• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Vakantie 2020 de "Grand Tour Germania""

Gebruikersavatar
vulneratos
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 jun 2020, 14:27
Locatie: Soesterberg

Tja....Als ik zo die foto bekijkt dan kan ik alleen maar zeggen "wat wil men nog meer met zo'n ontbijt"
Prachtig.....
Heavy User 2013
Heavy User 2018
Dagrecord: 857km
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 925
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Maandag 27 juli.

Na een goede nachtrust was het om 8 uur tijd om de bagage weer op de scooters te pakken, en nog even te genieten van de goede zorgen van het hotel, in de vorm van een goed ontbijt.

Dit hotel (Gasthaus Stroh in Buchholz) is een echte aanrader. De prijs is met 52 euro per nacht aan de lage kant, maar de kamers, het ontbijt, maar zeker de maaltijden van de menukaart zijn perfect, en heel betaalbaar.

20200726_175052.jpg
20200726_175052.jpg (3.44 MiB) 2721 keer bekeken

Om 9 uur zaten we op de scooters, om een lange rit van 227 km te maken naar Fulda. Het was goed reisweer, een flauw zonnetje, met een lekkere temperatuur, en natuurlijk droog.
De route liep via Bad Marienberg, Sinn, Wetzlar en Giessen, verder door het Lauterdal naar Fulda.
We hadden hier een kamer geboekt in, wat wij dachten, een voormalig klooster. Na een voorspoedig eerste stuk gereden te hebben zijn we bij een plaatselijke konditorei in Sinn gestopt voor een stukje gebak met een kop koffie.

20200727_114102.jpg
20200727_114102.jpg (4.15 MiB) 2721 keer bekeken


Wat is het toch telkens een gedoe met die mondkapjes op en af. Hier in Duitsland zijn ze er (gelukkig) erg gedisciplineerd in.
Overal waar je even gaat zitten op een terras of in een restaurant moet je een formulier invullen, wie je bent en waar je woont, zodat je terug te vinden bent als er ergens toch iemand je benaderd heeft die corona-verschijnselen heeft.

De wereld is sinds maart ontzettend veranderd, en het is te hopen dat er een tijd terugkomt, dat we weer normaal met elkaar om kunnen gaan.

Na onze kleine pauze hebben we onze rit verder voortgezet. Het gebied is behoorlijk heuvelachtig, zodat we met onze scooters vaak moesten klimmen, en daarna weer konden dalen.

IMG-20200728-WA0030.jpg
IMG-20200728-WA0030.jpg (1.62 MiB) 2721 keer bekeken

Al sinds zaterdagmiddag heb ik een probleempje met mijn scooter, hij lijkt soms in te houden, alsof hij niet volledig op toeren kan komen. Daardoor wil het klimmen niet zo goed lukken als voorheen, wat nogal eens zorgt voor een flinke rij auto’s achter ons.
De scooter van Marco heeft dit probleem totaal niet, maar Marco blijft trouw achter me rijden, en laat dus gewoon zo nu en dan het gas los.
Als ik bergafwaarts ga, dan komt de scooter wel op toeren, en rijd hij verder gewoon goed.
We weten allebei niet wat het is, en kijken het nog maar even aan.
Ook had ik al een paar keer op een hobbelige weg de pech dat mijn navigatie uit zijn bevestiging getrild was. Gelukkig bleef hij telkens hangen aan de voedingskabel, maar dit moest wel opgelost worden.

IMG-20200728-WA0020.jpg
IMG-20200728-WA0020.jpg (1.01 MiB) 2721 keer bekeken

Dus zijn we even bij een bouwmarkt gestopt, en hebben lijm gekocht om de steun vast te lijmen. De navigatie kan nog steeds wel verwijderd worden , maar is niet meer draaibaar.
Lostrillen doet hij in ieder geval niet meer.

Daar kwamen we achter, toe onze Garmin ons over een bospad stuurde, niet geasfalteerd, maar alleen voorzien van losse steentjes.
De scooters werden compleet door elkaar geschud, en wij zelf moesten al onze stuurmanskunst gebruiken om niet onderuit te gaan. Dit stukje route had ik niet goed gepland.

