scooter van Kees het maar moeilijk aan, zodat ik steeds verder van hem weg reed.
Telkens stopte ik dan, of hield lange tijd in, totdat hij weer bij was.
Voor het overige verkeer was dit wel behoorlijk hinderlijk, want inhalen gaat niet altijd even gemakkelijk.

Rond het middaguur zijn we gestopt bij een KFC restaurant voor een kop koffie.
Allebei hadden we het koud tot op het bot.
Niet eerder heb ik het in een vakantie meegemaakt dat het extreem nat, extreem heet, maar ook extreem koud was, in een en dezelfde week.
En omdat ik zo ingepakt was, kwam er van stoppen om foto's te maken al niet veel meer terecht.

We reden dan ook op een hoogte van meer dan 600 meter, en door de open vlakten had de wind vrij spel.
Pas later in de middag, zo rond 3 uur was de temperatuur opgelopen naar 12 graden. Nog steeds koud, maar als er zo nu en dan een zonnestraal kwam, voelde dat een stuk beter aan.

Tijdens de reis kwamen we door het paatsje Chotesov, waar een klooster staat.
Dit klooster dateert uit 1202, en is vanaf 1950 gebruikt door het Tsjechische leger, zoals ook vele andere kloosters door de staat gebruikt zijn.
In 1991 werden veel kloosters terug gegeven aan de orden en congregaties en zo ook dit klooster.

Het eigendom van dit klooster is nu verdeeld tussen de zusters van de orde en de gemeente.
Maar geen van beiden hebben geld om dit klooster te renoveren.
Vandaar dat men op zoek is naar buitenlandse investeerders, maar die zijn moeilijk te vinden.
20210817_122710.jpg
20210817_122710.jpg (4.3 MiB) 5839 keer bekeken
Zo is de onderhoudsstaat van het klooster van Kladruby ook erbarmelijk slecht.
Maar hier is een aanvang gemaakt met de renovatie.

612664395a40232133447d33247d383335353735313436.jpeg
612664395a40232133447d33247d383335353735313436.jpeg (385.96 KiB) 5839 keer bekeken
20210817_125829.jpg
20210817_125829.jpg (3.47 MiB) 5839 keer bekeken
20210817_130011.jpg
20210817_130011.jpg (2.42 MiB) 5839 keer bekeken
20210817_130146.jpg
20210817_130146.jpg (2.17 MiB) 5839 keer bekeken
20210817_130343.jpg
20210817_130343.jpg (3.47 MiB) 5839 keer bekeken
20210817_130352.jpg
20210817_130352.jpg (3.61 MiB) 5839 keer bekeken
Het Benedictijnenklooster van Kladruby is één van de oudste Tsjechische kloosters. Het is gesticht in 1115.
In 1712-1726 is het herbouwd door de Italiaanse architect Santini, die het een barok-gotisch uiterlijk gaf dat nergens buiten de Bohemen te zien was.

De architect heeft de torens van de kerk laten slopen en heeft ze door een hoge koepel afgesloten met een lantaarn met een gouden vorstenkroon. Deze symbliseert de stichter van de kerk:
Premysliden vorst Vladislav I, die in de kerk begraven ligt.
De Onze Lieve Vrouwe kerk is in 1726 afgebouwd.

's-Middags hebben we nog even bij een bakkerij koffie gedronken met een klein hapje erbij.
Na een vermoeiende reis waren we om 5 uur bij ons hotel, waar rondom het hotel alle straten opengebroken zijn, waardoor het hotel moeilijk bereikbaar is.
En,.......zoals de pech ons wel vaker achtervolgt, was het restaurantgedeelte gesloten.
Maar volgens de hotel-eigenaar waren er 3 restaurants een kleine 300 meter verderop, de weg naar boven.

Gelukkig zijn we met de sooter gaan kijken, want ze waren alle 3 dicht.
Uiteindelijk zijn we terug gereden naar een dorp waar we op de heenreis doorgekomen waren, en hebben hier vietnamees / japans / chinees gegeten. Niet duur, wel lekker.

Morgen vertrekken we alweer naar het volgende hotel, weer wat dichter bij Nederland.

