• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Vakantie 2020 de "Grand Tour Germania""

Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Zondag 9 augustus.

Marco heeft geen beste nacht gehad. Hij is in slaap gevallen terwijl hij op zij deken lag, en werd wakker van de kou. Hierdoor heeft hij behoorlijk pijn in zijn rug opgelopen. Hopelijk helpt het smeren met een special gel, om hem op de been te houden.
Ik zelf heb een verdieping hoger geslapen, waar het erg warm is gebleven, de hele nacht. Dus heb ik ook niet echt lekker geslapen. En als dan om 7 uur het alarm van mijn telefoon afgaat, heb ik nog geen zin om op te staan.
Maarhet moet wel, want vandaag gaan we naar Ludenscheid, en opnieuw willen we de warmte proberen voor te blijven.
De rit is 146 km, niet echt lang, maar onder deze omstandigheden meer dan genoeg.
Als we de navigatie een rechtstreekse route laten bepalen, is die maar een paar kilometer korter, maar dan moeten we wel dwars door Bonn.
We besluiten om gewoon de door ons geplande route te rijden, die helemaal om Bonn heen gaat.
Het ontbijt wat we aangeboden krijgen is compleet, en wordt op onze tafel neergezet. Door de coronamaatregelen is er geen buffet. Waarschijnlijk is de kip ook met vakantie, want er zit geen eitje bij. Wel een cracker van 2 cm bij 3 cm. Met recht een eenhaps-cracker.
Om 9 uur vertrekken we vanaf het hotel. Omdat er wat sluierbewolking hangt, valt het nog mee met de warmte. De route is zodanig dat we vaak moeten klimmen en dus ook dalen. We rijden door Mari Laach, langs de Laachersee.
De Laachersee is ontstaan, ongeveer 10 eeuwen voor Christus, door een vulkaanuitbarsting, , waarbij de krater is ingestort, en er een caldera ontstond.

IMG-20200809-WA0009.jpg
IMG-20200809-WA0009.jpg (170.46 KiB) 5716 keer bekeken
Deze foto is niet door ons gemaakt


De oppervlakte van het meer is ongeveer 3,3 km, en is een geliefde plaats om te recreëren.
Dit gebied, de vulkaneifel, trekt dan ook veel toerisme, waaronder vele wandelaars.
Bij Bad Hönningen zijn we met de pont de Rijn overgestoken.
20200809_092504.jpg
20200809_092504.jpg (4.07 MiB) 5716 keer bekeken

Na een sterke klim, kwamen we uit bij een viswater, waar ook een restaurant was. Nou ja, restaurant, meer een gelegenheid, waar vissers in de vroege ochtend een ontbijtje kunnen eten, en later een kop koffie, of een kleine maaltijd kunnen kopen.
Weer geen gebak voor ons, en dus weer alleen dat kleine koffiekoekje.
Het lijkt of het dieet voor ons al begonnen is, en het is afzien.
Want om de koffie gepaard te laten gaan met een gebakken karper, leek ons ook niks.
Gelukkig kwamen we een uur later voorbij een Imbiss in Gummersbach, waar we onze lunch konden nemen, in de vorm van een heerlijke bratwurst met brood.

20200809_122927.jpg
20200809_122927.jpg (2.19 MiB) 5716 keer bekeken

We zitten dan nog maar 40 km van onze eindbestemming af. Het wordt steeds warmer, en we willen nu wel van de scooter af.
Maar de Garmin stuurt ons een, weliswaar gepland, weggetje op, waar we moeten klimmen, en hoe.
Gedurende kilometers lang komt de snelheid niet meer boven de 20 km per uur.
Waarschijnlijk leek dit een mooie route tijdens de voorbereiding, maar in deze warmte, met zulk stijgingspercentage, is het een straf.

Rond de klok van half 2 staan we dan voor het hotel. We hebben dus best nog een mooi gemiddelde gehaald.
Het hotel lijkt gesloten, alle deuren zijn op slot.
Op de deur hangt een briefje, met een telefoonnummer, wat gebeld kan worden, om in te checken.
Juist op het moment dat ik wil gaan bellen, doet iemand de deur open, en vraagt wat we komen doen.
Als we dan zeggen wie we zijn, zijn we welkom en mogen we binnen komen.
Zoals het hoort, worden we als VTC rijders, met alle egards ontvangen.
We krijgen een kamersleutel, een voordeursleutel, en een welkomstdrankje.
De scooters mogen we op een speciale parkeerplaats parkeren, recht tegenover het hotel.

