• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Vakantie naar Tsjechië en Polen 2019

Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

20 juli 2019


De tijd vliegt, en dus nadert het moment om van een heerlijke vakantie te gaan genieten.

Vorig jaar heb ik mijn reisdoel niet bereikt, al heb ik daarvoor in de plaats, wel een schitterende reis gemaakt door een paar prachtige landen.
Dit jaar ga ik niet alleen op pad, nee, ik wordt vergezeld door een Roadrunner-vriend, namelijk @scooterkees .
Dus, het is niet mijn vakantie, nee..., het is onze vakantie.

Zoals gezegd, gaat de reis, via Duitsland naar Tsjechië, waar we een extra dagje door zullen brengen in Praag, om daarna verder te reizen naar Polen, om een bezoek te brengen aan Auschwitz, en ook nog een dagje in Krakau zullen vertoeven.
Van hieraf rijden we dan weer terug naar Nederland.
De totale reis zal ongeveer 2900 km bedragen en we zijn in totaal 17 dagen onderweg.

Dit jaar rijd ik niet meer op mijn vertrouwde Kymco New Dink, maar ben ik de gelukkige bezitter van een SYM Jet14,
die, door goede afstellingen en onderhoud van @Ecstechneut , de klus zal gaan klaren.
Kees rijdt op zijn Kymco Dink, en samen gaan wij dit avontuur dus tegemoet.

Het is de bedoeling om iedere dag een verslag hier neer te zetten, maar ik ben wel afhankelijk van hoe de internetverbindingen onderweg zijn.

Ik zelf vertrek op 2 augustus vanuit Hoofddorp naar Nijverdal.
Eerst nog even werken op die dag, en zorgen dat alles klaar staat.
Dan, na het werk, zo rond de klok van 1 uur, meteen naar huis, en dan mijn vrouw naar Schiphol brengen, voor haar vakantie bij haar moeder in Moskou.
En dan, alles aan de kant, de scooter starten, de navigatie aan, en gaan, een rit van 165 km naar Nijverdal, waar ik in een hotel een nachtje doorbreng, en de volgende dag Kees thuis oppik, om af te reizen naar onze eerste stop.

De hele reis slapen we in hotels, in afzonderlijke kamers.
Mijn vrouw vindt de gedachte al niks, als ik met een andere vrouw in bed zou liggen, dus met een andere kerel in bed, zit er zeker niet in.

Nog anderhalve week, en dan kan de reis beginnen.
Laatst gewijzigd door henkhouet op 06 jun 2020, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Vrijdag 2 augustus

Zo, de kop is eraf.
Eindelijk is het dan zover, de vakantie is begonnen.

Vanochtend om 7 uur opgestaan, en na het scheren wassen, en ontbijten, snel met de auto nog even gaan werken.
Om ongeveer 12 uur was ik daarmee klaar, en kon ik de laatste voorbereidingen nog afmaken.

Thuis nog even snel gewassen, en de zijkoffers, die natuurlijk al gevuld klaar stonden, op de scooter gemonteerd.
Heerlijk, dit jaar geen tas die vastgesjord moet worden, maar alles lekker droog, en op slot, in de koffers.
f1.jpg
f1.jpg (605.21 KiB) 10311 keer bekeken
f2.jpg
f2.jpg (637.29 KiB) 10311 keer bekeken
Het weer is niet om over naar huis te schrijven.
Na alle hitte van de afgelopen weken, waar de thermometer soms zelfs boven de 40 graden uitging, steekt de temperatuur van vandaag schril af met net 19 graden.
Nu is dat wel een heerlijke temperatuur om te toeren, maar de harde wind, en de vele stevige regenbuien, maken het minder prettig.

Dus, bij vertrek, om half 3, maar meteen de regenoverall aangetrokken, om niet onderweg te hoeven stoppen tijdens een stortbui.
Ik heb wel een hekel aan zo'n ding, ik krijg het altijd warm en plakkerig.

Voordat ik het dorp (Hoofddorp) uit was, heb ik nog even getankt.
Gelukkig was het droog toen ik thuis wegreed.
Na een kleine 3 kwartier stond ik bij Mijdrecht, en zag op een bord langs de weg dat het op dat moment 21 graden was.
f3.jpg
f3.jpg (439.56 KiB) 10311 keer bekeken
Ondanks de dreigende luchten, bleef het droog. De enige druppels die ik over me kreeg, waren de grote druppels die uit de bomen waaide, waarschijnlijk van de regenbui die mij voorging.
f4.jpg
f4.jpg (451.64 KiB) 10311 keer bekeken
De route liep van Aalsmeer, via Mijdrecht, naar Hilversum.
Vanaf daar zou ik naar Bunschoten-Spakenburg rijden, en dan verder naar Nijkerk.

Bij Bunschoten-Spakenburg zag ik het stadswapen in het gras liggen.
f5.jpg
f5.jpg (859.91 KiB) 10311 keer bekeken
Het wapen dateert uit 1816 en bestaat uit 3 onderdelen, namelijk de Friese halve adelaar, het kruis en de kroon.
De huidige versie is iets moderner uitgevoerd, dan de oude oorspronkelijke uitvoering.

De route ging verder over de Veluwe, in een strakke lijn via de Amersfoortseweg naar Apeldoorn.
Hier kwam ik voorbij Paleis het Loo, en de Naald, waar op Koninginnedag 2009, 8 mensen om het leven kwamen door een zinloze aanslag.

Iets verderop ben ik even naar een Chinees restaurant gegaan, om mezelf tegoed te doen aan een lekkere maaltijd.
En laat het nu net op het moment, dat ik zat te eten, even flink beginnen met regenen.

Toch was het snel weer droog, en toen ik mijn reis weer voortzette, begon er zelfs even een waterig zonnetje tevoorschijn te komen.
Dus, zonder regenkleding, verder richting hotel.

Via Teuge, Twello en Deventer schoot het behoorlijk op.
Je blijft namelijk constant op dezelfde weg, die erg rustig is met verkeersaanbod, en makkelijk te rijden is.
f6.jpg
f6.jpg (546.59 KiB) 10311 keer bekeken
f7.jpg
f7.jpg (199.18 KiB) 10311 keer bekeken
Mijn overnachting had ik geboekt in Markelo, buiten het centrum.
Het is een prachtig gelegen boerderij, met een Engels theehuis, en een mooie tuin.

Ik werd opgevangen door de hotelier, die mij meteen een plaatsje voor mijn scooter aanbood, en mij naar mijn kamer bracht.
Na even samen gekletst te hebben, ben nog even wat foto's gaan maken, en daarna heb ik heerlijk een douche genomen.
f8.jpg
f8.jpg (764.26 KiB) 10311 keer bekeken
Morgen, na het ontbijt, rij ik naar Nijverdal, om daar Scooterkees op te halen.
Samen rijden we dan onze eerste gezamenlijke rit naar Zersen in Duitsland.

Het schijnt redelijk weer te worden, dus ik heb er zin in.