Tot morgen
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 857
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Opmakend uit jullie verslag.
Een deprimerende dag.
Ik hoop op beter weer en omstandigheden!
Tot vanavond!
Roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

Zo dat is inderdaad behoorlijk fris op de scooter met 8gr kou. vaak lager dan dit dan gebruik ik meestal mijn winterhandschoen maar om deze in de zomer meenemen op een vakantie zou ik inderdaad niet doen...tenslotte is het nog steeds zomer.
maar goed succes met jullie terugtocht.
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 922
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 19

Gelukkig heb ik een goede nachtrust gehad.
Ik had het alarm van mijn telefoon niet nodig om wakker te worden, want het biologische klokje zorgde ervoor dat ik iets voor 7 uur klaarwakker was.
Even lekker gewassen, en meteen naar de scooter gegaan om de spullen op te bergen.
Kees stond ook al bij zijn scooter, en had alles al van zijn kamer meegenomen, zodat hij na het ontbijt niet meer terug op zijn kamer hoefde te zijn.
Ik had mijn jas en helm nog binnen liggen, en wilde na het ontbijt nog even van het toilet gebruik maken.
Dat scheelt tenslotte allemaal gewicht, wat de scooter niet mee hoeft te sjouwen.

Het weer was beroerd.
We zaten daar op een hoogte van 760 meter, en de mist hing dan ook dik tussen de bomen.
En natuurlijk ook weer erg fris, 9 graden.
20210818_073932.jpg
20210818_073932.jpg (2.17 MiB) 5659 keer bekeken
20210818_074004.jpg
20210818_074004.jpg (3.41 MiB) 5659 keer bekeken
Nu is dit ook een skigebied, maar ik had niet verwacht dat het wintersportseizoen al in augustus zou beginnen.
En toen we na het ontbijt dan eindelijk klaar waren om te vertrekken, begon het tot overmaat van ramp ook nog te regenen.
Gelukkig hadden we al besloten om het regenpak aan te trekken.

Na een half uurtje werd het alweer droog, en omdat de eerste 15 kilometer we alleen maar aan het afdalen zijn geweest, zat het tempo er flink in. Zelfs de kou viel wel mee.
Wel moesten we goed oppassen voor het natte wegdek, om niet in een slip te raken.

Zoals we de laatste dagen ook al gedaan hadden, stopten we tussendoor telkens om te kijken of de bouten van de uitlaat-reparatie nog vast zaten.
Tijdens een van deze stops had ik de gelegenheid om een foto te maken van het kasteel Plassenburg bij Kulmbach.

20210818_094903.jpg
20210818_094903.jpg (2.9 MiB) 5659 keer bekeken

Een eerste bouw van dit kasteel dateert van 1135 en is waarschijnlijk gesticht door graaf Berthold II van Andechs.
Het werd verwoest in 1554, tijdens de tweede markgraafoorlog.
Een markgraaf was de middeleeuwse titel voor de militaire commandant, die was aangesteld om de verdediging van een van de grensprovincies van het Heilige Roomse Rijk te handhaven.

Later is het herbouwd en werd het een enorm bolwerk en tevens paleis.
Tegenwoordig is het een museum en wordt het gebruikt voor culturele evenementen.

Vandaag kwamen we ook veelvuldig voor afgesloten wegen te staan, waarbij omleidingen niet altijd aangegeven waren.
Hierdoor zijn we wel wat tijd verloren aan zoeken naar andere geschikte routes.

En dan was er toch steeds die dreiging van een enorme stortbui.
Want het zag er niet best uit in de richting die wij uit moesten.

20210818_142034.jpg
20210818_142034.jpg (3.75 MiB) 5659 keer bekeken
20210818_142045.jpg
20210818_142045.jpg (2.64 MiB) 5659 keer bekeken

We hebben geluk gehad dat we de buien net niet over ons heen hebben gehad, en na wat omrijden, stonden we toch rond half 5 bij ons hotel.
Het is een "authentiek" hotel in Alsfeld, een dorpje wat vol staat met vakwerkhuisjes.
Kees en ik hebben allebei een kamer in de dependance van het hotel, aan de overkant van de straat.

De kamers zijn allebei een grote teleurstelling.
We hebben natuurlijk prachtige hotels gehad, deze vakantie, maar hier heeft de tijd stil gestaan, zowel wat betreft het interieur, maar ook wat betreft het onderhoud.
De deur van mijn kamer loopt aan over de vloerbedekking, zodat je je gewicht in de strijd moet gooien om hem open of dicht te doen. Gelukkig heb ik behoorlijk wat gewicht, zodat dit geen probleem is.
De douche lijkt op een badkuip, die rechtop is gezet en de ruimte van de "badkamer" is klein.
De verlichting op de kamer is koud en kil, en er heerst totaal geen sfeer.
Gelukkig is het maar voor 1 nacht.

20210818_173504.jpg
20210818_173504.jpg (1.06 MiB) 5659 keer bekeken
20210818_173514.jpg
20210818_173514.jpg (982.6 KiB) 5659 keer bekeken
20210818_173549.jpg
20210818_173549.jpg (955.27 KiB) 5659 keer bekeken
20210818_173610.jpg
20210818_173610.jpg (1.28 MiB) 5659 keer bekeken

Dit ziet er heel anders uit dan op de foto's die ik gezien heb op internet, toen we de boekingen gemaakt hebben.

