• Beheerder
  •  
    Welkom op dit mooie & nieuwe forum!
    Op weg naar een mooi & nieuw begin!
     

Even naar Apeldoorn en terug

Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkhouet
Berichten: 918
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:08
Locatie: Hoofddorp

Vandaag nog maar een keer genoten van het prachtige weer.
En, het is 1 juni, de terrassen mogen weer open, en er kan dus iets onderweg genuttigd worden, al is het misschien nog beperkt.

Om 10.00 uur ben ik op de scooter gestapt in Hoofddorp, en wilde wel weer eens een stuk over de Veluwe gaan rijden.
De uitgestrektheid van de bossen en velden, vind ik een genot om te zien.

Om half 1 was ik bij Stroe, bij de bushalte/opstapplaats Wittenberg, waar ik heerlijk mijn meegebrachte broodjes op heb zitten eten, vergezeld van een paar kopjes koffie.
20200106_170440_HDR.jpg
20200106_170440_HDR.jpg (3.6 MiB) 2912 keer bekeken
Vrouwtje thuis kost een paar centen, maar dan heb je er ook wel gemak van. hahaha

Daarna ben ik doorgereden naar Apeldoorn, waar ik foto's wilde gaan maken bij paleis het Loo.
Maar helaas, ik werd niet toegelaten, ook niet om op afstand wat te fotograferen,
Volgende keer beter dan maar.

Een stukje verderop staat de Naald.
Dit cadeau, geschonken door de burgerij van de stad Apeldoorn, in 1901, aan koningin Wilhelmina en prins Hendrik, is een soort van obelisk van 17 meter hoog.
Meer bekend is de Naald van de aanslag in 2009, tijdens koninginnedag, toen een man inreed op de toeschouwers, die stonden te kijken naar de open bus waarin de koninklijke familie zich bevond.
Bij dit vreselijke incident kwamen 7 toeschouwers en de aanslagpleger om het leven.
20200601_131126.jpg
20200601_131126.jpg (8.08 MiB) 2912 keer bekeken
Nadat ik nog wat had rondgekeken, ben ik even gaan tanken.
Terwijl ik stond te tanken kwamen er diverse auto's van de politie met sirene voorbij scheuren, en een ambulance.
Een stukje verderop was een kind aangereden, en schijnbaar zwaargewond geraakt.
Vreselijk zoiets. Ik ben ook altijd weer blij als ik heelhuids thuis kom na een dagje touren.

Ondertussen begon ik aan de terugreis, maar besloot onderweg nog even naar Radio Kootwijk te rijden.
Hoewel ik het eigenlijk al voorbij was, ben ik er toch maar voor omgedraaid.
Na een stuk weg, waar het asfalt nog op ontbrak, en ik voorzichtig over los grind moest rijden, kwam ik in Kootwijk aan.

Je mag naar het gebouw van Radio Kootwijk alleen maar met een fiets. Bij de toegang staan dan ook 2 grote beweegbare zuilen, zodat je er met een auto niet door kunt.
Maar, lui als dat ik ben, ik kon er met de scooter wel langs, dus ben ik toch maar door gereden.

Radio Kootwijk is een voormalig zenderpark, wat in de vorige eeuw belangrijk was voor de communicatie met onze koloniën, met name Nederlands Indië. Er hebben diverse zendmasten bij het gebouw gestaan. De grootste zendmast was 212 meter hoog, en is in 1980 neergehaald.
20200601_142716.jpg
20200601_142716.jpg (6.18 MiB) 2912 keer bekeken
Omdat ik nog een kopje koffie in mijn thermofles had zitten, zocht ik even een plaatsje in de schaduw, en ging uitgebreid genieten van mijn kopje koffie.
Helaas werd ik lastig gevallen door een man in een groen uniform, die met een grote truck kwam aanrijden.
Ja hoor, opzichter van Staatsbosbeheer.