Tot morgen,
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Zaterdag 3 augustus

Goedemorgen, ik heb heerlijk geslapen.

Hoewel ik niet snel in slaap gevallen ben, heb ik toch wel mijn rust gekregen.
De koele kamer beschikt over een ruim bed, met een goede matras. Mijn biologische wekkertje zorgde ervoor dat ik om half 7 alweer klaarwakker was.
Heerlijk op tijd om me lekker te douchen enz., en daarna nog even in de “huiskamer” van het hotel, een kop koffie te drinken.
Voor het ontbijt alvast mijn spullen weer in de koffer van de scooter gedaan, en daarna lekker zitten ontbijten.

Iets voor 9 uur stapte ik op de scooter, om naar mijn vakantiemaatje Kees te gaan.
Onderweg nog gauw even getankt, en om half 10 stapte ik bij Kees naar binnen, waar ik meteen verwend werd met koffie en cake.
Kennis maken met vrouw en kinderen, en dan is het grote moment daar.
Om precies 10 uur reden we weg, onder luid getoeter en gezwaai.

De eerste dag samen, het is droog, de scooters zijn afgetankt, (we hebben gedoucht, en zijn schoon), geld op zak, eigenlijk kan er niks meer verkeerd.

Jaja, EIGENLIJK.

Een beetje gehannes met de route, want we gaan stiekem en stukje over een "verboden" weg.
En dan zijn we in Almelo.
Net een half uur onderweg.

Er begint een auto te toeteren achter Kees, om zijn aandacht te trekken.

En niet geheel zonder reden, de scooter rookt als een sigarenfabriek, sterker, er komen vlammen af.

Een van de zijtassen is waarschijnlijk in aanraking gekomen met de hete uitlaat, en heeft vlam gevat.
Omstanders, Kees en ikzelf, proberen de tassen zo snel mogelijk van de scooter af te trekken, en proberen het vuur uit te krijgen.
De tas heeft vlam gevat, maar ook de scooter.

Een medewerkster van Post.nl komt met een lege postzak aan, en hiermee weet ik de vlammen op de scooter af te dekken, totdat er iemand aan komt rennen met een brandblusser, van een nabij gelegen benzinestation.

In de zijtas zaten alle overhemden van Kees, en die zijn behoorlijk aangetast door het vuur.
Ook de scooter heeft brandschade, de rechterkap is verbrand, de verlichtingsunit heeft brandschade, maar wonder boven wonder, lijkt de rest nog intact.

Ondertussen is de brandweer gewaarschuwd, en gearriveerd.
Er stappen 8 brandweerlieden uit de auto, en een van hen blust het geheel nog even na met water.
Kees denkt dat het na een half uur al voorbij is, en zegt tegen mij, dat ik maar alleen verder moet gaan.

Maar dat kan natuurlijk niet, samen op pad is samen de problemen proberen op te lossen.
Dus, zoon van Kees gebeld, om de tassen op te komen halen.

Kees en ik weer terug naar het huis van Kees, waar ondertussen moeder de vrouw al op de fiets gesprongen is om nieuwe overhemden te gaan kopen, en daarna alles opnieuw ingepakt en anders bevestigd op de scooter.

Doordat de scooter inveert wanneer hij plaats neemt op de scooter, kwam de tas gevaarlijk dicht bij de uitlaat.
(Misschien moet Kees maar niet zoveel cake meer eten)
Daarom maar geen tas meer aan de kant van de uitlaat, en deze maar vastgemaakt achter op het zadel.

Na een kleine 2 uur vertraging, opnieuw de reis begonnen.
De rit zou ongeveer 240 km zijn, dus om een klein beetje de tijd in te lopen, moesten we nu wel wat sneller doorrijden.

Dit gaf onderweg minder tijd om te stoppen voor foto's en verhaaltjes, maar ja, die houden we dan maar tegoed.

We zijn 1 keer even gestopt om wat foto's te maken, en wat historie op te snuiven.

En nu, tijdens het maken van dit verslag, merk ik dat het me ook niet lukt om de paar foto's die ik heb, in te laden.
Er gaan vandaag dus gewoon wat dingen fout.

Want, op een geven moment moet Kees tanken, en dus gaan we naarstig op zoek naar een tankstation.
Eindelijk vinden we er een, en daar kan alleen getankt worden met een bankpas.
Kaart van Kees geweigerd, pas van Henk geweigerd, creditcard van Henk geweigerd, en zelfs de zakelijke bankpas van Henk geweigerd.
Gevolg is, geen benzine.

Op naar het volgende pompstation.
Binnen een korte afstand gelukkig gevonden, maar...............
de geschiedenis herhaald zich, geen enkel betaalkaart werkt.
Ook een plaatselijke bewoner heeft dit probleem bij de pomp, dus het zal wel aan het systeem liggen.

Gelukkig weet een boer ons te vertellen dat er zo'n 7 km verderop, een bemand tankstation is, waar we met cashgeld kunnen betalen.
Dus we trekken verder, en inderdaad, we kunnen tanken en onze reis vervolgen.

Rond de klok van half 8 bereiken we ons hotel, na een afstand afgelegd te hebben van ruim 275 km.

Het hotel ligt geheel geïsoleerd tussen een paar bergen, en het is er dan ook super rustig.
We worden heel vriendelijk ontvangen, en naar onze kamers gebracht waar we ons even opfrissen, en daarna lekker buiten gaan zitten, om te genieten van een welverdiende maaltijd.
Dat hier een paar halve liters bier bij we waren, spreekt vanzelf.

Rond de klok van half 11 gaan we richting kamer voor onze nachtrust, en ben ik even gaan zitten voor dit verslag.
De foto's houden we tegoed.

Nu even lekker slapen en morgen weer met frisse moed weer tegen aan.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Zondag 4 augustus.



Wat heb ik lekker geslapen.
Hoewel het matras wat aan de slappe kant was, ben ik toch goed in slaap gevallen, en werd vanochtend om half 7 wakker.
Na het ritueeltje, zijn we naar de ontbijtzaal gegaan, waar allerlei lekkere dingen voor ons klaarstonden.

En zo waren we dan om precies 9 uur weer op pad.
Het weer zag er bewolkt uit, maar echt koud was het niet en het was droog.
Kees verzekerde mij dat het ook droog zou blijven. Dus als het toch zou gaan regenen, zou ik hem de schuld van het slechte weer geven.
Kees had niet lekker geslapen, was al een keer om 2 uur s'-nachts wakker geworden, en al voor 6 uur opgestaan.