IMG-20200728-WA0021.jpg
IMG-20200728-WA0021.jpg (1.83 MiB) 2721 keer bekeken

Uiteindelijk kwamen we aan in Fulda, en zagen het klooster al liggen. Omgeven door grote, hoge muren. Wij zochten de ingang, maar konden die niet vinden. Twee keer zijn we voor zover mogelijk rond het klooster gereden, wat een beste opgave was, want de wegen erom heen zijn behoorlijk steil.
Uiteindelijk blijkt dat we voor de ingang gestaan hebben, maar het niet in de gaten hadden.

Omdat we het niet konden vinden, hebben we de scooters geparkeerd, en zijn we lopend gaan zoeken waar we moesten zijn. Het bestijgen van die steile wegen was een complete aanslag op het lichaam, wat was dat zwaar.
Zelfs een klein stukje gaf al een verzuring in de benen. Toen we de ingang hadden gevonden, (zoals gezegd hadden we al een keer voor de deur gestaan) moesten we weer terug lopen om de scooters met onze bagage te halen.
Naar beneden gaat gemakkelijker, maar je voelt het wel in je kuiten.

Hoe komt dit nu ?

Wij zochten natuurlijk naar een bord waarop het hotel wordt aangegeven, of andere aanwijzingen die naar het hotel verwijzen. Maar,…………..dit is geen voormalig klooster, dit is een klooster wat nog steeds in gebruik is als klooster. Hier leven, werken en wonen nog steeds bruine paters van de orde der Franciscanen.
Let op, het woord bruin slaat op de kleding van de Fransiscanen, een heel simpel bruin kleed, met hierom heen een touw. (koord)

Dit klooster is voor een deel onder andere in gebruik als congrescentrum, en ook voor een deel als hotel. Verder is er een kloostertuin, een kapel, een begraafplaats voor de overleden broeders, maar ook een cafe en een bijbehorend terras. Dit cafe-restaurant was helaas gesloten tijdens ons verblijf.

DSCN0214_1.JPG
DSCN0214_1.JPG (826.91 KiB) 2721 keer bekeken
In de kloostertuin stond een soort partytent waar toevallig hoog bezoek was. Wij hadden de eer om met de Pauselijke Hoogheid op de foto te mogen.
IMG-20200728-WA0033.jpg
IMG-20200728-WA0033.jpg (678.39 KiB) 2721 keer bekeken
DSCN0219.JPG
DSCN0219.JPG (654.67 KiB) 2721 keer bekeken
Na het inchecken, en de spullen boven brengen, naar de 3e verdieping, en natuurlijk geen lift die we konden gebruiken, moesten we nog ergens gaan eten.
DSCN0208_1.JPG
DSCN0208_1.JPG (516.82 KiB) 2721 keer bekeken

We hebben iets gezocht op google, en kwamen op het idee om Doner te gaan eten.

Er zat een Doner restaurant op een kleine 1200 meter vanaf het klooster, dus we gingen lopen. Gelukkig liepen de straten grotendeels allemaal schuin af naar beneden, zodat we niet al te veel moeite hadden met lopen.
Wel had ik het gevoel dat het restaurant iets verder weg was dan wat google ons liet zien.
Toen we aangekomen waren, zagen we ook weer niet direct het restaurant. Dat komt omdat de term restaurant veel te veel eer is voor deze zaak.
Een verlaten tankstation, waar de pompen weggehaald zijn, de overkapping staat er nog, en het vroegere hokje waar je af moest rekenen, was nu het restaurant.
We hadden het nooit gevonden, als er niet een paar tafeltjes buiten hadden gestaan, waar mensen zaten te eten.

Geen sterren-restaurant dus, maar de Doner-schotels die we bestelden waren heerlijk. Volop lekker vlees, patatjes, en een smakelijke salade.
En dat alles voor de prijs van nog geen 9 euro, inclusief het blikje cola.
Zo kan je nog eens goedkoop uit eten.

20200727_183534.jpg
20200727_183534.jpg (3.34 MiB) 2721 keer bekeken
Daarna zijn we naar een biergarten gelopen, om nog even een biertje en koffie te drinken. De temperatuur was echt lekker, rond de 26 graden, en dan is het perfect om buiten te zitten.
IMG-20200728-WA0002.jpg
IMG-20200728-WA0002.jpg (1.06 MiB) 2721 keer bekeken

Maar toen terug naar het klooster. Alle straten liepen nu dus schuin omhoog, en dat voel je.
Een volle buik, geen conditie, warm weer, en ploeteren om boven te komen.
Dan lijken 1200 meter ineens wel 12 kilometer. We zijn er natuurlijk wel gekomen, en hebben op het terras van het klooster nog heerlijk buiten gezeten, en hebben genoten van de hoge temperaturen.