Hij zegt, "Dag meneer, u bent hier met de scooter naar toe gekomen. U mag hier niet rijden met een scooter. Ik hoop wel dat u bent komen lopen met de scooter aan de hand".
Ja natuurlijk, zeg ik tegen hem, met een toch sarcastische ondertoon, waaruit hij wel op kon maken dat ik natuurlijk niet gelopen had.
Ik zeg nog , ik weet dat ik hier niet mag rijden, dus dat doe ik ook niet he.

Hij zegt, dan is het goed, en u moet ook als u weg gaat niet rijden hoor, wel gaan lopen.
Ik zeg nog, "natuurlijk".

Ik heb mijn thermoflesje ingepakt, en toen hij richting gebouw reed, ben ik als een gek naar de uitgang gereden, en heb me uit de voeten gemaakt.
De grappenmaker , met 25 graden in de schaduw, moet ik een scooter 500 meter gaan duwen. Dan riskeer ik die bekeuring wel.
Maar alles is goed afgelopen, ik heb hem niet meer gezien.
20200601_142726.jpg
20200601_142726.jpg (5.01 MiB) 2912 keer bekeken
Wat is het toch heerlijk om door de bossen op de Veluwe te rijden.
Rond de klok van 5 uur ben ik in Baarn even een hapje gaan eten, heel simpel, een patatje en een broodje.
En wat een genot om weer even op een terrasje te kunnen zitten.

Daarna ben ik via een omweg verder naar huis gereden, waarbij ik in Abcoude mezelf nog even getrakteerd heb op een softijsje,

Alles bij elkaar is het een prachtige dag geworden, en heb ik totaal 283 km afgelegd.

Het smaakt in ieder geval naar meer.
Gebruikersavatar
Hans v.d. Kleij
Berichten: 536
Lid geworden op: 15 apr 2020, 22:44

Zo je hebt een mooi ritje gemaakt Henk top.
Heb weer genoten van je verslag, dank voor het delen.
Gr Hans.
Gebruikersavatar
Korps Mariniers
Site Admin
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Echt een mooie rit Henk heb je gemaakt ik stond lekker bij me dochter de posten te verven lol.
En hele mooie foto's heb je gemaakt genieten weer.
Mijn motto is: Over tot de orde van de dag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco_61
Berichten: 987
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:14
Locatie: Reusel

Zo hé, jij hebt vandaag meer kilometers afgelegd dan ik dit hele weekeind. Ik was vandaag heel wat van plan, maar meer dan 50 kilometer is het niet geworden. Wel lekker op een terras gezeten, dat dan weer wel.🍺🍔🍟
Gr, Marco.

Sym Jet X : woon/werk verkeer
BMW C 400 GT : Touren en vakanties
Gebruikersavatar
Stoyanov
Berichten: 348
Lid geworden op: 16 apr 2020, 07:24
Locatie: Alphen aan den Rijn

Lekker ritje Henk.
Geld maakt niet gelukkig, maar Ik ben liever ongelukkig mét geld dan zonder...

Pekelfiets: Jan Janssen Impress.
Droge fiets: SYM Symphony ST 50i (2021)

Dagrecord: 285 km (Kymco New Dink 2014)
Zuinigheidsrecord: 1:54,7 (Kymco New Dink 2014)
Gebruikersavatar
Sympeter
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 apr 2020, 15:17

Zo Henk weer goed je best gedaan. Zitten wat herkenbare punten in je trip voor mij.
Vorig jaar in Garderen op een boerencamping gestaan. Inderdaad erg mooie omgeving.
Groeten Peter.
Gebruikersavatar
Tomosje
Site Admin
Berichten: 852
Lid geworden op: 15 apr 2020, 19:49

Mooi verslag prachtige foto s intressante achtergrond info

Henk ik heb genoten bedankt
Roelf
Piaggio mp3 250 lt vetus sed novum.
Plaats reactie