Misschien toch nog een reactie op de hectische dag, waar ik nu wel de spaarzame foto's kan laten zien.
f9.jpg
f9.jpg (665.67 KiB) 10309 keer bekeken
f10.jpg
f10.jpg (690.89 KiB) 10309 keer bekeken
f11.jpg
f11.jpg (632.74 KiB) 10309 keer bekeken
f12.jpg
f12.jpg (606.58 KiB) 10309 keer bekeken
Tijdens onze eerste rit kwamen we ook nog langs de Kuiperberg.
Hier bevindt zich een prachtig uitkijkpunt en een monumentale Israëelische begraafplaats.
f13.jpg
f13.jpg (391.82 KiB) 10309 keer bekeken
f14.jpg
f14.jpg (854.25 KiB) 10309 keer bekeken
f15.jpg
f15.jpg (546.28 KiB) 10309 keer bekeken
f16.jpg
f16.jpg (743.27 KiB) 10309 keer bekeken
En zo gingen de oude mannetjes dus toch samen op pad, om er nog een mooie vakantie van te gaan maken.
f17.jpg
f17.jpg (411.43 KiB) 10309 keer bekeken
Vandaag zou alles goed gaan.

De route liep van Zersen naar Freyburg, en hierbij zijn alle grotere wegen vermeden.
Daardoor was het de hele dag door bergje op en bergje af.

Om half 11 hebben we even aangelegd om een kopje koffie te drinken.
Nou ja, kopje koffie, Kees zou wel even halen bij de Burger King, en ik moest maar vast buiten op het terras gaan zitten, waar het onder het genot van een opkomend zonnetje inmiddels goed toeven was.
Komt ie terug met twee "emmers" vol koffie, volgens mij van die bekers waar normaal een halve liter milkshake in past.

Tot de rand gevuld.

Niettemin, het smaakte goed, en we hebben lekker zitten kletsen tijdens onze koffie-brake.
Want ja,we kletsen ook wat af samen.
We zijn echt 2 oude mannekes, want het gaat bijna allemaal over "vroeger".

Rond de klok van 11 zijn we weer opgestapt voor het vervolg van onze rit.
Het weer liet zich van haar beste kant zien, een lekker warm zonnetje, maar zeker niet te heet.

Totaal moesten we vandaag 249 km rijden.

Toen we onderweg nog een keer even stopte, wilde Kees een actiefoto maken, dus moest ik een stukje terug rijden, en dan opnieuw aan komen rijden, zodat ik zelf een keer op de foto kwam.
f18.jpg
f18.jpg (345.67 KiB) 10309 keer bekeken
Duitsland is echt prachtig om doorheen te rijden,zo wijds, en vol bezienswaardigheden.

In de middag hebben we bij een Italiaans restaurant nog even op het terras gezeten met een alcoholvrij biertje en Radler, en om kwart voor 5 waren we op de plaats van bestemming.

Het hotel is echt prachtig gelegen, vanuit onze kamers kijken we kilometers ver uit over de velden.
Dit is ook een wijngebied.
f19.jpg
f19.jpg (563.13 KiB) 10309 keer bekeken
f20.jpg
f20.jpg (682.58 KiB) 10309 keer bekeken
f21.jpg
f21.jpg (602.2 KiB) 10309 keer bekeken
Als eerste na inchecken, even heerlijk gedoucht, en daarna buiten zitten eten, met een paar biertjes, en koffie na.

En alweer een dag voorbij.
Morgen verlaten we Duitsland, en gaan we Tsjechië in.

Nu eerst maar genieten van onze welverdiende rust, en morgen gezond weer op.

(onderstaande foto's, genomen door de zoon van Kees);
f22.jpg
f22.jpg (51.45 KiB) 10309 keer bekeken
f23.jpg
f23.jpg (49.43 KiB) 10309 keer bekeken
f24.jpg
f24.jpg (56.97 KiB) 10309 keer bekeken
f25.jpg
f25.jpg (56.7 KiB) 10309 keer bekeken
f26.jpg
f26.jpg (52.57 KiB) 10309 keer bekeken
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Maandag 5 augustus

De stilte in de omgeving van ons hotel heeft ervoor gezorgd, dat we allebei heel goed geslapen hebben.
Dus konden we uitgerust plaatsnemen aan de ontbijttafel, en ons tegoed doen aan de lekkernijen.

Om iets voor negenen waren we klaar om te vertrekken, en begonnen we aan onze rit naar Tsjechië.
De rit was niet zo lang, slechts 170 km.
Het weer werkte weer volledig mee, een wazig zonnetje, bijna geen wind, en natuurlijk DROOG.
f27.jpg
f27.jpg (509.04 KiB) 10308 keer bekeken
f28.jpg
f28.jpg (413.53 KiB) 10308 keer bekeken
We zouden weer zoveel mogelijk wegblijven van de drukkere wegen.
In een klein uurtje tijd kwamen we in de eerste grotere stad aan, namelijk Zeitz.
Hier hebben we even op de markt gekeken en natuurlijk even een plaatje geknipt.
Al in de 12e eeuw werden hier weekmarkten gehouden.
f29.jpg
f29.jpg (570.51 KiB) 10308 keer bekeken
In de 14e eeuw heeft een grote brand een groot deel van de stad verwoest, onder andere ook de mooie vakwerkhuizen rondom de markt.
Een deel is in de 15e eeuw herbouwd, om dienst te doen als woonruimte.

Bij archeologische opgravingen zijn delen van vakwerkhuizen met een kelder terug gevonden.

Na Zeitz ging de route verder naar de Tsjechische grens,.
Hierbij hebben we heel wat klimmen en dalen moeten doorstaan.
Dat werd de scooter van Kees eventjes teveel, want het motortje liep nog wel. maar produceerde te weinig vermogen, zodat het klimmen steeds moeilijker ging.
Dit leidde dan ook zo nu en dan tot onoverkomelijke files, omdat er ook wel wat vrachtverkeer onderweg was.

Op een wat rustige plek zijn we toen maar even gestopt om de scooters wat rust te geven, en het blokje wat af te laten koelen.
Helaas was dit niet de oplossing. Toen Kees zijn scooter even vervloekte , leek het te helpen en liep hij weer beter.
Niet ver van de grens, in de omgeving van Chemnitz werden we een erg drukke weg opgestuurd.
Twee keer tweebaans, met behoorlijke hoogteverschillen. Dus soms kruipen naar boven en boze blikken van alles en iedereen die achter ons zaten. Sommige auto's haalden in met zo weinig tussenruimte, da ze de vouw uit je broek reden.
Figuurlijk dan, want Kees en ik hadden een spijkerbroek aan, waar al helemaal geen vouw inzat.

Om half 3 stonden we aan de Tsjechische grens, waarschijnlijk de kleinste grensovergang die ik ooit meegemaakt heb.
f30.jpg
f30.jpg (444.61 KiB) 10308 keer bekeken
f31.jpg
f31.jpg (653.11 KiB) 10308 keer bekeken
f32.jpg
f32.jpg (358.47 KiB) 10308 keer bekeken
Van hieraf was het nog een kleine 17 km naar het hotel, en die weg liep door het bos, met sterke pieken en dalen, waarbij de snelheid varieerde van 20 km/uur tot wel 65 km/uur.
En over dit hele stuk hebben we niemand gezien.