Morgen moeten we nog 280 kilometer rijden naar het laatste hotel van deze vakantie.
Dat schijnt wel een mooi hotel te zijn, en als klap op de vuurpijl komt Marco daar ook naar toe.
Dat maakt het toch een speciale dag.

Dit betekent dat ik het laatste verslag pas van huis zal maken, dus...............

Tot over 2 dagen.
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Nou een fijne ontmoeting met Marco en nog een fijne thuisreis.
Tot nu toe erg genoten van de vele foto's en de mooie verslagen van onze "reisgids" Henk :mrgreen: Dus nog een paar fijne dagen toegewenst.
Groeten Peter.
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Bedankt voor elke regel en foto die je hebt geplaatst .Ik heb er van genoten . En met mij vele denk ik.
Marco een paar uurtjes terug nog gesproken en die is op weg naar jullie .geniet mannen .groetjes gerard
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mei 2020, 18:02
Locatie: Helmond

Henk en Kees,

Ik heb weer genoten van het reis verslag die vergezeld waren van mooie foto's.
Het is weer een heel avontuur geweest zeker met de pech Kees , Henk je bent echt een Macgyver :mrgreen: :mrgreen: .
Marco heeft zich gisteren bij jullie aan gesloten om toch nog even samen met jullie te genieten en de reis terug naar Nederland jullie te begeleiden .
Jullie zullen wel heel wat te kletsen gehad hebben .
Goede reis het laatste stukje naar huis,
En wederom bedankt voor het vette reis verslag
Kymco New Dink van september 2011 58783 km op de teller
Sym Jet 14 Euro 5 van april 2021 398 km op de teller
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 922
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dag 20 en de reis naar huis

Het was een onrustige nacht, omdat ik niet lekker lag in bed.
Toch ben ik uitgerust genoeg om de lange rit vandaag te gaan maken, en om toch nog een avond door te brengen met mijn vrienden.
Want, zoals al gezegd, Marco komt ook naar het hotel, en dan zullen we best een leuke avond met z'n drieën beleven.

Voor alle zekerheid trekken we maar meteen de regenkleding aan, want als we naar de donkere luchten kijken, kunnen we er op wachten tot het gaat regenen.
Ik had al besloten om vandaag niet te veel foto's te maken. omdat ik graag op wilde schieten.
De route die we gingen rijden, was in mijn gedachten een prachtige route, die ons telkens weer naar boven zou leiden in de bergen, om dan weer een mooie afdaling te kunnen maken.
Maar door het slechte weer pakte dit toch heel anders uit.
Het klimmen ging moeizaam, en de afdalingen moesten voorzichtig genomen worden, in verband met het natte wegdek.

We kwamen soms langs stukken bos, die geheel gekapt werden, en waar een grote kaalslag had plaats gevonden.

20210819_124222.jpg
20210819_124222.jpg (7.8 MiB) 5406 keer bekeken
20210819_124242.jpg
20210819_124242.jpg (8.58 MiB) 5406 keer bekeken
20210819_124251.jpg
20210819_124251.jpg (6.69 MiB) 5406 keer bekeken
Rond 11 uur wilde we wel even een kop koffie drinken, dus toen we een bakkerij zagen, stopten we voor een lekker bakkie.
Maar helaas, hier was geen gelegenheid meer om binnen een bakkie troost te nemen, zodat we weer op de scooter stapte, om verderop te gaan kijken.
Gelukkig was er nog een Konditorei in het dorp, waar we wel konden zitten, en we hebben ons dan ook extra verwend door er een groot stuk gebak bij te nemen.

Terwijl we binnen zaten, begon het opnieuw te regenen, maar na een half uurtje werd het droog, en konden we weer vertrekken.

Kees had nog even pech met zijn spiegel, want na een korte stop, waarbij ik mijn navigatie in plastic had verpakt, was de linker spiegel van zijn scooter los gekomen.
Gelukkig had Kees een bahcosleutel bij zich, waarmee hij hem weer vast kon zetten, maar daarvoor moest de buddy open, die hij zojuist met veel moeite dicht gekregen had.
Het afsluiten van de buddy bij de scooter van Kees ging soms niet soepel, omdat er twee banden onder de buddy doorzaten, waaraan de zijtassen hingen die Kees gebruikte voor zijn vakantie.
Hij had er al met zijn vuist hard op geslagen om de buddy te sluiten, en was blij dat hij dicht zat.
Het ergste was eigenlijk nog, dat de bahcosleutel niet in de buddy lag, maar in de topkoffer, zodat hij voor niks de buddy weer had opengemaakt.