We gaan naar de kamers, en nemen een verfrissende douche.
Omdat het in het hotel Ruhetag is, moeten we ergens anders gaan eten. Dat is geen probleem, want we zitten hier midden in het centrum.
De eigenaar voorziet ons van enige tips, waar we goed kunnen eten.
20200809_161529.jpg
20200809_161529.jpg (3.08 MiB) 5716 keer bekeken

Een paar honderd meter lopen, en we komen van alles tegen. Op een marktplein strijken we neer op een terras, nemen wat te drinken, en een uurtje later eten we daar nog een heerlijke maaltijd.

20200809_185240.jpg
20200809_185240.jpg (6.82 MiB) 5716 keer bekeken
Morgen hebben we rust, we hoeven niet te reizen, en maken van de gelegenheid gebruik om een uurtje langer te slapen. Wat de dag verder brengt, zullen we wel weer zien.

We houden je op de hoogte.


P.S. Henk zit zijn verslag te schrijven :

IMG-20200809-WA0010.jpg
IMG-20200809-WA0010.jpg (639.21 KiB) 5716 keer bekeken
Reyn Schuurmans RIP
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:17

Ja mannen met de temperaturen is het afzien op de scooter.
Gelukkig hebben jullie morgen een rustdag. Kan Marco zijn rug een beetje bijkomen.
Veel plezier tijdens de laatste paar dagen en behouden thuisreis
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Jaja even op vakantie, met je scootertje , leuk door de bossen .over wat heuveltjes .Lekker eten .je hunkert al maanden naar een braadworst en al die andere lekkere dingen , samen met een maatje dingen beleven en doen , alles is gepland , wat kan er mis gaan , niets toch , als het maar niet te veel regent want dat is niet fijn rijden ,maar soms komen dingen naar voren die je niet verwacht had , gelukkig nog geen pannen , maar je schrikt je 3 bulten als je motertje sputtert en niet zo naar boven wil als normaal , over een paar dagen zijn jullie weer thuis en na een paar dagen rust zul je lachen en nadenken over bepaalde dingen.

Ik vindt het een hele prestatie wat jullie hebben gedaan .en ik weet zeker dat je jaren lang eraan zult denken .en ik ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mei 2020, 18:02
Locatie: Helmond

Hey Marco en Henk,

Nog even en dan zit de reis erop voor jullie.
Ik heb genoten van de verhalen de de zeer smakelijke en mooie foto's , ja ja ik weet het er komt nog meer :)
Helaas kon ik niet met Gradje mee rijden om jullie op te pikken in Duitsland en de goede weg door Roermond naar Reusel te wijzen :P.
Veel van mij collega's zijn met vakantie en dan houd het op.

Geniet van de laatste paar dagen mannen en kom ook de laatste kilometers weer heel en veilig Thuis,
Nogmaals het was een genot om dit via het digitale papier mee te krijgen.

Patrick
Kymco New Dink van september 2011 58783 km op de teller
Sym Jet 14 Euro 5 van april 2021 398 km op de teller
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Helemaal mee eens Patrick, mooie reis, mooie verhalen en foto's.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Maandag 10 augustus.

Afgelopen nacht werden we wakker van een paar harde klappen. Er hing een enorm onweer rond Ludenscheid, en het was te verwachten dat er een behoorlijk noodweer zou losbreken.
Maar het bleef bij die flinke klappen, geen druppel regen.

We hadden wat langer kunnen slapen, maar door het biologische wekkertje wordt je toch op de normale tijd wakker.
Dus op het gemakje wassen en aankleden, en maar naar beneden, om even plaats te nemen op het pittoreske terrasje van het hotel.
De eigenaresse kwam met een naar me toe en vroeg of ik al een lekker kopje koffie wilde. Een goed begin van de dag.

Een kwartiertje later kwam Marco naar beneden, en zijn we gaan ontbijten. Een compleet ontbijt. Dit is van alle hotels die we al gehad hebben , zeker het beste hotel.
Het is een paar jaar geleden helemaal gerenoveerd, en alles is in oude luister hersteld. Prachtige grenenhouten meubelen, een oude, maar ontzettende mooie grenenhouten vloer, en een moderne badkamer met een grote inloopdouche. De waardering van meer dan een 9, is zeker verdiend.

Na het ontbijt zijn we met de scooter naar de Fuelbecke Talsperre gereden. Een groot stuwmeer, wat gebruikt wordt voor de drinkwatervoorziening van de omgeving.
De aanleg van dit meer met stuwdam is gerealiseerd in 1896.