En dan het sluitstuk, we komen aan bij het hotel.
Dit is een kasteel uit 1675, wat aan de buitenzijde nog helemaal in de originele staat is.
Kees kon zijn ogen niet geloven.
f33.jpg
f33.jpg (540.75 KiB) 10308 keer bekeken
f34.jpg
f34.jpg (679.4 KiB) 10308 keer bekeken
Dus , inchecken en gauw de kamer bekijken.
In een woord prachtig, alles in de kamer is keurig onderhouden ,met een moderne badkamer, veel ruimte en een goed bed.
De foto's laten een stukje zien van ons verblijf.
f35.jpg
f35.jpg (591.74 KiB) 10308 keer bekeken
f36.jpg
f36.jpg (293.76 KiB) 10308 keer bekeken
f37.jpg
f37.jpg (344.62 KiB) 10308 keer bekeken
We zijn eerst even gaan wandelen, en daarna gaan zitten op het terras in de binnenplaats, en hebben een paar biertjes gedronken, en zijn daarna heerlijk gaan eten in het restaurant.
f38.jpg
f38.jpg (858.55 KiB) 10308 keer bekeken
f39.jpg
f39.jpg (667.8 KiB) 10308 keer bekeken
Om de spijsvertering hebben we toen nog een keer het kasteel rondgelopen, en zijn toen naar onze kamers gegaan.
f40.jpg
f40.jpg (600.53 KiB) 10308 keer bekeken
f41.jpg
f41.jpg (472.87 KiB) 10308 keer bekeken
Ja, 2 oude mannetjes moeten nu eenmaal hun rust nemen, dus we gaan op tijd slapen, en morgen vertrekken we naar Praag.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Dinsdag 6 augustus

Verslag een dag te laat, want internet is hier in Tsjechië echt kl...ten.

Na een dag en nacht de rol van "kasteelheer" te hebben mogen spelen, was het nu weer tijd om te vertrekken naar de volgende plaats.
De reis ging naar Praag , een afstand van een kleine 100 km.

Ondanks dat de dag met een klein zonnetje was begonnen, kregen we al vrij snel na ons vertrek, een bui regen over ons heen.
Dit stopte zo nu en dan en dan begon het weer even.
Op een bepaald moment werd het behoorlijk erg, in ieder geval erg genoeg om een bushokje in te rijden, en daar de regenkleding aan te trekken.
Resultaat : een paar honderd meter gereden, en de regen stopt.
Maar dan zit je wel weer met zo'n warm regenpak aan.

Het eerste stuk van de route ging over een rustige weg, via vele kleine dorpjes. Veel automobilisten zijn deze weg zeker vergeten, en zo ook de overheid, want het wegdek kon wel wat nieuw asfalt gebruiken.

Na een paar kilometer moesten we op een grote weg gaan rijden, namelijk de nummer 7 naar Praag.
Daar rijdt iedereen minimaal 100 km/uur, en het is er barstens druk.
Gelukkig ligt er een smalle vluchtstrook naast, waar we op konden rijden, om op deze manier geen files te veroorzaken.

Dit ging zo door voor een kleine 25 km.
Net voordat we van deze weg af konden, zijn we op een parkeerstrook gestopt, en hebben de regenkleding weer uitgedaan.
De zon scheen alweer volop.

Ondertussen was het al half 11, en dus tijd voor koffie.
Bij een plaatselijk terras in het plaatsje Knoviz zijn we dus even gestopt, en hebben we een bakje troost genomen.
f42.jpg
f42.jpg (451.25 KiB) 10307 keer bekeken
Na een klein half uurtje zijn we verder gegaan, We hadden nog een kleine 30 km te rijden, dus we dachten daar niet lang meer over te doen.
Maar de route liep voor een deel door Praag heen, en dat schiet niet op. Heel veel verkeer, en veel hulpdiensten met sirene, waar je voor aan de kant moet.

Maar rond de klok van 1 uur stapten we het hotel binnen, en kregen de sleutel van onze kamers.
Het eerste wat we wilden, was een heerlijke douche, want we waren allebei drijfnat van het zweet.

Daarna zijn we met de tram naar het centrum van Praag gegaan, want een van de redenen om naar Praag te gaan, was omdat Kees graag een bezoek wilde brengen aan het monument van Jan Palach.

Jan Palach was een student, die uit protest tegen de inval van Warschautroepen, tijdens de Lente-oorlog in Praag, zichzelf in brand gestoken heeft in 1969.

Na lang zoeken, door eigen stommiteit, want we stonden er zowat op, en we zagen het niet, dan toch gevonden.
f43.jpg
f43.jpg (802.51 KiB) 10307 keer bekeken
f44.jpg
f44.jpg (306.61 KiB) 10307 keer bekeken
Er is ook een foto van Kees bij het monument, maar helaas had ik die nog niet, en kan hem er dus nu nog niet bijzetten.

Omdat het zo nu en dan even regende, hebben we geschuild bij een terrasje, wat ook leidde tot het nuttigen van een paar biertjes.
Daarna heerlijk door Praag geslenterd, en wat foto's gemaakt.
f45.jpg
f45.jpg (626.34 KiB) 10307 keer bekeken
f46.jpg
f46.jpg (518.82 KiB) 10307 keer bekeken
f47.jpg
f47.jpg (612.47 KiB) 10307 keer bekeken
f48.jpg
f48.jpg (607.68 KiB) 10307 keer bekeken
f49.jpg
f49.jpg (229.44 KiB) 10307 keer bekeken
f50.jpg
f50.jpg (576.8 KiB) 10307 keer bekeken
f51.jpg
f51.jpg (199.31 KiB) 10307 keer bekeken
f52.jpg
f52.jpg (393.95 KiB) 10307 keer bekeken
f53.jpg
f53.jpg (189.73 KiB) 10307 keer bekeken
Ook hebben we nog stilgestaan bij alternatief vervoer, in geval onze scooters het zouden begeven.
f54.jpg
f54.jpg (689.62 KiB) 10307 keer bekeken
Uiteindelijk zijn we een hapje gaan eten, dit keer werd het een grote hamburger, met een paar biertjes, om dat ding weg te spoelen.
Toen werd het tijd om terug te gaan naar het hotel.
Dus de tram gepakt, en meegereden.

DE VERKEERDE KANT OP.

(wel oud, maar niet altijd wijs, hahahaha)

Dus moesten we eruit op het eindpunt, en bij het dichtstbijzijnde metrostation weer de metro gepakt naar het centrum.
En toen de goede tram naar huis.

Om half 11, bekaf van bijna 12 km lopen, en brandende voeten, toch voldaan naar bedje gegaan voor de nodige rust.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Woensdag 7 augustus

Goedemorgen, alweer een nieuwe dag.
Vandaag niet op de scooter, maar heerlijk nog een dag rondkijken in Praag.

Het plan is om met de tram naar het centrum te gaan, en dan via de beroemde Karelsbrug, naar het parlementsgebouw te lopen.
Dit gebouw ligt erg hoog, maar we zetten ons beste beentje voor, en gaan er tegenaan.