Vanaf het klooster kun je over de stad Fulda kijken, en zo waren we toevallig getuige van een brand in een plastic verwerkende fabriek.
Vlammen hebben we niet gezien, maar wel een enorme rookontwikkeling.

IMG-20200728-WA0034.jpg
IMG-20200728-WA0034.jpg (1.41 MiB) 2721 keer bekeken
20200727_211636.jpg
20200727_211636.jpg (2.14 MiB) 2721 keer bekeken

Om 11 uur zijn we naar onze kamers gegaan, voor een verdiende nachtrust.

Morgen reizen we verder naar Neurenberg, en slapen we in een hotel in de binnenstad.

We houden jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Wat een mooie verhalen weer van jullie reis en de prachtige foto's maken het compleet.
Ja en eigenlijk moet je voor dat je op reis gaat maar even de sportschool bezoeken om de conditie op pijl brengen (Wat zeg ik nu weer :D ) zeg ik uit volle borst hahahah.
Ik zie het aan de foto's goed eten en drinken dat is ook belangrijk en de rust die jullie nemen petje af en ik lees graag de andere verslagen.
Groetjes van uit het Haagje Marco en henk.

Harry
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Weer een super mooi verhaal met prachtige foto.s .Tja de mondkapjes .Ik ben in het begin van de corona uitbraak opgevoed door de Portugese en Spaanse mensen om mij heen
Vandaar dat ik jullie er een mee heb gegeven wetende hoe het in Duitsland gaat en de boetes die er op staan .doe niet stoer en denk niet mij gebeurd niets
Een kuchje van een ander is genoeg .geniet van de tour .de mooie dingen en van de aanwezigheid van je maatje . Geniet van het leven en kom veilig weer thuis .groetjes mannen
Gebruikersavatar
Proudborough
Site Admin
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 apr 2020, 10:56
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Pracht verslag weer Henk! Hopelijk hebben jullie de Fransicanen de groeten van mij gedaan. Ik ben er immers naar vernoemd met Franciscus als naam :D
"Not all those who wander are lost" - J.R.R. Tolkien
AGM CafeRacer lux. Aug 2016 0km - Aug 2017 6401km
Kymco G-Dink Juli 2017 200km - Jan 2020 25000km Dagrecord=369.1km (G-Dink)
Sym Fiddle 2 Feb 2020
Renault Clio3 Diesel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 538
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Wederom leuk om te lezen.
Dat het voor de scooter van Henk moeite kost snap ik wel ;) , is niet fijn maar uiteindelijk komen jullie er wel.
Uit het verslag blijkt dat het ook goed is om even flink de benen te gebruiken.
Zit nu al uit te kijken naar het volgende verslag.
Doe voorzichtig en geniet van de reis samen.
Hans
Reyn Schuurmans RIP
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:17

Mooie verslagen en foto's. Altijd een genot om te lezen.
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Ik geniet óók mee van de verslagen en de foto's van jullie reis.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 925
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dinsdag 28 juli.

Vandaag staat er weer een reisdag in onze planning. We gaan naar Neurenberg, naar hotel Avenue, midden in de oude binnenstad.
We worden gewekt door de zware kerkklokken van de kapel, die om precies 7 uur beginnen te luiden.

Het ontbijt konden we buiten op het terras geserveerd krijgen, waar we onder een parasol plaats namen, en op onze wenken werden bediend.
IMG-20200728-WA0005.jpg
IMG-20200728-WA0005.jpg (1.12 MiB) 2985 keer bekeken
Na een paar minuten kregen we gezelschap van een kleine maar irritante wesp, die, ondanks dat hij niet had gereserveerd, kwam mee-eten.

Waarschijnlijk omdat wij hem verschillende keren probeerden weg te jagen, is hij kwaad geworden, en heeft zijn familie erbij gehaald, zodat het in een mum van tijd vol zat met wespen, die bezit namen van onze vleeswaren, kaasjes en zoetigheid.
Dus hebben we ons ontbijt snel ingekort, en zijn na het afrekenen snel vertrokken.