In 1991 is de muur gesaneerd, en aangepast aan de moderne technologie. Het meer heeft een oppervlakte van 4,7 km2 en het vult zich jaarlijks met 3,75 miljoen m3 water.
20200810_111509.jpg
20200810_111509.jpg (8.38 MiB) 5929 keer bekeken

Om maar weer eens sportief te doen, hadden we besloten om het meer rond te lopen, een wandeling van ongeveer 3,5 km.
Toen we aan het einde kwamen, wilde we de dam oversteken, maar wegens werkzaamheden was deze route afgesloten.
20200810_111718.jpg
20200810_111718.jpg (6.34 MiB) 5929 keer bekeken

Dus moesten we dezelfde weg weer terug.

Geen straf in deze mooie omgeving, en onder de bomen was het goed uit te houden.
Dit water herbergt heel veel vissoorten, en vanaf het wandelpad kun je deze vissen dan ook goed zien zwemmen.
20200810_115350.jpg
20200810_115350.jpg (3.23 MiB) 5929 keer bekeken
20200810_114849.jpg
20200810_114849.jpg (4.1 MiB) 5929 keer bekeken
20200810_112145.jpg
20200810_112145.jpg (5.58 MiB) 5929 keer bekeken

Wij waren hier al eens geweest, toen we een paar tourdagen in Iserlohn gehad hadden, maar de wandeling hebben we toen niet gedaan.

20200810_115335.jpg
20200810_115335.jpg (3.08 MiB) 5929 keer bekeken
IMG-20200810-WA0008.jpg
IMG-20200810-WA0008.jpg (452.97 KiB) 5929 keer bekeken
IMG-20200810-WA0015.jpg
IMG-20200810-WA0015.jpg (326.97 KiB) 5929 keer bekeken
Na deze inspanning zijn we naar het voor ons bekende Altena gereden om een frisdrank te gaan drinken op een terrasje aan de rivier de Lenne.
En natuurlijk mocht een bezoekje aan de Burg Altena niet ontbreken.

IMG-20200810-WA0023.jpg
IMG-20200810-WA0023.jpg (553.47 KiB) 5929 keer bekeken
Deze burcht is gebouwd tussen het jaar 1100 en 1200.
In 1914 werd hier de eerste jeugdherberg te wereld opgericht.
De oorspronkelijke kamers van deze jeugdherberg zijn nu een museum, en de nieuwe jeugdherberg bevindt zich nu op de lagergelegen binnenplaats.
IMG-20200810-WA0007.jpg
IMG-20200810-WA0007.jpg (547.96 KiB) 5929 keer bekeken
IMG-20200810-WA0006.jpg
IMG-20200810-WA0006.jpg (520.05 KiB) 5929 keer bekeken
Helaas kregen we tijdens ons verblijf in Altena een vervelend bericht, dat van een van onze vrienden, Gradje, die ons morgen tegemoet zou komen, en een nacht bij ons in het laatste hotel van deze reis door zou brengen, de brommer is gestolen.
Waarom zijn er toch mensen die niet van andermans spullen af kunnen blijven.

Gelukkig hebben wij weliswaar een kleine, maar hechte vriendenclub, en mag deze gedupeerde de scooter van een ander lid, grote Gerard, gebruiken, zodat zijn reisje naar ons door kan gaan. Dit zijn vrienden met de grote V.

Na een heerlijke Aziatische maaltijd, afgeblust met een grote coupe ijs, zijn we terug gegaan naar het hotel. Toen we buiten gingen zitten, kwamen we met 2 andere gasten uit het hotel in gesprek.
Twee aardige mannen uit Almelo, die al voor de 6e keer Duitsland bezoeken. Het is altijd weer leuk om op deze wijze nieuwe mensen te leren kennen, en ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Morgen breekt voor ons de laatste dag aan die we in Duitsland door zullen brengen. De rit naar Niederkruchten is ongeveer 150 km lang.
In de middag zullen we Gradje ontmoeten, en zullen we nog wel een gezellige avond met elkaar doorbrengen.
Hoewel de diefstal van zijn brommer ook nog wel onderwerp van gesprek zal zijn.

We houden jullie op de hoogte.
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Zoals iedere dag weer een mooi verhaal over de laatste 24 uur en zijn belevenissen , ik kreeg het wel een beetje slecht bij het gedeelde met mijn naam en gradje , ik vindt het heel erg wat er allemaal met hem is gebeurd het laatste half jaar , zodat een traan in mijn ogen kwam .