Voor de middag is nog een behoorlijke bui voorspeld, maar wij lopen nu nog in een lekker zonnetje.
En mocht het gaan regenen, dan hebben we een alternatief vervoermiddel gevonden, om droog te blijven.
f55.jpg
f55.jpg (561.08 KiB) 10305 keer bekeken
Opnieuw komen we langs het astronomisch uurwerk van Praag.
Het is uniek in zijn perfectie, en laat verschillende tijden zien, waaronder de plaatselijke tijd, de zon- en maanstand, de sterrentijd, en de plaats van de zon in de dierenriem.
f56.jpg
f56.jpg (201.21 KiB) 10305 keer bekeken
Via allerlei kleine straatjes, waarin zich een veelvoud aan souvenirwinkeltjes bevindt, komen we dan bij de Karelsbrug.
Het is er nog rustig, het is ook nog vroeg. Bij vorige bezoeken viel mij op dat de brug vol stond met kraampjes, en tekenaars van portretten.

Nu waren er nog maar een paar kraampjes, aangevuld met zwervers, al dan niet vergezeld van hun huisdier, zoals een hond of tamme rat, die op hun knieën zittend, voorover gebogen, bedelen om geld.
Mensonwaardig, en volgens mij ook onnodig.

Maar, Praag is er vol van.
f57.jpg
f57.jpg (214.37 KiB) 10305 keer bekeken
f58.jpg
f58.jpg (497.5 KiB) 10305 keer bekeken
f59.jpg
f59.jpg (381.42 KiB) 10305 keer bekeken
f60.jpg
f60.jpg (453.3 KiB) 10305 keer bekeken
f61.jpg
f61.jpg (532.58 KiB) 10305 keer bekeken
Toen we de brug eenmaal waren overgestoken, was het wel tijd voor koffie, en dus was het eerste de beste terras voor ons. Lekker genieten van een grote kop koffie.
En natuurlijk een beetje mensen kijken, want dat doen we natuurlijk wel heel veel.

En daarna maar eens kijken of we bij het parlementsgebouw kunnen komen met een tram.
Dus weer gauw in een tram gestapt, om te merken dat deze ook de verkeerde kant op reed, en wij er bij de volgende halte gauw uitgestapt zijn.
Nu moesten we dat stuk dus ook weer terug lopen.

Kees wilde de klim wel wagen, en natuurlijk ga ik dan mee.

In de straatjes naar de grote klim kwamen we nog langs een bijzondere gevangene :
f62.jpg
f62.jpg (502.9 KiB) 10305 keer bekeken
Waarschijnlijk is dit van een zwerver, die vroeger werkzaam is geweest in de automatisering.
Een pop achter tralies, die collecteert, en zelf op vakantie in een mooi land.

En daar was hij dan, de trap naar boven.
Bestaande uit een klein tweehonderd treden, een hele beste klim.
Je ziet dan ook vele mensen ergens tegen de zijkant aanhangen, om weer op krachten te komen.
f63.jpg
f63.jpg (211.16 KiB) 10305 keer bekeken
Ook Kees werd het teveel, en bij gebrek aan een flesje drinken, was hij genoodzaakt om zijn dorst te lessen bij een hondendrinkbak.
f64.jpg
f64.jpg (473.66 KiB) 10305 keer bekeken
f65.jpg
f65.jpg (499.55 KiB) 10305 keer bekeken
f66.jpg
f66.jpg (501.67 KiB) 10305 keer bekeken
Gelukkig gaf dit aan hem genoeg kracht terug om de resterende treden te beklimmen, al hebben we wel nog minstens 3 keer gerust op de trap.
Maar als je dan boven bent, is de beloning groot.
Een uitzicht over Praag, zo mooi.
f67.jpg
f67.jpg (225.41 KiB) 10305 keer bekeken
f68.jpg
f68.jpg (725.79 KiB) 10305 keer bekeken
f69.jpg
f69.jpg (561.51 KiB) 10305 keer bekeken
Nu zijn we dan in het stuk wat Praagse Burcht heet, en hier zetelt ook de Tsjechische president.
Hier bevinden zich onder andere kerkgebouwen en paleizen.
f70.jpg
f70.jpg (462.05 KiB) 10305 keer bekeken
f71.jpg
f71.jpg (250.98 KiB) 10305 keer bekeken
f72.jpg
f72.jpg (631.78 KiB) 10305 keer bekeken
Wel zijn er ook veel militairen, om zorg te dragen voor de beveiliging.
Met toegangspoortjes, waar je gescand wordt, op allerlei verboden zaken.
f73.jpg
f73.jpg (489.82 KiB) 10305 keer bekeken
f74.jpg
f74.jpg (421.19 KiB) 10305 keer bekeken
f75.jpg
f75.jpg (173.84 KiB) 10305 keer bekeken
Een leuk detail is wel dat er bij een aparte kleine ingang naar het parlementsgebouw, een gepantserde auto, van het merk Cadillac stond opgesteld.
Van dichtbij kon je heel goed zien hoe dik het glas was, en dat de raampjes niet open konden, waardoor de chauffeur constant de airco liet draaien.
Helaas geen foto van gemaakt, om problemen te voorkomen.

Wat volgde was een bezoek aan de binnenzijde van de kerk, waar het licht binnenviel door de gebrandschilderde ramen.
f76.jpg
f76.jpg (282.9 KiB) 10305 keer bekeken
f77.jpg
f77.jpg (211.14 KiB) 10305 keer bekeken
f78.jpg
f78.jpg (225.34 KiB) 10305 keer bekeken
Aan de buitenzijde is men volop bezig met de restauratie van de kerk.
f79.jpg
f79.jpg (275.42 KiB) 10305 keer bekeken
f80.jpg
f80.jpg (533.67 KiB) 10305 keer bekeken
f81.jpg
f81.jpg (508 KiB) 10305 keer bekeken
Het is met recht dat de Tsjechen trots zijn op hun burcht, die al meer dan duizend jaar symbool staat voor hun land.
f82.jpg
f82.jpg (190.88 KiB) 10305 keer bekeken
f83.jpg
f83.jpg (599.16 KiB) 10305 keer bekeken
Door al dat geslenter had de dorst wel weer toegeslagen, en zijn we een lekker koel drankje gaan drinken.
Gelukkig zijn we allebei niet alleen, en drinken dus met mate(n).