Het beloofde weer een prachtige dag te worden, waarbij we in korte tijd een behoorlijke afstand hadden afgelegd. Het was hier minder heuvelachtig, en hoewel we soms best wel moesten stijgen, haalden we toch een gemiddelde snelheid van 48 km per uur. Niet slecht voor een 50 CC scooter.

Onderweg kwamen we door een pittoresk dorpje, met een heuse toegangspoort, en veel vakwerkhuizen. Dit was voor ons wel even een fotomoment, wat we niet voorbij konden laten gaan.

DSCN0222.JPG
DSCN0222.JPG (588.58 KiB) 2985 keer bekeken
DSCN0228.JPG
DSCN0228.JPG (796.06 KiB) 2985 keer bekeken
DSCN0233.JPG
DSCN0233.JPG (796.99 KiB) 2985 keer bekeken
DSCN0231.JPG
DSCN0231.JPG (785.41 KiB) 2985 keer bekeken


We hadden besloten om in Bamberg koffie te gaan drinken. Bamberg is een gemiddelde stad in Duitsland, met zo’n 75000 inwoners.
Nadat we de scooters hadden geparkeerd, zijn we een stukje gaan lopen, (met de nadruk op stukJE) , en zijn we neergestreken op een terrasje.
Het was alweer rond 12 uur, en Marco vond het wel een goed idee om maar iets te gaan eten.
Niet verkeerd natuurlijk. Het werd voor Marco een grote currywurst met patat en ik ging voor een pizza.

IMG-20200728-WA0001.jpg
IMG-20200728-WA0001.jpg (845.25 KiB) 2985 keer bekeken

Ondertussen had ik nog contact met de hoofdredacteur van het sooterblad, de “Scooter&Bikexpress”. Marco en ik waren erg blij om te horen dat onze verhalen te zijner tijd, weer in dit mooie blad gepubliceerd worden. Wij kunnen iedereen aanraden om dit blad te lezen.

Daarna wilden we in een keer door naar Neurenberg, dat was nog een kleine 70 km te gaan.
En zoals dat wel vaker gebeurt is, ging de weg ineens over in een autoweg. Omdat we de hele vakantie nog geen politieauto gezien hadden, besloten we het erop te wagen, en zijn gewoon doorgereden.
Gelukkig was het maar een stuk van ongeveer 3 km, dus dat viel nog wel mee. Maar na een tijdje stonden we opnieuw voor zo’n dilemma, maar nu stond het bord keurig voor bij de oprit van deze autoweg.
We zijn doorgereden, dit was een 2 x 2-baans weg, maar het voelde niet prettig. Met vol gas, ruim 56 km per uur op de GPS, zijn we doorgereden, maar ik was blij toen we er vanaf konden.

Neurenberg zelf is een drukke stad, waar op veel plaatsen aan de weg gewerkt wordt, en het niet opschiet om er doorheen te komen. Toch stonden we om 4 uur bij ons hotel, en hebben ingecheckt.
De scooters staan gewoon op de stoep in een drukke winkelstraat. Hier lijkt het wel of er niemand probeert om een scooter te stelen, want die Duitse scooters staan ook alleen maar op stuurslot.
Nadat we een heerlijke douche genomen hadden, zijn we een voetgangersgebied ingelopen, en hebben op een terrasje wat gedronken. Dit keer geen alcohol, maar een verfrissende cola. Na een uurtje zijn we wat verder doorgelopen en hebben wat gegeten.
We merkten allebei wel dat we behoorlijk moe waren, en besloten om maar eens op tijd naar onze kamers te gaan. Voor morgen staat er namelijk een excursie door Neurenberg op het programma, en daar zullen we weer een paar kilometertjes gaan lopen.
Het gaf mij de mogelijkheid om nog even aan ons verslag te werken, en daarna ook heerlijk mijn bedje in te kruipen.
Wij zijn klaar voor de sight-seeing tour door de stad.

Wij houden jullie op de hoogte.
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Super mannen , geniet morgen van de stad ..

curryworst , het water loopt uit m,n bek , truste
Plaats reactie