Morgen nog een trip richting het noord/westen en de dag daarna nog een wipje en jullie zijn weer op Nederlandse bodem , bij voorbaat dank ik jullie beiden voor de mooie dingen en belevenissen die wij mee konden beleven iedere dag weer.

bedankt voor alles
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Das flink klote Gradje mag hopen dat ze die klootzak of zakken te pakken krijgen, straf zal wel dikkelultweebier worden.
Schandalig dat ze niet met der jatten van andermans spullen kunnen afblijven. Wat een mooi gebaar dat Gradje de scooter
van Gerard mag gebruiken om jullie tóch tegemoet te komen. Heeele dikke pluim.
Groeten Peter.
Gerard van H
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:09

Gradje is ineens ook in het verhaal
Bijlagen
IMG-20200811-WA0006.jpg
IMG-20200811-WA0006.jpg (578.6 KiB) 5796 keer bekeken
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dinsdag 11 augustus.

Vandaag gaan we naar onze laatste overnachtingsplaats van deze vakantie.
De komende rit naar Niederkruchten willen we snel afleggen, want een van onze vrienden heeft met ons afgesproken bij ons hotel. We hebben gezegd dat we daar om 2 uur zouden zijn.
Nadat we opnieuw in de watten gelegd waren bj het ontbijt, waar niets aan ontbrak, en de vriendelijkheid van de eigenaresse zo overweldigend was, zijn we vertrokken.
De rit begon met een stevige lange afdaling in Ludenscheid zelf, en bracht ons op een van de doorgaande wegen.
De scooter liep vandaag echt goed, ook bij het nemen van een helling, bleef het vermogen op peil. Zo konden we behoorlijk de gang erin houden.

We zouden geen tijd steken in het rondkijken op onze route, en dus ontbreken vandaag foto's.
Veel stukken van onze route liepen door industriegebieden, niet de mooiste plekken om te zien.
Maar voor een kop koffie maakten we wel tijd, en dus zaten we om 10 uur aan een heerlijke kop cappuccino.
De temperatuur was ook vandaag weer spelbreker voor een ontspannen rit, want de thermometer zou gaan oplopen tot 35 graden.
Ik kan me niet herinneren dat het eerder zo lang achter elkaar, zo warm is geweest.
Alle kleding plakt dan ook aan je lichaam, en je verlangt dan echt wel naar een douche.
Ongeveer 20 km voordat we ons hotel bereikt hadden, zijn we nog gestopt om een broodje te eten.
En precies 2 uur stopten we bij het hotel.
Onze vriend Gradje was nog niet gearriveerd. Ook was er niemand aanwezig bij de receptie, maar op een dienblad lagen de sleutels van onze kamers klaar, met onze namen erop.
Een paar minuten later kwam ook Gradje aangelopen. Na een opfrissing zijn we achter het hotel in de tuin gaan zitten, onder de parasol, en hebben we heerlijk zitten kletsen.
Alle verhalen van de vakantie komen dan weer naar boven, en opnieuw beleef je deze prachtige dagen weer.
Na een paar uurtjes begon het zowaar te onweren, en even te regenen.
Helaas veel te weinig om de temperatuur echt omlaag te krijgen.

In het hotel konden we niet eten, maar een klein stukje verderop was een tennisbaan, waar ook een klein restaurant bij was.
We zijn daar op ons gemak gaan zitten, en hebben een championschnitzel met patat gegeten. Eigenlijk was de maaltijd te groot, en geen van ons heeft zijn bordje helemaal leeg gegeten.
Daarna hebben we hier nog koffie gedronken, en ontspannen met elkaar zitten lachen om allerlei dingen.
Achteraf bleek dat men hier eigenlijk om 9 uur ging sluiten, en bijna een uur later werd ons dan ook gevraagd of wij ook weg wilden gaan.
Terwijl Marco en ik buiten zaten te wachten op de rekening, was Gradje naar binnen gelopen, en had voor ons allemaal al betaald.
Gradje bedankt man, dat is gewaardeerd.

Morgen breekt de laatste dag aan, een reisdag, eerst naar Reusel, om Marco thuis te brengen, en dan ga ik door naar Hoofddorp.
Ik denk niet dat het een ontdekkingsreis wordt, vol met wetenswaardigheden.
Maar een wetenswaardigheid springt er wel uit. Dit was een prachtige vakantie, en Marco en ik hebben echt een hele leuke tijd gehad.

We houden jullie op de hoogte
Plaats reactie