Om iets voor 12 uur, kwam er een nieuwe lichting langs van de wacht, die de aflossing moesten gaan verzorgen van de wachtposten bij de diverse ingangen.

f84.jpg
f84.jpg (698.85 KiB) 10305 keer bekeken
Voor ons was het tijd om weer rustig naar beneden te gaan, nu via de andere zijde van de Burcht.
Klimmen is vermoeiend, maar dalen voel je ook wel in je kuiten.
f85.jpg
f85.jpg (540.81 KiB) 10305 keer bekeken
f86.jpg
f86.jpg (633.34 KiB) 10305 keer bekeken
Toen we beneden waren aangekomen, zijn we een heel klein parkje ingelopen, en zijn even in de schaduw op een bankje gaan zitten. We zijn net buurman en buurman.
f87.jpg
f87.jpg (721.53 KiB) 10305 keer bekeken
Daarna maar weer in de tram gestapt, naar het centrum van Praag, waar we een heerlijk broodje braadworst verorberd hebben.
f88.jpg
f88.jpg (522.51 KiB) 10305 keer bekeken
f89.jpg
f89.jpg (574.61 KiB) 10305 keer bekeken
Hoewel het nog redelijk vroeg was, besloten we toch om langzaam aan weer richting hotel te gaan, en nog even gebruik te maken van een klein terrasje, vlakbij ons hotel.
Toen we een biertje op hadden, zijn we lekker naar onze kamers gegaan, om heerlijk te douchen, en even rust nemen.

Later zijn we nog even terug geweest, om daar een bordje goulash te eten.
We gaan op tijd slapen, zodat we morgen weer fit zijn om de volgende rit te kunnen maken.

Tot morgen.
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Donderdag 8 augustus.

Voor mijn doen ben ik gisteren op tijd gaan slapen.
Na al dat wandelen in Praag, voelde ik mijn voeten wel, en een keer extra rust is ook niet verkeerd.
Natuurlijk was ik weer op tijd wakker, en was ik benieuwd wat voor weer het was.

Ook wilde ik eerst even mijn dochter bellen, want mijn kleinzoon is jarig.
Hij wordt vandaag 3 jaar.
Dus voor 1 keer, ook een foto van mijn jongste kleinzoon.

f90.jpg
f90.jpg (220.72 KiB) 10304 keer bekeken

Afgelopen nacht had het flink geregend, maar nu zag het er weer goed uit.
Weliswaar wat wolken, maar ook wel een zonnetje tussendoor. Heerlijk reisweer.

Kees zat al kant en klaar aan de ontbijttafel, toen ik nog met een handdoek naar de scooter ging om hem droog te maken. Zo'n nat zadel vind ik allesbehalve lekker, en het windscherm vol druppels is ook niet fijn.

Na een paar minuten kon ik bij Kees aanschuiven voor mijn ontbijtje.
Ik vond in dit hotel het ontbijt niet bijzonder, een beetje karig.
Voldoende, maar ik had graag wat meerdere soorten brood gezien.

De scooters stonden al bepakt op ons te wachten, toen we rond de klok van half 9 wilde vertrekken.
We waren nog maar net de straat uit, en na het eerste kruispunt was ik Kees al kwijt.
Ik zag nog net dat hij omdraaide en terug reed. Dus ben ik ook maar terug gereden, om te vragen wat er was.
Wat bleek, Kees had zijn bril vergeten, die lag nog bij de parkeerplaats van het hotel.

Daarna verliep alles behoorlijk voorspoedig. We moesten natuurlijk uit Praag zien te komen, en dat is best een hele toer.
Het is er verschrikkelijk druk, en Praag is groot. Pas na 20 km rijden passeerde we een bordje dat we Praag hadden verlaten.

Nu ging het allemaal wel vlot, ook al omdat we op een grote doorgaande weg reden, waar we het gas behoorlijk opengedraaid hebben.
De snelheid dook wel in elkaar als we moesten klimmen.
Na verloop van tijd, begon Kees wat verder achterop te raken. Zijn scooter verloor wat vermogen, en voelde wat futloos aan. Kees vermoedde dat het misschien door de benzine kwam.
Daarom maar even bij benzinestation de scooter weer afgevuld, en even af laten koelen terwijl wij een flinke beker koffie naar binnen gegooid hebben.
Dit bleek een goede remedie, want de scooter had er weer zin in, en wij reden gestaag door.

De drukke weg maakte plaats voor een aantal binnenwegen, die wel veel klimmen en dalen met zich meebrachten, en waar ook de nodige haarspeldbochten inzaten. maar die ons een mooi panorama boden.

f91.jpg
f91.jpg (573.11 KiB) 10304 keer bekeken
Even later hebben we nog even een pauze ingelast, om de benen te streken en even te genieten van de mooie omgeving.
Het is echt jammer, dat Tsjechië nog steeds zo'n achterstand heeft met het repareren van de huizen, gebouwen en wegen, want het is echt een prachtig land.

f92.jpg
f92.jpg (777.74 KiB) 10304 keer bekeken
f93.jpg
f93.jpg (696.58 KiB) 10304 keer bekeken
f94.jpg
f94.jpg (496.29 KiB) 10304 keer bekeken

Langzaam maar zeker was het wel lunchtijd geworden, en dus besloten we om maar eens iets te gaan eten, vergezeld van een kop koffie.
Nu hadden we blijkbaar een klein tentje uitgezocht, waar je koffie met verschillende soorten gebak etc. kon kopen, maar geen echte lunch.
Maar Kees maakte er geen probleem van, hij zag een half afgesneden brood achter de toonbank liggen, en vertelde in duidelijke taal dat hij 2 boterhammen wilden, belegd met kaas.
De dame achter de counter had het begrepen, keek vreemd op om deze wens, maar wilde het wel in orde maken voor ons.
Toen wij ons plekje op het terras opzochten, hoorde we de mensen lachen om die 2 Hollanders, die 2 boterhammen wilde van hun privé eten.

We hebben er heerlijk van gegeten, en de kosten waren bijzonder laag, 2 koppen koffie, en 2 x brood met kaas, totaal 4,60 euro. Dat is nog eens betaalbaar uit eten.
Nadat we ook nog even van het toilet gebruik hadden gemaakt, konden we onze reis vervolgen.
Met een kleine 98 km voor de boeg, zouden we nog iets meer dan 2 uurtjes onderweg zijn.

We hebben een mooie tour gereden, en zijn goed bij onze bestemming aangekomen.
Natuurlijk ligt het hotel weer eens afgelegen, maar het is moeite waard.
Het was een oude discodancing, die recent geheel is verbouwd tot hotel, en dus eigenlijk vrij nieuw is.
Alleen degene die ons ingecheckt heeft, is een behoorlijk nors en chagrijnig figuur.

Toen we na het opfrissen, iets wilde drinken op het terras, liet hij ons meteen weten dat er geen bediening was op het terras. Dus zelf maar even naar binnen voor een biertje.

Meteen afrekenen meneer.

Op de vraag of hij het even op wilde schrijven, omdat er nog wel een biertje bij zou komen, en we ook nog wilde eten, reageerde hij geïrriteerd, met de opmerking dat het wel vandaag betaald moest worden.

De oetl..l.

Toch hebben we heerlijk buiten gezeten, en beiden een lekkere schnitzel met patatjes weggewerkt.