Toen hij opnieuw de buddy probeerde dicht te doen, en dit niet lukte, riep hij boos "verdomme, waarom heb ik dit nou altijd"? , waarop ik zei :
Kees, ik doe 's-morgens altijd een schietgebedje, en vraag of alles goed mag gaan die dag, en als jij dat niet doet kunnen dit soort dingen gebeuren.

Verder is de reis goed verlopen, tot we in Keulen kwamen.
Hier was het zo verschrikkelijk druk, en hier hebben ze zoveel verkeerslichten, dat het ons anderhalf uur gekost heeft om een paar kilometer af te leggen. Erg frustrerend, en er leek geen einde aan te komen.
Gelukkig was het droog, en niet koud meer, anders was het helemaal afzien geweest.

Hoe je ook iets pland, aan dit soort dingen denk ik nooit.
Als ik weer eens een route moet maken, blijf ik wel weg uit grote steden, liever een paar kilometer meer, dan stapvoets door een stad.

Uiteindelijk kwamen we aan in Wegberg, waar Marco al aan de kant van de weg stond te zwaaien naar ons, om een plaats aan te wijzen waar we onze scooters neer konden zetten.
Wat een warme ontvangst.
In de ochtend was Marco eerst bij zijn vader in Helmond geweest, want die was op deze dag jarig.
Daarna is hij doorgereden naar dit hotel in Wegberg.

Toen we ingecheckt hadden, zijn we met z'n drieën naar een Kroatisch restaurant gegaan in het centrum van Wegberg, en hebben daar heerlijk zitten eten en drinken.
Pas rond 10 uur, toen de zaak ging sluiten, zijn we terug gelopen naar het hotel.
Het was echt een avond van lol en genieten.

Toen we de volgende ochtend het ontbijt hadden gehad en onze kamers betaald hadden, was het tijd om afscheid te nemen.
Kees vertrok via de kortste route naar Nijverdal, en Marco en ik zouden samen naar Reusel rijden, waar Marco woont.

In een berichtje liet Kees weten dat hij goed thuis was aangekomen, en dat er een leuke tekening voor hem was opgehangen.
IMG-20210820-WA0000.jpg
IMG-20210820-WA0000.jpg (679.99 KiB) 5406 keer bekeken
Marco en ik hebben nog even in België aan de koffie gezeten, nadat we vier keer in Nederland bij een café-restaurant hadden gestaan, die allemaal gesloten waren.
Hier kwam er een motorrijder voorbij wandelen, die zijn verbazing en waardering uitsprak voor de onderneming die wij hadden gedaan.
Hij had nog nooit zijkoffers op een scooter gezien, en dat trok zijn aandacht.
Maar al snel ging het gesprek over de grote afstanden die wij soms met onze scooters afleggen.

Rond 1 uur in de middag kwamen we aan in Reusel, en na nog aan de koffie gezeten te hebben bij Marco, ben ik om 3 uur vertrokken naar Den Bosch, om even mijn zus gedag te zeggen.
En toen was het tijd om het laatste stuk af te leggen, de resterende 120 kilometer naar Hoofddorp.

Onderweg heb ik snel nog een broodje gegeten, maar om half 9 stapte ik thuis binnen.
Het is een lange reis geweest.
20210730_161157.jpg
20210730_161157.jpg (3.24 MiB) 5406 keer bekeken
20210820_203303.jpg
20210820_203303.jpg (3.41 MiB) 5406 keer bekeken
Ik heb in 21 dagen tijd 3775 kilometer afgelegd.
Ik ben in 12 verschillende hotels geweest, en heb 1 nacht bij mijn zus mogen slapen.
Ik ben door 6 andere landen gereden.

Het was een prachtige reis, al zat het weer niet altijd mee, en heeft mijn vakantiemaatje pech gehad met zijn scooter.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties, en jullie medeleven.
Tim en Dennis van Allbike in Zaandam, heel veel dank voor het perfecte onderhoud en de goede afstellingen van mijn scooter.

Kees, bedankt voor je gezelschap en inbreng, ik heb genoten.

Maar een speciaal woord van dank aan Marco, die de grote initiatiefnemer was voor deze tour, die zoveel voorbereidingen met mij gemaakt had, en die door omstandigheden niet mee kon.

Tot ..........?????
Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jul 2020, 14:07
Locatie: DE RIJP

mooi verslag en mooie route, mocht je ooit een reis plannen naar moskou dan ga ik graag mee.

Bouke
Kymco xtown 300i, 2018
Sym joymax z 300i, 2019
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 537
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Prachtige verslagen van deze reis het is zeer de moeite waard geweest om dit te volgen, dank hiervoor.
Nu is het voor jullie zelf en de scooters tijd om bij te komen.
Gr Hans.
Plaats reactie