Wat nog wel even mooi was, is de auto die daar aan kwam rijden.

f95.jpg
f95.jpg (449.67 KiB) 10304 keer bekeken
f96.jpg
f96.jpg (484.98 KiB) 10304 keer bekeken
f97.jpg
f97.jpg (534.36 KiB) 10304 keer bekeken

Stom genoeg ben ik de merknaam weer vergeten.
Kees wilde er wel het een en ander van weten, dus heeft hij met de hulp van een Engels sprekende dame, de eigenaar een hoop vragen gesteld.

Alweer een dag voorbij.
Morgen verlaten we Tsjechië, en gaan we naar Auschwitz in Polen.
Hopelijk hebben we dan nog steeds droog weer want er hingen wel wat wolken in de lucht.

f98.jpg
f98.jpg (267.28 KiB) 10304 keer bekeken


We zullen er maar het beste van hopen.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Vrijdag 9 augustus

Al heel vroeg worden we wakker van het rumoer bij het hotel.
Er wordt hier vandaag een bruiloft gevierd, en daar wordt het terras speciaal voor ingericht, met BBQ en vele tafels en stoelen.
Het bruidspaar treft het, want het is op dit moment hier prachtig weer. De voorspellingen zijn dat
het 28 graden zal worden.

Om half 8 ben ik de spullen weer in de scooter gaan doen, en ben ik naar de ontbijtkamer gelopen.
Een prachtig nieuw hotel, en Kees en ik zijn de enige gasten.
Het ontbijt is compleet, niets tekort.

Nadat we de sleutels ingeleverd hebben, stappen we om half 9 op onze scooters, en vertrekken richting Polen.
Het wordt een rit van ongeveer 220 km.
We komen op een weg terecht (wegnummer 11) , die 16 kilometer lang, alleen maar stijgt, niet te steil gelukkig, zodat we met een gangetje van 35 a 40 km/uur naar boven gaan.
De weg loopt door prachtige bossen, is voorzien van nieuw asfalt, en er is weinig verkeer.
Zelden heb ik zo fijn gereden in de bergen.
Ook Kees geniet met volle teugen, want als ik op de top uiteindelijk even kan stoppen op een parkeerplaats, zie ik een glimlach op zijn gezicht, van oor tot oor.

En dan komt een ellenlange afdaling, met een paar venijnige haarspeldbochten.
Gelukkig kunnen we op de navigatie al zien dat die bochten komen, zodat we onze snelheid op tijd kunnen minderen om heelhuids beneden te komen.
We balen er alle twee van dat hier geen mogelijkheden zijn om spontaan even te stoppen om foto's te maken.

Even stoppen we bij een tankstation om een kop koffie te drinken, om snel weer deze prachtige route te vervolgen.
Het verkeer op deze weg mag 90 km/uur rijden, maar gelukkig houden ze goed rekening met ons, en halen pas in als er genoeg ruimte is. Een enkele idioot daargelaten natuurlijk.
Tegen het middaguur willen we ergens een hapje gaan doen, als onze aandacht getrokken wordt door een tank en diverse fortificatiën, die dateren van 1935-1938.
Dit is in de regio Hlučín, aan de Tsjechische grens.
Deze regio maakte eerder deel uit van het Hertogdom Opava, totdat het in 1742 met het verdrag van Berlijn, werd opgedeeld tussen Habsburg Oostenrijk en het Koninkrijk van Pruisen.
Na de eerste wereldoorlog, in 1920 werd het toebedeeld aan Tsjecho-Slowakije.
Dit leidde tot ruzie tussen Duitsland, Polen en de Tsjechen.

In 1938 heeft nazi-Duitsland dit gebied geannexeerd.

Na 1945 is het weer bij Tsjecho-Slowakije gaan behoren en zijn de Duitse bewoners verdreven.

f99.jpg
f99.jpg (470.26 KiB) 10303 keer bekeken
f100.jpg
f100.jpg (628.89 KiB) 10303 keer bekeken
f101.jpg
f101.jpg (642.05 KiB) 10303 keer bekeken
f102.jpg
f102.jpg (400.07 KiB) 10303 keer bekeken
f103.jpg
f103.jpg (604.27 KiB) 10303 keer bekeken
f104.jpg
f104.jpg (812.22 KiB) 10303 keer bekeken

Na dit korte bezoek, rijden we een stukje verder, om een hapje te gaan eten.
Deze keer wordt het een warme maaltijd in plaats van brood, want ze hebben hier niet anders.
Lekker met een koud alcoholvrij biertje erbij, want we hebben het allebei al behoorlijk warm.

Een uurtje later vertrekken we dan voor het laatste deel van onze reis, en voordat we er erg in hebben staan we aan de Poolse grens.
Weer een nieuw land wat we gaan bezoeken.

f105.jpg
f105.jpg (694.36 KiB) 10303 keer bekeken
f106.jpg
f106.jpg (736.79 KiB) 10303 keer bekeken
f107.jpg
f107.jpg (551.1 KiB) 10303 keer bekeken

Nog even tanken, en dan in een keer door naar het hotel.

Hierbij passeren we toevallig al het voormalig vernietigingskamp Auschwitz, en ik word er eigenlijk al stil van.
Als ik later Kees spreek, als we stilstaan, zegt hij meteen hetzelfde.
Het raakt je wel, door zijn omvang, en de wreedheden die daar hebben plaatsgevonden.

Het hotel is weer toppie toppie, mooi schoon groot en compleet.
We checken snel in , dit keer bij een hele aardige receptionist, en gaan daarna even douchen.
als we dan weer fris en monter zijn, wandelen we naar het gezellige terras, waar we ons laten verwennen met een lekker koud biertje.
Kees neemt er een gezonde salade bij, en ik laat eens een keer een pizza neerzetten.

f108.jpg
f108.jpg (252.99 KiB) 10303 keer bekeken

Na weer een paar uurtjes gezellig gekletst te hebben, besluiten we onze rust te nemen en ons mentaal voor te bereiden op morgen.
Dan staat er een excursie in het vernietigingskamp gepland.
Dit staat al heel lang op mijn lijstje, en nu komt het er dan toch van.

Morgen dus geen dag van lachen en lol maken, maar een dag van bezinning.
We zullen best wel aangeslagen zijn als we terug komen.
Misschien realiseren we ons dan nog meer, hoe gelukkig we mogen zijn met wat we hebben.

Tot morgen
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Zaterdag 10 augustus

Vermoeid word ik wakker.
Ik heb slecht geslapen. Nadat ik een stukje geschreven had, ben ik om half 12 gaan slapen.
Maar om 1 uur 's-nachts sliep ik nog niet, en ben ik weer even uit bed geweest.
Uiteindelijk viel ik in slaap, maar was ik om half 6 alweer wakker. Ik ben toch nog even blijven liggen, maar rond de klok van half 7 stond ik onder de douche, en heb ik me daarna aangekleed.

Misschien onbewust toch een beetje spanning voor ons bezoek aan het vernietigingskamp.
Kees en ik zaten samen om half 8 al aan de ontbijttafel. Buiten scheen een vriendelijk zonnetje, en je voelde de temperatuur al snel oplopen.
Na een paar woorden gekletst te hebben met een sommige Nederlanders uit Venray, zijn we richting Auschwitz kamp gereden.

Ons hotel ligt ongeveer 15 minuten rijden met de scooter van het kamp vandaan.
We waren dan ook mooi op tijd, om de scooters te parkeren en naar het kamp te lopen.
En dan zie je die enorme mensenmassa in de rij staan.
Gelukkig stond er al in het begin een info-post, waar een vriendelijk Engels sprekende jongen ons te woord kon staan.

f109.jpg
f109.jpg (554.27 KiB) 10300 keer bekeken

Ik had al bij mijn voorbereidingen gelezen op internet, dat het altijd verschrikkelijk druk is bij het kamp, om een kaartje te kopen. Vaak lukt dat ook niet, omdat er maar 25 personen per keer naar binnen mogen.
Er werd dan ook geadviseerd om dit vooraf te doen, via internet.
Dus had ik precies 3 maanden van tevoren de kaartjes gekocht, voor een 3 uur durende tour onder begeleiding van een Engelse sprekende gids.

Daarom hoefde wij niet in de rij te gaan staan, maar konden zo doorlopen naar de toegangscontrole, waar we 15 minuten voor 10 uur door mochten lopen.
Even was ik bang dat ik er niet in mocht, omdat er om een ID card gevraagd werd, en die was ik vergeten.
Maar het laten zien van een creditcard met daarop mijn naam, voldeed ook.

Om klokslag 10 uur meldde zich een Poolse dame, die onze gids zou zijn voor de komende rondleiding.
Voorzien van een hoofdtelefoon, konden we prima volgen wat ze allemaal te vertellen had.

We gingen onder het toegangshek door met de welbekende tekst "ARBEIT MACHT FREI"
Ik had een bedompt gevoel, me realiserend dat ik hier een historische plaats betrad, die zijn weerga in de wereld niet kent.
Diegenen die dit vreselijke oord ooit bezocht hebben, kennen dit gevoel.

f110.jpg
f110.jpg (685.75 KiB) 10300 keer bekeken

De rondleiding liep via verschillende barakken, waar middels foto's en de toelichting van de gids, de wreedheden duidelijk werden, die in de jaren 1940-1945 zijn begaan.

Auschwitz bestond uit meerdere kampen, het basiskamp Auschwitz I , het vernietigingskamp Auschwitz II-Birkenau en een werkkamp Auschwitz III - Monowitz, en verder nog een paar kleine subkampjes.

Ruim 1,3 miljoen mensen zijn naar Auschwitz gedeporteerd, waarvan er 1,1 miljoen om het leven zijn gebracht, voornamelijk door vergassing.

f111.jpg
f111.jpg (646.06 KiB) 10300 keer bekeken
f112.jpg
f112.jpg (319.16 KiB) 10300 keer bekeken
f113.jpg
f113.jpg (364.32 KiB) 10300 keer bekeken

Ik zal verder niet uitwijden over alles wat ik gehoord en gezien heb, want dit was behoorlijk confronterend.
Zowel ikzelf, maar ook Kees, waren echt geraakt door dit alles.

Om toch een kleine impressie te geven van onze tour heb ik een paar foto’s ge-upload.

f114.jpg
f114.jpg (605.73 KiB) 10300 keer bekeken
Op bovenstaande plaats werden sommigen, na een schijnproces, doodgeschoten.


f115.jpg
f115.jpg (646.05 KiB) 10300 keer bekeken
Door bewakers bijeen gedreven, en door prikkeldraad bijeen gehouden.
Hier geen vrijheid, ook niet door hard werken te krijgen.

f116.jpg
f116.jpg (739 KiB) 10300 keer bekeken
f117.jpg
f117.jpg (315.25 KiB) 10300 keer bekeken
Smerige sanitaire voorzieningen, niet toereikend voor de velen die in het kamp waren opgesloten.
Dit leidde dan weer tot ziekten en sterfte.
Maar arbeidskrachten kostten niets, dus werden gewoon vervangen door de volgende.

f118.jpg
f118.jpg (377.05 KiB) 10300 keer bekeken

Een van de verbrandingsovens in Auschwitz I, zodanig geconstrueerd, dat het allemaal snel verliep.

De temperatuur was ondertussen al behoorlijk opgelopen, en iedereen zweette dan ook enorm.
Ik kon de gedachte niet onderdrukken, dat dit ook in de oorlogsjaren voorkwam, hete zomers en koude winters.
Er was nagenoeg geen ventilatie of verwarming in de barakken.
Dit maakte het menselijk leed nog groter.

Na ongeveer 2 uur stapten we in een grote shuttlebus, om ons te verplaatsen naar Auschwitz II-Birkenau.

Als je daar dan aankomt, zie je pas echt de omvang van deze hel.
Auschwitz I heeft een oppervlakte van 6 hectare, maar Auschwitz II-Birkenau is met 175 hectare, bijna 30 keer zo groot.

f119.jpg
f119.jpg (631.44 KiB) 10300 keer bekeken
f120.jpg
f120.jpg (594.96 KiB) 10300 keer bekeken
f121.jpg
f121.jpg (585.72 KiB) 10300 keer bekeken

Onze gids maakte ons duidelijk dat dit voor bijna iedereen die hier arriveerde letterlijk het eindpunt was.
deze plaats was erop ingesteld om de "final solution" in de praktijk te brengen.
In de barakken, te smerig om aan te zien, was plaats gemaakt voor 500 personen.
En hoewel dit eigenlijk al helemaal niet kon, werden er meer dan 700 mensen in een barak opgesloten.

f122.jpg
f122.jpg (427.66 KiB) 10300 keer bekeken

De tour zat er na een uurtje op, en we waren nog vrij om zelf rond te kijken.
Kees en ik deden wat meer dan 1 miljoen mensen niet meer gekund hebben,

WIJ LIEPEN ER WEER UIT.

f123.jpg
f123.jpg (648.36 KiB) 10300 keer bekeken
f124.jpg
f124.jpg (659.38 KiB) 10300 keer bekeken

Toen we in de bus zaten, terug naar het basiskamp, kon je aan ons wel merken dat dit bezoek hard binnenkomt.

We hebben onze scooters gepakt, en zijn terug gereden naar het hotel.
Na een verfrissende douche, zijn we even op het terras gaan zitten, om na te praten over alles wat we gezien en gehoord hebben.
Het duurde niet lang, of de vermoeidheid sloeg bij mij toe, gevoed door een slechte nachtrust en een emotionele dag.
Ik ben even op bed gaan liggen, en sliep ook meteen.
Toen ik weer wakker werd, zag ik Kees buiten zitten, en samen zijn we gaan eten.

Vandaag maar eens op tijd proberen te slapen, en morgen zetten we onze trip weer voort, met een bezoek aan Krakau.
Want dit land heeft zoveel meer te bieden dan die zwarte bladzijden uit de 2e wereldoorlog.

Krakau, het Florence van Oost-Europa.

Tot morgen
Plaats reactie